Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1025 ggr
[iurochskur]
0

Trotsålder så in i bomben

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har Shanti börjat försöka sätta sig på mig (bestämma) genom att skälla när jag inte gör som hon vill, när jag säger nej m.m

Hon nafsade även till mig två ggr när jag bad henne sitta och hon la sig ner, då korrigerade jag och skulle sätta henne upp. Då nafsade hon. Och när vi satt i soffan och åt kvällsfika tiggde hon, vi ignorerade hennes skall. Då nafsade hon mig i foten.

Hmm…trots javisst.

[iurochskur]
0

Kan tillägga att när hon nafsas i lek så leker jag inte mera med henne.

[Forest]
0

det är bara nogalera få hon vill ha uppmärksamhet, ska du träna o hon är så här så vänta lite med träning några minuter. Jag har haft tur itne något trots alls phu låter jobbigt :)

[iurochskur]
0

Ja det är som att ha en 5 åring faktiskt. Så nu har jag två. haha.

Workingdog
0

Trotsåldern är lite jobbig. Minna är i trotsåldern just nu hon med. Men man märker inte av det på tex det sätt du beskriver, Hon är mera vid träningen, "nää jag ska träna men jag måste bara göra det här först, du får snällt stå där och vänta" Något åt det hållet typ.. Kan vara lite irreterande då jag bara vill träna ^^

Men som Forest säger så är det bara att ignonera henne när hon vill få uppmärksamhet, då du korrigerar så får hon ju ändå uppmärksamhet och det är nog det hon vil :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Maja2
0

Hundar trotsar inte. Hundar har inget medvetet tänk om att trotsa. Allt handlar om motivation, vad som är mest intressant för tillfället.

Om hon skäller för att du inte gör som hon vill, betyder det att du brukar göra som Hon bestämmer, och nu vill hon ha dig till att göra något. Finns inget trots i det, däremot ett krav från hennes sida att du ska lyda. Hon tror att hon bestämmer helt enkelt.

Hur korrigerar du när hon lägger sig istället för att sätta sig?  Om du enbart använder positiv förstärkning, slipper hon känna sig trängd och osäker på vad hon ska göra.