Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 3167 ggr
Kickilu
0

Lite för ivrig

Jag har nu stött på ett litet problem med min äldsta hund, Alfons. Livet har ändrats för honom sedan han fick sin kompis i somras, hund nr 2. Nu tycker han att träning är superroligt men blir så ivrig att han bara skäller och går igenom hela sitt register med konster på en gång. Tränar med klicker. Har provat att försöka vänta ut honom men det funkar inte så bra. Har ni tips på hur jag ska komma vidare. Svårt att lära in nya saker när han blir så uppspelt.

AnneN
0

Jag har också en hund som ibland kan bli för ivrig vid träning och som du beskriver börja skälla och göra alla konster den kan.

Mitt tips är att då avbryta träningen någon minut tills hunden är lugn igen och börja om igen då, blir hunden för uppspelt igen så avbryt och börja om…

Tänk även på hur du själv är vid träningen, en del hundar kan det hjälpa om man själv är lugn och använder ett lugnt tonläge både till kommandon och beröm, låter man för glad så blir de ivrigare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
0

#1Tack för tipset. Jag ska prova det. Känns ju ovanligt att han är så här. Tänk vad en kompis kan göraFlört

[Forest]
0

Har samma här chanel har även bytt namn o heter oxå Enja i många fall iaf. Jag tränar var för sig men ändå kan jag uppleva chanel väldigt uppspelt detta är väldigt olik henne eftersom man förut fick kämpa för att få igång henne till välja träna. Jag gör som Anne säger avbryter o tar det lungt ett tag o sen börjar om ofta brukar det funka och ha ingen tidpress då kan man lika gärna strunta i träning. Ska jag köra vanligt godissök inne så sätter jag kompostgaller o de får söka var för sig. Annars tror chanel att enja har bättre nos o tvärgom :P

Kickilu
0

#3 Det är lite det som blir kruxet för mig att träna en i taget. Min man går ibland med en hund i taget och då passar jag på att träna med den andra. Har även testat att stänga in mig med en hund men då står den andra utanför o skäller.

[Forest]
0

4 har du kompostgaller för annars kan det hindra hunden att skälla och se lite vad man gör oxå. Chanel har lärt enja mycket med att låta enja se på :) Jag vet oxå hur man får stula til llite med gå ut,  jag tar ut en i taget o tar mig en timma på var o en 2-3 gg i veckan blir det.

Kickilu
0

5, Funkar inte med kompostgaller. Prince river ner det. Har även provat att spika det i väggen men han är så stor o stark så det hjälper inte.

Maja2
0

När jag tränar vissa övningar inomhus, tex fotgående och övningar som kräver att hunden inte blir störd av de andra (jag har tre stycken) så kopplar jag de två som väntar på sin tur. Jag knyter fast kopplet i köksbordet så sitter de och väntar :)

Kickilu
0

7, Det har jag aldrig testat. Just det här med egenträning är ända kruxet med att ha två hundar tycker jag. Alltid intressant att höra hur andra gör.

[Forest]
0

6 haha oj mina är rädda för skrammlet av kompostgaller o rör det inte. Ädå har dom inte haft ner det nån gång men jag har råkat ha ner det en gång.

7jaså tränar du även fotgång inne, det kanske skulle vara något o träna Enja på med :) kör det annars ute i trädgården o lite på promenaden nu med.

AnneN
0

Hur har det gått med denna ivriga hund?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Driva]
0

Jag fick tipset att när min hund inte lyssnade direk (hon gjorde som din hunde) så skule jag vände  ryggen till och kanske ta ett par steg där ifrån.

Det funkar super, Nellie blir helt ställd och förstår att det där är inte okej, och då skärper hon till sig direkt.