inkallningsproblem, behöver hjälp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! jag känner mig ganska "uppgiven" och behöver verkligen råd och tips, trots att jag vet att det rean finns en hel del trådar om det här! Vi har en blandrashane på 8 månader so vi har haft i några veckor bara, från att inte ha varit dresserad alls i hela sitt liv tycker jag att han har varit jättefin, lyssnar bra och så, tills nu, han var lite undernärd när vi fick honom (en omplacering från polisen) och han börjar få mer hull nu och då även mer energi så han är ganska busig. Han brukar oftast lyssna fint på mig vid inkallning och så, när vi är ute och går håller han, så gott som alltid, koll på mig, var jag är och så, han stannar upp när han har sprungit en bit för långt och kommer när jag ropar, det är bara nu på sista tiden som det inte har fungerat så bra, till exempel om han hittar något att leka med, idag till exempel hittade han en benbit som han slängde runt i snön, som var som det absolut roligaste han någonsin sett och lekt med, och då lyssnar han inte alls. I vanliga fall kommer han när han ser att jag har gått iväg en bit, men inte då, och det råd man ofta får är ju att gå och hämta honom, men då springer han bara iväg och tycker att det är jättekul att bli jagad, det spelar ingen roll hur arg man låter (han är annars ganska "känslig" för tonfall och även rätt kontaktsäker) men det är nästan som att ju argare man låter desto mer blir det att han springer iväg och leker, det känns ju inte säkert det här för att i vanliga fall vet jag att jag kan kalla in honom om han närmar sig vägen (som är en bra bit ifrån, men ändå) men när han blir såhär "döv" är det som att han inte skulle bry sig om det är en väg eller något annat. Ett annat tips man brukar få är ju att själv "vara roligare än det han nosar på" till exempel hoppa och busa, men det hjälper inte heller, och godis (även det jättegoda) hjälper ju oftast men inte när han, till exempel som idag, hittade den där benbiten. Vad ska jag göra? Jag är jättetacksam för tips, han kommer ju på inkallning annars. Och om ni rekommenderar till exmepel "långlina" eller något sådant, skriv då även varför och hur det ska användas när han till exempel hittar något jätteroligt att leka med, vad gör jag då med linan, till exempel. Sen vill jag även ha tips på hur jag kan aktivera honom. Hur går jag vidare nu, han kan gå hyfsat i koppel, kan lite sitt/ligg osv. vad gör jag nu, han är en hund som kräver mycket aktiviering då han har bland annat sibirian husky och schäfer i sig. Någon som är i ungefär liknande sits? Vi är jättetacksamma för svar. MVH Karin