Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 5809 ggr
[iurochskur]
0

Jäkla s*t!

Ska skramla ihop pengar för att dra ut 2-3 tänder på min älskade Shanti…denna månad ligger vi back p.g.a en bil som pajjade vid månads skiftet. Känns minimalt skoj just nu…3200:- minst skulle det gå på. Rynkar på näsan

Blir och sälja våran kamera och platt tv m.m

Fridaaaa
0

Trist, ingen annat sätt ni kan få ihop pengar? :(
Varför ska du dra ut tänder på henne? Vill dem inte trilla själv?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Vargnatt-]
0

Usch det är jobbigt när alla extra utgifter kommer på en gång sådär Rynkar på näsan

[iurochskur]
0

#1 Dom valptänder som skulle ha trillat sitter brevid dom nya (dubbeltand) samt en sådan där lång vass tand som ser ut att växa fel. Jag kan be min pappa men är inte alls säkert att han kan låna mig pengar. Känner mig som en fattiglapp, men vi har förlorat två bilar på 1 månad. Så därav våran krassa ekonomi just nu. Men jag ordnar det nog på nåt vis.

Fridaaaa
0

#3 Aha okj vad trist, ja då måste dem ju bort :(
Vet hur det är, var tvungen att köpa nytt bilbatteri till bilen, och har redan kasst med pengar, som tur är kunde pappa låna mig den, vilket inte var så mycet men ändå :( Hoppas han kan det! Hoppas det ordnar sig, håller tummarna! *kram*

Denna kommentar har tagits bort.
[iurochskur]
0

#4 Tack. Då vet du hur det är när man vet att man måste bekosta nåt fast man redan har lagt ut på annat som man behövt.

Fridaaaa
0

#6 Ja det vet jag verkligen Rynkar på näsan Så förstår din sits!

[iurochskur]
0

#7 Känner mig hemsk…man ska ju ha en sparkassa för sånt här. Är man smart så borde man ju lägga undan en slant varje månad för såna här oförutsedda avgifter. Men jag var inte smart.

idaah
0

Åh vad tråkigt :(

Men hoppas att du får ihop pengarna till det!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Maja2
0

#8 men man lär sig nåt nytt varje dag. Nästa gång har du säkert en buffert, för det är som du säger , man bör ha det. Särskilt när man har hund. Hoppas det ordnar sig på nåt bra sätt.

Fridaaaa
0

#8 Ja igentligen men så smart är tyvärr inte jag heller :(

[iurochskur]
0

Wiiieee! Jag vickade lite på dom och en lossnade nästan, den är rejält lös. Kanske man ska ge henne 2 veckor till och så vickar man på dom andra lite varje dag. Eller vad tror ni?

Fridaaaa
0

Om du har tur ja :D

[iurochskur]
0

#13 Hoppas på lite tur i oturen. Har ev. fått tag i en billigare veterinär som ev. kan ta och dela upp betalningen. Ska först till henne på en kontroll av Shantis tänder i så fall.

[iurochskur]
0

Det blev en tusenlapp billigare nu när den tanden är på väg ut.

Fridaaaa
0

#14 Okej vad bra:) Hoppas det går vägen:D

PetraKarin
0

Usch jag förstår att det är jobbigt.
Jag har också varit med om att det blivit för många stora utgifter på rad och det känns surt om man tycker att man varit sparsam.

Min uppfödare varnade för envisa valptänder så jag har varit i Ilsas mun och pillat jättemycket. Det var ett par hörntänder som satt som berget ett tag fastän de nya var på väg ut så jag vickade. Ett par sekunders vick flera gånger om dagen och tillslut kom de ut när vi kampade :) Så var inte rädd för att trycka till lite även om det känns som att de sitter fast, ibland behöver tänderna hjälp tyvärr. Och ibland till och med hjälp av veterinären :(

Så jag hoppas att ni inte får det allt för tufft nu!

[iurochskur]
0

#17 Tack! Jag ska kämpa även om hunden är hal som en ål. Hon verkligen hatar att jag pillar i munnen på henne. Ren tur att jag lyckades titta i munnen idag. Men jag är matte och jag ska kolla, det är mitt ansvar.

PetraKarin
0

#18 Så är min med, men jag är starkare så hon får acceptera det ;) Det är ju för hennes skull.

Ibland slinker hon ur men man får vara envisast, kindtänderna har jag däremot svårare att komma åt tyvärr men dom brukar inte vara lika problematiska vad jag har hört. Givetvis ska man hålla kolla ändå men jag håller med dig, inte f är det lätt.

[iurochskur]
0

#19 Det roliga är att jag kom på mig själv med att prata med hunden som man ju gör med barn. Haha. Jag sa: Lilla gumman, jag måste kolla och det gör inte ont. Var duktig nu så kan du få en liten godbit sen. Snacka om skrattfaktor. Muta hunden och tro att hon ska förstå.

PetraKarin
0

#20 Hehe det gör jag jämt, och många fler med oss tror jag. 
Det skadar ju inte att prata lugnande med hunden.
Och gör man det tillräckligt många gånger förstår de nog ordet godis ;)

[iurochskur]
0

#21 Skönt och höra att jag inte är själv om tönterierna…haha.

PetraKarin
0

#22 Jag tror att det är ett vanligt djurägarfenomen, eller småbarnsföräldersfenomen för den delen…

Fullt normalt alltså, i alla fall vad jag intalar mig ;P

[iurochskur]
0

Jag har i alla fall kollat med min pappa om jag kan låna OM vi behöver åka in i veckan som kommer. Vill ha det klart i alla fall.

[Forest]
0

Men du hur gammal är Shanti? Vilka tänder är det du ska dra ut? Hörtänderna sitter ofta kvar lite längre på vissa Enja fick jag vicka lite på de lossna när hon var 6 mån gammal ungefär 2 mån efter tandlossningen började. Så jag hade INTE haft det så brottom med rycka ut dom iaf, uppfödaren samt vetrinären sa vid 9-1 års ålder kan man plocka bort dom OM de inte lossnat.

[iurochskur]
0

#25 Oki. Shanti är 6månader nu och enligt den vetten jag pratade med så ska man inte vänta utan ta det på en gång (alltså inom en vecka-2 veckor).

PetraKarin
0

Jag håller med Forest, det är vanligt att hörntänder är trögare. Så ge vickandet ett försök ett par veckor innan du bokar tid hos veterinären. Men jag skulle nog inte vänta riktigt så länge som flera månader pga bettfelsrisken.

Jag undrar också, vilka tänder är det som bråkar?

[Forest]
0

26 Ring o hör med annan vetrinär. Tips kan vara att du vicklar på hörntänderna (om det är dom som ska ut?) varje dag 2 gg per dag. Det var någ så Enjas vart lösa. Sen hur tänker då vetrinären eftersom väldigt många börjar tappa tänderna vid 4-6 mån? Nja jag tycker inte du ska ha så himmla brådis men men det är vad jag tror iaf.  Har de andra hörtänderna kommit fram bakom? För dom brukar visst hjälpa till att trycka ut de andra och på det viset lossnar dom. Eller på det viset klämns de fast med :)

[iurochskur]
0

Kan se om jag kan få en bild på hennes mun ikväll. Men det är dom där hajtänderna (dom stora vassa) fram som krånglar och har som en liten tand på insidan brevid. Och så har hon en sån tand som växt lite knasigt. Ska som sagt försöka fota idag. Dom bakre tänderna verkar ha trillat som dom ska.

[Forest]
0

29 låter som hörntänderna de är dom vassa stora som sitter på sindan :) Och ja de ska komma nya bakom vicka på så slipper du lägga ut 3200kr på rycka ut dom. De kan sitta som berget först sen vips vart iaf Enjas lösa efter 4 dagas vickning. Lossna efter 1-2 v avsig själv.

PetraKarin
0

#29 Ja det vore ju jättebra om du fick ett kort på hennes mun, kanske smambon kan hjälpa dig så att en fotar och en bänder upp käften.

#30 Det vart samma med Ilsas övre hörntänder (vampyrtänderna som vi kallade dom). De nya kom fram innanför och när jag kände på de gamla satt de stenhårt. Så jag vickade flera gånger om dagen så efter ett par dagars vickande och kampande spottade hon ut dem. Hon var lite öm men det gick över efter ett par timmar.

[Forest]
0

31, visst funkar det med vicka :)

[iurochskur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder. Inte lätt och fota, men dottern på 7 år fotade åt mig.

PetraKarin
0

#32 Ja, oftast behöver dom bara lite hjälp :)

Men det beror ju iofs också på hur länge de har fått sitta.
Eftersom Shanti nyligen tappat tycker jag det är värt ett försök. Däremot har jag en bekant vars toypudel hade bytt färdigt sina tänder (7-8 månader gammal) och ägaren trodde hon var som hon skulle men vi såg att hon hade minst fem tänder extra. Hon fick dra dem.

[iurochskur]
0

…..Lösa tanden syns

[iurochskur]
0

………

[iurochskur]
0

Och sen en sista där den knasiga tanden syns.

PetraKarin
0

Oookej, det ser precis ut som det gjorde på Ilsa! Jättebra bilder du fick ju :)

Du ska vicka på dom! Ett par sekunder var ett par gånger om dagen!

Den du döpt till knasig tand är en frammjölktand, den har tryckts ut av den nya framtanden, de är så små och har knappt någon rot så vicka lite och sen kan du nog dra ut den med fingrarna.

Alla långa/vampyrtänder jag kan se är mjölktänder. Vicka på bara!
De nya hörntänderna har börjat komma fram och de är lite grövre och kommer fram framför/innanför, det är därför de inte trycker ut de gamla så bra som kindtänderna gör.

[iurochskur]
0

Oki så det är garanterat alla sylvassa tänder som ska vickas?

[iurochskur]
0

#38 Tror min dotter har framtida jobb som fotograf…haha.

[Forest]
0

Hmm ja du det där kan jag inte yttra mig om för jag tyckte Enja hade alla sina tänder på plats men just hörnisen var bakom den andre hörninisen :P Men mjölktänder vicka på! Jag tror faktist dom ger sig. Hon verkar få sina nya tänder framför/sidan där är det olik mot Enja Obestämd Men mjölktänder är väl dom som är vassas nya blir lite tjockare o mer rigäla så upplevde jag det iaf Flört

PetraKarin
0

#39 Nu är har jag inte känt på dem och sett hur hon såg ut innan så det vore ju dumt att garantera.

Men ja, det är de långa vassa du ska vicka på. Plus den lille knasige.
Du ser vilka som är mjölktänder, de är mindre, smalare, vassare och lite tunnare. De nya är mer massiva och trubbiga och kommer fram under/bakom/bredvid.

[iurochskur]
0

Kanske man ska be någon kunnig att kika på dom på Måndag i alla fall. Ska bara se om jag får pengarna innan Måndag.

PetraKarin
0

#43 Ja om du är orolig är nog det bäst.
Men som sagt såg Ilsas bett ut nästan precis så som Shantis ett tag. Men med lite vick lossnade även de trögaste.

Jag hittade ett par bra länkar:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/mjolktander/981

http://www.dkfc.se/tander/mjolktander.php

http://www.djurtandvard.se/Hundtandvard/Hunderiet/fordjupning/dog_anatomi1.html

http://kennet.skk.se/SKK-Web-Plats/VetLex/vet_artikel.asp?rub=Mj%F6lkt%E4nder%2C+persisterande&sokord=Bett

[Forest]
0

44 ja den knasige är väl oxå mjölktand ser ut som den som är igämnter hörnisen bakåt eller är jag helt lost? Kan tyvärr itne ta bild på Enjas tänder hur dom är idag då sladd*** är väck denna gång

:-/ jag är lite hmm glömsk o minns inte vart jag la den :P

PetraKarin
0

#45 Hehe okej, jag är lite för lat med att fota mina djur, blir så meckigt att släpa med en extra väska för den osv och sen ladda över, redigera och exportera. Därför har jag skaffat en mobil med kamera, inte så bra kvalitet, men det blir lättare att ta kort ofta då.

Ja den som hon kallar knasig tand i #33 är en mjölktand, var det den du menar?
Man ser på storleken, formen och hur den har har tryckts undan av den nya tanden att det är en mjölktand. Men jag tycker att det ser ut som att den kan komma ut av sig själv, den sitter såpass ytligt. Men det skadar ju inte att vicka lite på den…

[iurochskur]
0

#46 Den sitter som berg den knasiga tanden. Men ska försöka.

[iurochskur]
0

Idag har 1st tand trillat, den lösaste av dom. Så nog ska jag klara av dom andra med. Det blir kamptrasa i massor och vicka vicka. Kamptrasan hjälper mig och få dom lite lösa så jag kan vicka märkte jag.

Jag har en känsla av att jag inte behöver jaga upp mig och ha lite is i magen.

PetraKarin
0

#48 Bra det!

Självklart vill vi göra allt för våra djur men har man lite ont om pengar är det skönt att slippa gå till veterinären om det inte är något de behöver sjukvård för.

[iurochskur]
0

#49 För mig handlar det inte alls om pengarna, dom fixar jag på nåt vis såklart. Men jag är orolig för att behöva utsätta henne för nedsövning om det nu kan undvikas på naturlig väg så är det ju toppen.

Tusen tack alla som hjälpt mig med detta. Vi är tacksamma både jag och lilla Shanti.

Mymlan
0

Måste de dras just denna månad?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[iurochskur]
0

#51 Det tyckte vetrinären.

Mymlan
0

#52 Kan tänka mig det, de får ju in pengar.. Jag tror inte hunden far illa av ha extra tandsingar 1 månad till.. Jag lät veterinären ta extra tandsingarna på Casper då han var 10 månader ca *han är renrasig chihuahua* extra tandsingar kan orsaka bettfel men Casper har inget bettfel det är kollat..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[iurochskur]
0

#53 Tackar!

[Forest]
0

49 Håller med jag anser som du att söka vetrinärvård för mjölkisar redan nu 6 mån gamma nja jag tycker faktist det låter som att vetrinären vill få sig en hacka ursäkta att jag säger så. När jag prata med min vetrinär fick jag 1a tipset att vicka på tänderna 2 gg per dag och innan Enja 9mån-1år inte tappat så skulle de plockas ut då med hjälp av vetrinären.

#0 vicka på :) Enjas tänder satt som berget oxå men gav sig ta lite i taget och du det kan vara så nu att knasig tand som du döpte den till ska tryckas ut bakifrån av den andra tanden som kommer bakom den.

[iurochskur]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det blir att dra ut Shantis tänder, dom vägrar ruckas en millimeter. Så nu har jag fått ihop 1500:-. Ska lägga till resterande den 25:e Mars så blir det att boka tid för utdragning. Så jag skulle tippa på en tid första veckan i April. Jag är lite orolig för att låta söva ner min prinsessa….

[Forest]
0

56, glömnde skriva i tråden innan. Jag tog upp lite ang tänder med min uppfödare o hon sa så här: Enjas stam tål att man väntar ut tänder, hade det vart då en annan tik som hon har hennes valp hade hon sagt att tänder bör dras ut innan 7 mån ålder eftersom tänderna ska bli gämna o fina. Så därmed fick jag svaret av henne vid 9mån-1år kunde vi vänta med Enja så jag tycker du gör rätt i dra ut de sista gaddarna. Jag förstår att du är nervös att söva henne, men kan trösta dig med att vetrinären har kollen o vet att hon är stark. Hoppas allt går bra att du får ihop alla pengar o allt :)

[iurochskur]
0

1:a veckan i April menade jag ju…

PetraKarin
0

Äsch vad tråkigt :(

Klart att sövning är läskigt, men Shanti är ju ung och frisk så jag tycker inte att du ska oroa dig!

Min kompis toypudel fick dra ut 5+ tänder och det gick toppenbra och hon är fin i mu nu :)