två hundar
Hej alla! Jag har ju en hund men jag vill verkligen ha två stycken. Mitt största intresse i livet är hundar, träning, utställning och allt som hör till. Men min hund jag har nu vill inte göra någonting förutom att sova. Det kan hända att han leker ibland. Jag älskar min vovve väldigt mycket och han är mitt allt! Men han är tråkig för mig då jag inte kan göra någonting med honom, jag vill ju vara ute på tävlingar och liknande. Han är också aggressiv så det går ju inte heller pågrund utav det. Men mamma och pappa säger nej för dom tycker att det blir jobbigare med två hundar medans alla jag känner som har två hundar säger att det enklare.
Vad tycker ni? Är det bättre med två hundar eller är det jobbigare? Jag sköter min hund själv, förutom när jag inte kan. Så jag förstår inte varför dom hela tiden säger nej. Det är ju mitt största intresse och det jag verkligen brinner för!
Vilka fördelar och nackdelar finns det med två hundar? :)
Dyrare, mer tid.
Precis som 1 säger,sen anser jag nog att du ska ta tag i de problem du har med din första hund innan du tänker på en ny,aldrig bra att ta in en ny om den andra är aggressiv…..sen undrar jag om du har gått någon kurs med din första?,för i så fall så finns det bra tips på hur du kan få din hund mera aktiv…för även om detta kanske inte låter så roligt så är det så att är man själv tråkig för hunden så blir hunden likadan.
#2 Jag har gått tre olika kurser. Men Ozzi är inte speciellt aktiv av sig. Ibland tycker han att det är jätte kul men oftast att de är tråkigt. Kom precis in från en promenad nu där vi tränade lite olika saker. Idag var han på ett ganska bra humör och tyckte det var kul :)
Jag kan vänja Ozzi vid hundar men det tar ett litet tag. Men efter några dagar accepterar han den nya hunden. Vande honom vid grannens nya valp då deras första hund var som min hund för mig. Så Ozzi var tvungen att gilla den nya valpen också. I början gillade han henne inte alls! Han gjorde utfall och så. Men nu är dom jätte bra kompisar! :)
Problemet om du bor hemma är ju att dina föräldrar bestämmer, och förmodligen vet de vad som är bäst.
Och som sagt borde ni ta i tu med hunden ni har först. En hund kan bli aktiv om man bara ger sig tusan på det. Har hunden vant sig vid att inte göra ngt, väljer den så klart det 
3,Ok låter ju bra, har någon av dem på dessa kurser berättat för dig att det beror på dig hur pass aktiv din hund blir?
Man kan aldrig tvinga en hund att gilla andra hundar,för det är samm som för människan alla går helt enkelt inte ihop,och jag skulle inte vilja att någon tvingade mig att umgås med någon jag inte gillar.
Jag rekommendera dig att ta kontakt med en klubb igen för att få din hund mera aktiv,om du berättar det för dem så borde dom kunna hjälpa dig om dom är hundkunniga vet dom och kan se vad som felar,vad är det för ras/raser du har i hunden?och hur gammal är den?
Vad är det för något du helst av allt skulle vilja träna/tävla för något med hund?
Innan du skaffar hund två så är det mycket viktigt att du fått bukt på nuvarande hunds attityd/problem. Har du inte en stabil hund nu så är det lätt hänt att hund nr 2 kan ta till sig de tråkiga bitarna som förstahunden har. Osäkerhet föder osäkerhet. Dåliga beteenden smittar lätt.
Enklare att ha 2? På vilket sätt är det enklare? Jag säger har man en hund med som din aggrisiv så skulle jag arbeta för att ta bort problemet först innan jag änds tänker på hund nr 2. Jag tycker den äldre hunden ska föregå gott exempel en liten gör inte det lättare mer tvärtom. Jag möter ofta på där äldre hunden dessutom lärt ut hur man beter sig mot andra hundar, inte så kul att ha 2 att arbeta bort det med sen. Dubbel tid i just träning får man räkna med,och mer kostnad. Till allt. Men jag tycker dina föräldrar bestämmer säger dom nej o du bor hemma plus har en hund som bör få bukt på sitt prombem.
Det är inte jobbigare med 2 hundar men jag säjer som de övriga att det är viktigt att arbeta bort agressioner och olater från den hund du har nu innan du börjar fundera på en till.
Du skriver att han inte alls gillade din grannes valp i början utan gjorde utfall. En hund som inte har ganska stora agressionsproblem gör inte utfall mot Valpar som inte kommit in i könsmognaden än.
Har din hund sådana problem finns en risk att det kan gå illa om ni är ouppmärksamma ett ögonblick.
Eftersom du bor hemma så är det ju dina föräldrar som bestämmer så vänta hellre tills du flyttar hemifrån och skaffa dig då en arbetsvillig hund:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
För att svara på frågan vilka nackdelar / fördelar det finns med två hundar:
Det finns massor av fördelar, både för hundarna som får varsin kompis, men också för ägaren, om denne kombinerar "rätt" hundar, så att det blir ett hundpar som lever ett harmoniskt liv tillsammans med sina människor.
Det allra bästa är att ha hundar av samma kön, men, det är också något som kan ställa till problem. Har man en hund som ej går ihop med hundar av samma kön så kan man ha en tik och en hane och då kastrera ett av djuren, förslagsvis hanen. Eller båda.
Åldersmässigt så kan man säga att ett par hundar som växer upp ihop oftast kommer att gå superbt ihop genom hela livet, men det finns undantag där ras, ålder, arv och miljö gör att denna kombination istället fungerar sämre ihop. Plus att om man tänkt ta två Valpar ur samma kull ska man vara beredd på att man behöver lägga mycket tid på dem för att få väluppfostrade och lätthanterliga hundar som lyssnar på ägaren, separat OCH tillsammans.
Annars brukar man säga att det bästa är att hund nummer ett ska vara vuxen och dresserad/uppfostrad innan en ny hund kommer in i flocken, om man vill göra det lätt för sig. Personligen har jag dock sett, vid ett flertal tillfällen, att hund nr ett - om den har problem - blivit hjälpt av att en helt normal medelhund (vad gäller beteende och uppfostran) kommit in i flocken och i och med det gett hund nr ett en artfrände.
Jag kommer nog aldrig mera ha en hund som ensamhund igen, OM jag inte, mot förmodan, blir hundlös i framtiden och vill ha endast en hund och får reda på en hund som av någon anledning behöver omplaceras och endast fungerar att leva som ensamhund. Personligen tycker jag det är grymt och egoistiskt att låta en hund leva i en sådan isolering från sina artfränder i hela sitt liv. Förstår inte hur man kan tro att man som människa ens kan komma i närheten av att ge hunden kompensation för det den går miste om som ensamhund. Men men , det är min egna åsikt baserad på egna erfarenheter. Har inte forskat i ämnet..
Nackdelarna dyker upp om man som person inte känner sig själv tillräckligt väl och tar beslutet att skaffa en till hund, och sedan står där med en icke fungerande kombination av hundar, jobb/tidsbrist, andra intressen som tar upp tiden, familj och bekanta som misstycker, partner, ja när livet kommer emellan eller att det bara visar sig att man inte var rätt människa för att ha två hundar, kanske inte ens en hund - det börjar kännas som en uppoffring att sköta om dem och det blir för jobbigt..
Sedan håller jag inte alls med om att hundens aktivitetsnivå bestäms av hundägaren/föraren. Hundar har en aktivitetsnivå / energinivå och är den låg, som hos många mastiffer tex så är det svårt att göra särskilt mycket hjärnstimulerande och samarbetsbaserade övningar med hunden, det finns ingen driv/energi hos hunden som man kan rikta helt enkelt och då får man acceptera hunden som den är, kanske hitta på andra aktiviteter såsom promenader / hiking, gå ut och sätta sig med hunden någonstans och bara vara (läsa en bok medans hunden spanar på omgivningen kanske).. Har man en energisk hund så kan man använda energin till aktiviteter med fart, man kan i bästa fall rikta hundens energi och träna upp ett samspel som leder till framgång i dressyrträning/tävling / Agility / you name it :)
Det låter som att du har kört fast med din hund, kanske skulle du satsa på att träna bort de eventuella olater hunden har, istället för att bara gå på din egen linje, med utställning och kurser. Anlita någon hundtränare för en privat konsultation och be dem testa vad de tycker din hund skulle passa till, vad ni behöver jobba på och hur, så kanske din hund ger dig fullt upp och slutar vara tråkig. ..

Jag kan förstå lite hur du tänker o känner. Min första hund blev lite som din verkar vara men jag vet varför han blev så. Det uppkom efter att han blivit överfallen 3 ggr av lös hund som inte betedde sig bra. Min hund blev då rädd för allt och ville varken leka, träna eller gå ut längre. Jag tog hjälp och vi försökte komma runt detta problem men han började lite smått även visa dåligt beteende mot vissa i min familj när han skulle ut. Som jag såg det fanns inte så mycket att välja på. Kan inte ha en hund som inte vill gå ut. Min sista utväg blev att pröva hunddagis då jag upplevde att han funkade lite bättre då mina föräldrars hund var hos oss. Han skolades in och fick bara vara med trygga hundar. Resultatet blev att det gick så lätt att få ut honom när man sa dagis men resten av gångerna han skulle ut var det samma sak. Då började vi leta sällskap, ej valp. Hittade en unghund som är trygg i sig sälv som vi träffade några gånger och sedan hade på prov till en början eftersom vår hane har starkt revirtänk när det gäller vårt hem. Nu har det i sommar gått ett år och min första hund är sig själv igen när han har fått en stabil kompis med sig i ur o skur. Det jag kan se som ända nackdel förutom kostnaderna ( som vi förstås räknat på innan att vi klarar) är att få egentid med varje hund. För oss vart det annars bara possitivt med två hundar.
#9 Jag håller helt med dig om att hundar ska vara fler i en familj! Jag har tänkt mycket på det nu och ska i första hand försöka få ordning på vovven jag har nu. I hela mitt liv så har allt kretsat kring hundar för mig och jag ska även börja ett hundgymnasium så jag är helt säker på att jag vill ha och klarar av fler hundar. Träningen har jag lagt på hyllan lite smått och tar mer hans "lathet" med ro. Vi lunkar runt lite i skogen och jagar varandra lite på fotbollsplaner ;) Vi gör allt sånt som han tycker är roligt. Har även börjat weight pulling nu med honom och det går riktigt bra så det bli våran sport vi kör tillsammans :)
#9 Jag håller helt med dig om att hundar ska vara fler i en familj! Jag har tänkt mycket på det nu och ska i första hand försöka få ordning på vovven jag har nu. I hela mitt liv så har allt kretsat kring hundar för mig och jag ska även börja ett hundgymnasium så jag är helt säker på att jag vill ha och klarar av fler hundar. Träningen har jag lagt på hyllan lite smått och tar mer hans "lathet" med ro. Vi lunkar runt lite i skogen och jagar varandra lite på fotbollsplaner ;) Vi gör allt sånt som han tycker är roligt. Har även börjat weight pulling nu med honom och det går riktigt bra så det bli våran sport vi kör tillsammans :)