godis till allergisk hund?
heej!
Jag ska kanske börja träna en hund i klicker, problemet är att han har väldigt känslig mage. Jag vet inte riktigt vad det är han inte tål, men jag vet också att han är allergisk mot damm, pollen osv. Finns det nån typ av godis man kan kolla om han tål? han älskar tydligen gurka så vi ska testa att träna honom på det, men det kan ju va bra att ha nåt mer om han tröttnar 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Beror ju helt på vad han tycker om och vad han tål, men torkat kött av alla de slag, kokt eller torkad lever, hjärta, mm, ost, bitar av grönsaker eller frukt som han gillar. Kokt eller torkad kyckling, fisk… ja möjligheterna är många då man inte vet vad det är han inte tål.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tål han inte skinka heller? Annars är det ett bra godis att ge och det tröttnar dom aldrig på.
Det finns även mjuka valpgodisar med mildare innehåll som kanske kan fungera.
Klicker är jättekul både för ägare och hund.
Lycka till med träningen!
jag vet inte riktigt vad det är han inte tål
men jag ska fråga ägaren nästa gång! Som sagt gurka äter han ju, så alltid något
men hon berättade att hon köpt nåt godis nu och gett honom 6 bitar, och han hade blivit jättedålig 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Ost, korv eller skinka?:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Ost till en allergisk hund kommer troligen att göra den sjuk… Laktos är inget vidare för någon hund men en känslig hund kommer att bli dålig i magen direkt.
Min schäfer är allergisk mot damm, gluten och laktos. Vi brukar ge henne Lithells korv, rent kött eller morot.
#5 Ger man bara lite ost är det ingen fara.
Har för mig att alla hundar är mer eller mindre laktosintoleranta? Har läst det någonstanns…
#6 Förlåt mig, men varför skulle man vilja ge något som kan vara dåligt för hundar när det finns gott om nyttigt godis?
En hund är inte gjord för att äta ost. Det finns en anledning till att alla hundar är mer eller mindre laktosintoleranta: Det är inte bra för dem och de är inte gjorda för det. När folk säger "ge bara lite så är det ingen fara" blir jag mest arg faktiskt.
Varför ska man ge lite av det dåliga?? Varför inte bara avstå helt? Särskilt nu när tråden handlar om en hund som redan är allergisk!
Jag kan lova att hunden kommer att uppskatta annat gott lika mycket eller mer.
#7 Har inte sagt att man ska ge det som är dåligt för hunden eller hur? Alla hundar reagerar olika på olika saker, min hund skulle jag lätt kunna träna med ost utan att hennes mage hade reagerat, och vissa hundar klarar inte det.
En hund är inte gjort för att äta torrfoder osv eller, så då ska ju alla ge färskfoder då, och träna med kött osv eftersom det är det mest naturliga för hundar, samma sak.
#8 Självfallet kan vi inte ha 100% naturliga liv för våra hundar, men ett torrfoder som innehåller allt vad en hund borde äta kan inte jämföras med en onaturlig produkt som en hund aldrig skulle komma i kontakt med annars.
Vill du jämföra ost till hundar med något så jämför det med socker eller vetemjöl.
Du skrev "ger man bara lite ost är det ingen fara".
Vi kom överrens om att majoriteten av alla hundar är mer eller mindre laktosintoleranta, vilket innebär att om de inte blir sjuka så lär de iaf få ont i magen.
Laktos = dåligt för hundar, så långt är vi båda med?
Min fråga till dig var endast att om vi nu kom överrens om att laktos inte är bra för någon hund, varför ska man då ge ens lite av det? Det finns gott om annat bra godis.
Och åter igen… tråden handlar om en allergisk hund. Vilket jag tycker borde innebära att vi endast tipsar om sådant som allergiska hundar i regel klarar av, så vi inte lurar TS och hennes hund blir sjuk.
#9 Nej laktos är inte bra för hundar:)
Har du bra tips på annat godis för kräsen hund?
Jag hade kollat upp vad hunden är allergisk emot och unvika det :)
#10 Japp, som jag skrev ovan så ger jag min allergiska vovve Lithells korv, rent kött eller morot.
Korv kan funka om man är noga med vilken korv man köper. De brukar vara fria från soja, gluten och laktos numera men vissa hundar är känsliga mot gris och då blir det ju en annan femma…
Drömmen vore ju om man kunde ge köttbullar eller blodpudding, men det är en massa gluten i det. 
#9 Tänk vad alla proppar i sina hundar, lite ost är väl en fjärt i rymden då ;) min tik skulle kunna käka en hel ost utan att bli dålig, och ang sockret så var det en riktig höjdar belöning för 20 år sen. Ingen hund dog av det så… Hundarna lever inte naturliga liv, kom igen. Klart vi ska göra vårt bästa för att ge dem allt dem behöver men dem kommer ladrig få det naturligt, efter domesticeringen och allt.
Tycker du brusa upp lite väl, tvivlar på att Frida proppar i Lillan massa saker hon vet är dåligt, i stora mängder. ursäkta att jag ordbajsar, är lite stressad men fick lov att såäga detta. Ledsen för trådkapningen TS!
Och tillbaka till tråden. Gillar han gurka och tål dt så kör på det! För att göra det lite roligare så kan du ju doppa gurbitarna i köttfärs eller liknande så det blir lite variation.
Jag ger lever både kokt och ungstorkad (först kokt) lovar här har man en hund som inte viker med blicken när det vankas levergott iaf. Kokt kyckling funkar jätte bra med men inte lika vasst som lever ändå. Egengjorda köttbullar går med hem, även torkad blodpuddning men den kanske inte han tål så bra om han är allergiker.
#11 Okej =)
Ja köttbullar är feta för hundar med hörde jag någonstanns
Gluten i köttbullar? Gluten är ju mjöl, man har ju inte mjöl i köttbullar? Inte jag i alla fall…
#12 Nej jag proppar inte i henne sån direkt xD Bara lite då och då =)
#12 Vad "alla andra" hundar intresserar mig inte… Det finns så mycket konstigheter som pågår som jag aldrig skulle utsätta mina egna hundar för. Det är vanlig att hundar lämnas ensamma hela dagen, inte får tillräckligt med motion eller äter foder baserat på spannmål. Bara för att det är vanligt betyder inte att det är rätt.
Poängen är dock att tråden handlar om en allergisk hund och då tycker jag det är extra olämpligt att tipsa om onyttiga och onaturliga saker. Om ni andra väljer att mata era hundar med ost så tänker jag inte bry mig om det om ni inte startar en tråd om ämnet och genom det ger mig friheten att kommentera. 
Nej, jag tror inte att någon hund kommer att dö av lite ost… men jag ser liksom inte poängen med att ge det när det finns massor av andra alternativ.
#14 Om du köper köttbullar så brukar de innehålla ströbröd så vitt jag vet.
Läste ost = laktos någonstans i tråden.
Vanlig hårdost (lagrad längre än 4 veckor) såsom greve, prästost, hushållsost m.fl. innehåller inte laktos. Det är bara mjukostar och smältost som innehåller laktos.
Hälsn. Yezz
(Utbildad inom födoämnesallergi, för människor visserligen. Men osten är densamma).
Yezz-an har rätt :)
Det är därför ost är så bra för oss laktosintolleranta! Det innehåller sällan något laktos.
Ost rekommenderas faktiskt ibland faktiskt till hundar som behöver extra kalcium.
Tänkte väl det för många har sagt att det går bra att ge hundar ost ibland vid träning:P
#14 Jo men då kan man ju göra egna hemma ;)
Vad jag läste på en mjölkförpackning imorse så innehåller inte hårdost laktos 
#19 Det är det Yess-an redan har sagt ;)