Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundar-i-media
Läst 7221 ggr
Fridaaaa
1

Programmet Bulldog

Tittade på slutet av programmet Bulldog idag, är något "barnprogram" som Amy Diamond håller i.
Och där skulle en tjej gå på "dejt" med en Grand Danios. Blev lite sur när jag såg det, får hon låg och gav hunden OSTBOLLAR, och försökta hoppa "agility" med den (visserligen inte högt men ändå). Unga som ser det programmet tror ju att det är okej fastän det inte är det!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mymlan
0

Är inte dessa hundar utlånade av uppfödare? det är väl i deras ansvar att upplysa de som ska ha hunden en dag vad de får göra eller ej? samma om det är en icke uppfödare som lånar ut..

Har du skrivit et mail och upplyst dem om det..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Fridaaaa
0

#1 Vet inte, för denna hunden hade tydligen blivit utställd och vunnit sa dem.
Vet inte riktigt vart man ska maila då?

Mymlan
0

Programmet har en hemsida.. Kolla länkarna bredvid det sk tv fönstret på svtplay.se  program bulldogg

Fridaaaa
0

#3 Okej ska kolla det:)

Michaela-N
0

Vadå, lite ostbollar skadar inte i små mängder. Agility - på vilket vis skulle det vara skadligt?

[Forest]
0

Detta pogram brukar jag se på ibland med min dotter det är lite para ihop med den hundtypen man passar bäst med av 3 hundar. Och de lånas ut av uppfödare elelr iaf av en ägare. Jag tycker det är helt okej pogram. Såg nu inte denan med GD men saken var den hon ville ha en vavva o fick då en GD dottern asg o sa tjejen vart inte vidare glad över få hem en dag en stor hund som grandis :)

[Empisen]
0

Jag är lite emot det här programmet, i många avsnitt ser man hur ägarna drar ut sin livrädda hund på "scen". Ungarna i publiken sitter och stampar och klappar….. Stackars hundar.

Fridaaaa
0

#5 Lite? Hon gav mycket tyckte jag även om det är stor hund.

#7 Ja jag är emot det. GD ville knappt gå upp på scen stackars hunden :(

Workingdog
0

#7 tror inte ens att det är ägarna som tar ut hundarna faktiskt heller… :/ Hundarna ser livrädda och och dom får nästan släpa ut hundarna på scenen..

Nej jag gillar inte riktigt det här programmet. Visst för vissa kanske det är bra osv.. Men man ser aldrig någon vuxen som hjälper barnen oftast. Såg en gång då var ett barn ute och gick med en hund ( kommer inte ihåg ras ) och barnet nästan flög efter hunden ..

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Fridaaaa
0

#9 Nej jag tror inte heller att det är det.
Nej gillar inte alls programmet! Ger helt fel bilder!

Workingdog
0

#10 håller med dig!

/Mvh Jennifer

missemel
0

Dom borde lära barnen hur man tar hand om en hund och visa att det är mycket jobb. Jag menar, vad kan amy om hundar?

Michaela-N
0

#12 Hon har…några stycken. Skulle tro att hon är väldigt kunnig hon också.

[Forest]
0

Hur ofta ser ni på detta? Jag ser få är små osäkra att gå på catwalk mensans andra går rakt på och även framför den som går med hunden. Sen får någ inte barnen göra som dom vill med hunden, utan jag tror barnet pratat med ägaren om vad den gillar o kan sen gör dom lite sånt. Det är en dag barnet är med hunden när jag ser faktist ingen fara med pogramet ett dugg.

Fridaaaa
0

#13 Hon verkade inte speciellt kunnig i detta programmet jag såg

#14 Kollat 1-2 avsnitt, pga att jag inte gillar det, ger fel bild helt enkelt tycker jag.

[Forest]
0

15 jag har sett på det ofta pga dotter på 8 år gillar det o vi ser även pogramet efter vätrinärer :) det är våran mystid kan man säga därmed ser jag en del på barnpogram. Barn får lära sig en del grunder i att ha hund det är inte bara lek o ut o gå det är en del annat med. Det anser jag bra.

Michaela-N
0

Men hörrni, känns lite som det här "åhhh det är inte bra, hundarna är rädda och DE ÄTER TILLOCHMED OSTBOLLAR!!!!!".

Men ni kanske glömt bort hur mycket ni önskade att få ha en hund när ni var små? Hur ni tjatade på era föräldrar fast de vägrade att ge upp. Hur avundsjuka ni blev när ni såg andra barn i er ålder gå ut med sin hund, gosa med den, älska den. Hur ni önskade att det varit ni.

Var det verkligen så lång tid sen? Tänk er då dessa barn. Som bönat och bett hur länge som helst - i flera månader och år - väntat och väntat på att de ska få ta hand om en hund.

I det här programmet får de det. De får ta med sig en hund hem - en egen hund för en dag. Förstår ni inte hur glada de är? Hur lyckliga de känner sig? Hur enormt tacksamma de är att de faktiskt får ha en egen hund för en dag?

Att de matar den med ostbollar, skadar inte hunden. Lite Agility. En dag. Så mycket möjligheter för den som får vara med. Inser ni inte? Kanske dags att gå ett steg vidare.

Fridaaaa
0

#16 Ja vissa grejer är bra men tycker att det är mer saker som är mindre bra tyvärr

[Forest]
0

17 jo det är någ därför detta pogram är bra att de faktist får uppleva en dag med hund. Att plocka upp hundbajs och sånt daglig göra som kanske många har svårt med :D Att lära sig ta hund o inte valp för ajg tror många tjatar om hund o sen när valpen är 8 mån oj den var stor o barnet har tröttnat. Att man allså upplever en fullvuxen hund.  Sen är det väl lite synd att pogramet visar bara det fina med hund, lite mer info om hur får man en bra hund men å andra sidan är det väl inte barnets ansvar att träna hunden.

[Empisen]
0

Visst är det kul att barn får pröva att ha hund för en dag, kul för DOM.
Men är det någon som tänker på hur hunden mår? Jag börjar bli lite trött på program som använder hunden som ett slit & släng djur.

Fridaaaa
0

#20 Håller helt och hållet med dej!

#19 Men ungarna lär sig inte på riktigt hur det är att ha hund, det lär man sig inte över en dag, utan man behöver ha en hund ett tag för att känna efter om man klarar det eller inte.

Michaela-N
0

#20 Hos barnen, när de får extra mycket gos, någon som leker,. gör något kul, ska de då ha det sämre än hemma tror du?

[Forest]
0

20 nja hur mår då alla hundar som har hundvakt eller dagis? skit?!

Fridaaaa
0

#23 Det är skillnad tycker jag. Detta är ett tvprogram med massa folk runt omkring osv, hunddagis är det inte mycket folk osv. Nej jag tycker inte man kan jämföra med det

Karmatarerskanise
0

Har inte sett programmet. Men är det inte mycket folk på en utställning också?

Fridaaaa
0

#25 Jo men här leder dem in hunden, med fullt med barn på var sina som skriker och tjoar:S

Michaela-N
0

#26 Det gör de inte på utställningar då?

Nä, nu tycker jag att det börjar bli larvigt. Känns lite som ni klagar på varenda sak…

Fridaaaa
0

#27 Jag skrev bara vad jag tyckte och jag gillar inte programmet av flera anledningar punkt.
Men dem hundarna på utställningar är inte rädda! Det är vissa av dessa som kommer in, t.ex denna hunden som var nu sist jag såg!

Michaela-N
0

#28 Och jag skrev bara vad jag tyckte Flört

Där är det ännu mer folk, ännu mer hundar och ännu mer ljud, ännu mer stress.

Fridaaaa
0

#29  ja det är mycket folk på utställningar men som sagt dem hundarna är inte rädda det är vissa på detta programmet.plus att dem då ger fel bild av vissa saker

Michaela-N
0

#30 "Hundarna är inte rädda".

Då är inte hundarna i Bulldogg det heller. Eller hur? För man kan inte dra alla i en kam tycker jag. "Ger fel bild av vissa saker" - som vad? Det är främst barn som kollar på det. Då har de föräldrar som vet att det inte handlar om att bara gosa och leka.

Fridaaaa
0

#31 En del är det, inte alla det sa jag inte, men det är fel att ta in dem hundar som är rädda eller hur?
Ja alltså ungarna får intrycket att det är en "lek" att ha en hund fastän det är massa jobb t.ex

[Empisen]
0

Nu menar inte jag att ALLA hundar i Bulldog är rädda & osäkra, det är vissa individer man ser som bara mår dåligt av att delta i programmet!
Men det gäller inte alla som är med.
Jag är emot människor som drar in sin livrädda hund på en utställning också :)

Förstår ni vad jag försökt få fram nu?

Fridaaaa
0

#33 Ja jag tycker samma som du, och har skrivit samma med :)

[Forest]
0

Nja jag tror inte dom lider herre gösses ägaren finns säkert med i kulliserna jag hade ju inte släppt mina hundar men de hade gärnat fått vara med i pogramet. Sen är det säkert trygga hundar som bara får vara med :) Jag har vart på utställningar och tävlingar med hundarna det anser jag ganska rörigt men mina tar det med klackspark än iaf :D

Fridaaaa
0

#35 Jo men vissa av dessa hundar SER man att dem är rädda :S

[Forest]
0

36 ja, vissa är osäkra/rädda, jag ser det mer som en träning oxå :) Jag fick träna endel för att få Enja gå rätt i ridhuset inför utställningen. Men visst skulle kanske vissa behövt träna mer när folk var på plats o gå där. Men jag ser ingen rödflagga än för pogramet.

LinaK
0

Jag tycker att programmets syfte är fint och bra, att barn som inte har möjlighet att ha hund får tid att umgås med en hund.
MEN, jag tycker att dom kanske skulle lägga upp programmet lite annorlunda. Kanske köra lite mer på att ge information hur det är att äga och ha en hund. Sen så borde dom vara väldigt väldigt noga med vilka hundar dom väljer ut, håller med det vissa säger att endel av hundarna ser riktigt rädda och stressade ut. Det är inte rätt mot hunden. Dom hundarna som ska vara med i programmet och som ska ut bland publiken ska vara en väldigt van och säker hund bland människor.

Eller så kanske dom skulle presentera hundarna och barnen för varandra bakom kulisserna, så att dom slipper allt jubel och skrik från publikbarnen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

#38 Håller med dej där att upplägget skulle vara helt annorlunda, och då ha hundar som är helt orädda när dem kommer dit.

Michaela-N
0

#38 Absolut!

[Empisen]
0

#36 Håller med Glad

[Forest]
0

38 Oja man kunde helt enkelt ha bilder på hundarna o sen filma hur det träffen/dagen var. Det hade vart det minst stressande för alla. Bästa våre en dag hos uppfödaren o sen få egen tid ofta får man mest tips av uppfödaren o där kan man sen se om man fortfarande gillar just den rasen eller inte :)

Fridaaaa
0

#42 Ja precis, väldigt bra idé, hade varit bättre för hunden/hundarna och tror att alla hade lärt sig mer på det:D

Workingdog
0

Kanske lite gammal tråd. Men är bara tvungen att fråga. Hur kan man låta en 14 årig hund vara med i programmet när barnet vill leka, springa och kasta boll med hunden? Han sprang runt med hunden, hunden han inte ens med och stannade efter ett litet tag bara.. Tycker att låta en 14 årig hund vara med är lite överdrivet faktiskt..

/Mvh Jennifer

Fridaaaa
0

#44 Alla som är med där är så unga :S

PetraKarin
0

När jag såg den här tråden var jag tvungen att kolla in tv-programmet, det finns ju att se på svt play.

Jag håller nog med de flesta här när jag säger att tanken med tv-programmet är jättebra, att låta barn umgås med djur och öka hundkunskapen.

Men! De faktafrågor de har med t.ex. är ofta väldigt orelevanta, "är en chihuahua eler schäfer dyrast?".

Om de hade lagt lite mer vikt på att få ut bra hundkunskap hade det genast blivit mycket bättre.

Och självklart är det väldigt viktigt att se till att hundarna som medverkar mår bra och porträtteras på rätt sätt.

Bara en sån enkel sak som att mata hundarna med ostbollar och grädd- och chokladtårta ger ju inte barn (och vuxna) rätt bild av hur man sköter en hund direkt.

Fridaaaa
0

#46 Ja det var det jag menade :)

PetraKarin
0

#47 Jag vet :)

Mymlan
0

Har ni framfört era klagomål till programmet?
tror det gör mer nytta om de får ta del av alla klagomål..