Hur räknar dom fodret eg?
Min Shanti äter 2 dl dagligen uppdelat på 2 ggr. Fodret hon äter är royalcanin mini junior för hundraser upp till 10kg som vuxen. Hon är alldeles lagom i hullet, varken för mager eller för tjock. Men enligt denna tabell (scrolla ner på sidan jag länkat till så ser ni tabellen) ska hon enbart ha 95gr per dag. Det är väl inte i närheten av 2dl?? Jag räknar henne som mellan 2-4kg som vuxen.
http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder/royal-canin-mini-junior-3kg.html
Hmm, jag har svårt att säga hur mycket 95g är men jag har för mig att på min fodersäck står det en översättning gram - deciliter.
Fodertabellen från foderföretaget är alltid bara en rekommendation. Om man är osäker på hur mycket man ska ge kan det vara bra att börja med den rekommenderade mängden och sen öka/minska beroende på hur hunden blir i hull, päls, energi m.m. Alla hundar är ju olika.
Om du tycker att Shanti fungerar bra på den mängden du ger gör du nog alldeles rätt.
Jag ger Ilsa (väger runt 4kg) också 2 dl om dagen uppdelat på 2 ggr, plus en del träningsgodis och tugg. Inte för att jag följt fodersäckens tabell utan för att när jag tog hem henne var hon van att få 2dl dagligen (ibland åt hon mer ibland mindre) uppdelat på 4 ggr. Sen har jag bara minskat antalet mål allt eftersom hennes aptit har ändrats. Nu tror jag att hon får ungefär som foderföretaget rekommenderar men jag är inte helt hundra.
Eftersom hon växer är det ju svårt att veta hennes optimala fodermängd, jag får hålla koll på hur hon mår och ge henne därefter.
#1 Ja, Shanti fick 2 dl hos uppfödaren med. Vi ger Shanti lite filmjölk eller ägg gula däremellan ibland med. Shanti väger nu 2.5kg och jag håller koll på att revbenen inte känns allt för mycket för då vet man ju att hon behöver mera foder. Brukar man öka foder varefter dom blir äldre? Dum fråga kanske.
#2 För vissa ökar man men vissa behöver inte det. Vissa hundar kan till och med behöva mer foder medans dom växer för att sen behöva minska på enrgiintaget när dom växt färdigt.
Att växa är mycket energikrävande.
Vissa brukar säga att det inte gör något om de har lite extra hull när de växer, bättre det än att de har för lite att ta av så att de stannar av i växten för tidigt.
Men de ska absolut inte vara tjocka eller få så mycket foder att de får skelettpålagringar.
#3 Då gör jag helt rätt då som kollar Shanti regelbundet i hullet. Veterinären sa med att hon ökar i lagom takt så jag matade henne bra.
#4 Ja det låter ju toppen, fortsätt som du gör så kommer hon nog fortsätta att må bra :)
Bajset är också en bra ledtråd om hur de mår inuti.
#5 Shantis bajs är normalfärgat och normal kosistens på.
#6 Gött mos ;)
#7 Hahaha-
Min JR äter drygt 0,5 dl, 2 ggr/ dag.
Min större blandras äter 1,5 dl, 2 ggr/dag.
Men då har mina hundar olika foder. Och ingen av dom har Royal Canin.
Mängden foder är väldigt olika beroende på vad för foder det är.
Ett och samma märke har också olika dosering beroende på om det är valp, vuxen, senior, light, activ, ras…
Storhundens foderkulor är lättare en lillhundens. Därför väger en dl olika mycket i gram.
Men så länge Shanti är lagom i hullet och levererar gôtt mos, så är allt okej.
1 dl är väl ca 60 gram? Sen beror det ju på hur aktiv hon är mm.
100gr är väl 1dl?
#11, beror vad du har i måttet :)
#12 Har du rätt i-
1 dl bly eller 1 dl bomull? 
Jag har alltid fått gett Chanel mindre än vad hon skulle ha enligt deras fodertabell. Enja alltid mer, detta beror på att Enja är en sprallig hund medans Chanel tar det väldigt lungt, jag gav torrfoder innan till dom då var det orijen men nu ger jag färskis samma visa här Enja mer än vad hon väger/ska ha och Chanel något mindre än vad hon ska ha. :) Jag tycker man ska gå efter hur man märker av sin hunds hull+energi :)
#15 Precis, och det är ju så i fodertabellerna att det är REKOMMENDATIONER och inte nåt MÅSTE :)
16 helt rätt det är bara så man inte övergöder sin hund eller svälter den. Många går enligt tabellerna tyvärr slaviskt väger för någa om jag får säga det själv. :) Jag har sen andra som slarvar o ger samma mängd på sina hundar som är lika stora men så blir ena väldigt slimmad mer åt mager. Att de inte då ökar på lite 
Jag fick ge Enja dubbelt så mycket än vad hon skulle äta när hon var 4 mån fram till 7 mån då hade hon fått upp sin hull fint nu ger jag 250 g per dag och enja väger ca 3.5 kg allså får hon foder som en 5-10kg hund