Tandsten
Har märkt att min pudel har fått tandsten, hur "tar man bort" det? hört att det finns tandstensskrapor, vart får man tag på såna?
han har alltid tuggat på hundben(bl.a dentastix) och ätit torrfoder, men det har väl inte varit någon skillnad? ( hört att det ska förebygga tandsten)
Jag har skrapat tänderna hos vetrinären på Chanel och passa på att rådfråga henne om just dessa dentastix o just dom tandstendsbenen. Jag fick som svar klart det är bra att de äter på ben
Dom är bra för icke-benätande hundar som ofta äter dom, hon ansåg att kan man ge sin hund märgben och den tål det bra så ge den såna ben då de gnager mycket mer på dom=tandsten bildas inte. jag ger ibland just dessa ben men det är mer godis än gnagande för mina äter upp dessa ben snabbt därmed tror jag inte på att de hjälper så himmla mycket. Märgben köper jag mindre då de ska gnaga på dom förstora slickar dom mer på dom samt struntar i "gnagandet" som jag önskar. Sen kan man borsta tänderna då på utsidan av tänderna. Tandsten bildas inte på insidan av tänderna, så vi borstar minst 3 gg i veckan på hundarna med god tandkräm för hundar. Den är poppis med o gör att borstningen inte är en pina
jag vet flera som skrapar tänderna med tandskrapa finns att köpa i butiker och på nätet. Men vetrinären sa att hon ofta får in hundar där matte/husse eller annan okynning person skrapat tandsten för hårt o förstört emaljen på tänderna, man har allså förstört skyddet på tänderna inte vidare bra… Så jag skrapar INTE tänderna, dok kan man ta din nagel om man ser att hunden börjar få lite tandsten det sitter inte fast så mycket o lossnar när man petar/skrapar med nageln.
Efter foderbytet till färskfoder så får inte chanel tandsten det vart vetrinären väldigt förvånad över att hon hade fina tänder efter 1 år, och idag 2 år efter skrapningen ser tänderna fina ut än. Men då ska man veta att hon får märgben 2-3 st i veckan+ borstar tänderna 3-4 gg i veckan. Så allt det har hjälpt oss.

Tandskrapor kam man ofta köpa i djuraffärer, men om man inte är 100% säker på hur man ska skrapa och hur hårt man kan ta i så rekomenderas det inte att man skrapar själv då det är lätt att man förstör emaljen på tänderna vilket leder till fler tandproblem.
Kan som #1 rekomendera att ge hunden råa märgben att gnaga på och/eller borsta tänderna på hunden, kom bara ihåg att inte använda människotandkräm då xylitol är dödligt för hundar.
Vet inte hur bra det fungerar då jag aldrig testat själv men många säger att Plaque off (stavas?) ska vara bra mot tandsten på hundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2 Nja den placoff eller vad den nu heter tror jag inte på ett dugg då jag hade det till Chanel och även haft det på katterna inte hjälpt ett dugg men men lite vad man tror på med :D
Han har redan ett stort märgben som han gnagar på varje dag, läste också på en hemsida att om en hund redan har tandsten så försvinner det inte av att borsta tänderna, har även hört att om man går till veterinären kostar det flera tusen. Ungefär hur mycket kostar en sån tandstensskrapa?
jag har kört med dentastix länge, det är först efter jag slutade med det av ny ekonimisk sits som jag fick börja borsta tänderna :/ hon är gul på tänderna och jag vet inte hur jag ska få bort det, funderar på skrapa bort det :/
har köpt sån dentalfrech, så jag kan ju meddela om det fungerar. börjar med det på måndag :) (hittade en flaska med 75% rabatt, så jag tänkte varför itne testa)

#4 En skrapa kan kosta allt från 20kr till 200kr beroende på vart man köper den.
Pris hos veterinär varierar dels från klinik till klinik men även beroende på hur stor hunden är = hur mycket lugnande den kan behöva och beroende på hur mycket tandsten det är.
En del kliniken tar bara några hundralappar (ofta små privatpraktiserande veterinärer) medan en del tar ett par tusen (oftast de stora djursjukhusen)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
4 man måste skrapa rent tänderna, sen kan man räkna med att borsta tänderna,märgben,ben mm underlättar att det kommer tillbaka.

Som överstående skriver så är det bra om dom tuggar ben, borsta tänderna dagligen och skrapa tänderna med en tandstens skrapa. Men skulle åka till veterinären och be dom skrapa och samtidigt förklara hur man gör så det inte blir att du skrapar sönder emaljen. :)
8 Det är många vetrinärer som undviker visa hur man skrapar tänderna, dels folk inte förstår kanske hur hårt man kan ta skrapan eller för att de vill få tillbaka kunden med detta problem? Men iaf vart hos 1 som inte visa det o en som visa men jag ger mig inte på tandskrapning :)
Och mitt inlägg 7 menar jag förståss underlättar att det inte kommer tillbaka 

Jo vet också att de är många som helst inte visar hur man gör just för att folk inte riktigt uppfattar hur pass hårt man ska skrapa och för att dom ska få kunden tillbaka. Har gått utbildning där man fått lära sig som tur är så jag slipper fråga :) men har hört många fått samma svar från veterinärerna men också sånna som har förklarat :) Jag brukar försöka skrapa med nageln också eftersom det inte är lika vasst och lättare att kontrollera styrkan.
10# kan du försöka förklara hur hårt man ska ta? funderar på att skrapa bort det på min, men är lite rädd för att ta för hårt…

Oj de är svårt att förklara så här utan att visa :S, men testa skrapa på din egen nagel först och känn efter. Du ska inte skrapa hårt alls de gäller att vara riktigt försiktig och fingerfärdig
12# jag har gjort det men det försvinner inget :/ men jag kan testa igen, men ta i lite mer… elller hur man säger haha. innan typ "kliade" jag kan prova göra lite mer skrapande
ts# jag köpte hem en litet paket med dentalstix och jag upplever redan att placken börjar minska igen :0
13, man ska börja uppifrån vid tandköttet så ska det lossna lätt. Så sa förklara en vetrinär iaf :)
Jag har använt skrapa på Sixten och sen borstat tänderna efteråt. Och så har jag bara behövt borsta dom lite då och då. Och de har hållit sig rena och fria från tandsten. Sixten tuggar inte på tuggben av något slag så det är lite svårt för honom att göra rent tänderna "själv" på det sättet.
Med skrapa så märker man nästan hur hår man kan skapa. Man får börja försiktigt och prova sig fram och se om hunden känner obehag och om det lossnar något. Har också hört som #14 säger, att man ska börja vid tandköttet.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
14# tack för tipset!
15# tack :)
någon som vet hur mycket ett skrapa kostar?
vi har grizzly och djurmagasinet i stan om någon vet vad de kostar där