Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 7238 ggr
Karmatarerskanise
0

Äldre hundar

Ni som har eller har haft hundar som blivit gamla, hur förändrades era hundar på äldre dar?

Vet att somnliga hundar inte taklar av fören precis i slutet, medans vissa ändras tidigare.

[Forest]
0

Jag minns bardnomshunden som var lite mer än 17år han var pigg tills han var 15 då vissligen såg han sämmre och hörde itne så vidare bra. Men pigg ändå, sen vart han stelare tack vare att bakbenet/höft gick urled för 2a gg tack vare katten (andra gången med samma katt) Vetrinären fixade benet men ja han fick inte samma styrka i det benet. Men klar i skallen o så var han o pigg fick sina pudelryck änven i höga åldern. Avlivades då han var gammal.

Vosjes
0

Familjens gamling har blivit lekfullare på äldre dagar men otroligt trött och seg han har inte lika mycket tålamod och han kan inte vara ute och springa som förr utan nu vill han bara ut - kissa - in och sova på soffan igen.

Han har börjat få lite stela leder och han har blivit inkontinent under nätterna men annars är han pigg och frisk.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

AnneN
0

Min gamla labbetik blev tröttare, segare och stelare i kroppen + helt döv efter att ha dragits med kronisk öroninflammation hela livet, men lika glad och snäll som hon alltid varit. Kanske även en aning senil. Hon fick somna in då hon var strax över 11½år

Reb, en gammal labbehane han trodde han var valp/unghund fram till den sista veckan i livet då han började bli stel och öm i lederna. Då han var ända uppe i 11års åldern så fick jag fortfarande väldigt ofta frågan "Hur många månader är han?" Skrattande Han fick somna då han var strax över 12år.

Saknar dem båda väldigt mycket!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zabelle
0

Min hund är 12 år nu och vi märker att han är stelare när han vilat och ska resa sig. Han blir lätt halt om han busar för mycket.

Annars är han precis som vanligt… kanske har han fått mer egna idéer hur saker ska vara. Han har börjat tigga vid bordet, det har han aldrig gjort förr, han tömmer leksakskorgen på jakt efter just DEN leksaken, förr gick det bra med vad som.

Är det som jag inbillar mig eller växer klorna fortare på en äldre hund eller sliter han inte ner dem på samma sätt längre? Obestämd

Zabelle   

[Forest]
0

4 de växer snabbare på äldre hundar har jag med hört, kanske för dom inte sliter normalt? Men du har kanske med funderat på som jag hur mycket sliter då yngre hundar? Foder måste spela roll med (har jag märkt iaf) Men från klippa 2 gg i mån till 1 gång i veckan samma längd Obestämd Kanske kroppen produserar mer av den vitaminen o de växer snabbare då? Kanske för att kroppen inte tar upp den vitamninen så bra utan det slungas ut i päls/klor? Är det B vitamin på hundar med så som det är för oss människor?

idaah
0

Min hund som är 12 år hon är forftarande lika trött, men hon har blivit mer rädd om sig, som när man ska lyfta upp henne så får man ta det försiktigt annars så piper hon. Sen det också om en annan hund springer på henne så får hon ont och piper till.

Men den andra hunden som blir 12 år i sommar, är fortfarande lekfull, och sen har hon också fått ont i sina ben (minns inte vad den sjukdommen heter) om ni kommer på vilken jag menar så får ni gärna skriva det. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
0

#6 Kan det vara artros?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaah
0

#7 Ja det kan det nog vara.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[Forest]
0

7 vad är artos? är det att blodet inte flyter lika bra i benen för lite så har jag fattat det lite som,`?  Sorry ot Skäms

Karmatarerskanise
0

#9  Artos innebär kortfattat att brosket i lederna förstörs

Fridaaaa
0

Vår hund, Frasse, avlivade vi ca 2 månade före hans 11 års dag. Han kunde knappt gå, kom plötsligt. Visst han gick saktare osv men ingen annat, varit friskt stort sätt hela livet..

Minns en tax mormor och morfar hade som dog 1 oktober 2000, hon blev nästan 17 år. Var bara sjuk på slutet (ej allvarligt), morfar var nere tidigt på morgonen innan han skulle till minkagården, hunden kom och hälsade som vanligt (var blind och halft döv), en timme senare kommer mormor ner, då låg hon död i soffan, somnat in själv. minns henne så väl trots att jag "bara" var 10 år gammal när hon dog.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

10 aha ursh låter väldigt ont :S Hade en häst i stallet (avlivades pga detta)  med det men varför drabbas dom mer under vintern eller kallare väder? Där trode jag var blodet som spela in Skäms tack för förklaringen iaf :D

Karmatarerskanise
0

#12 Tror inte dom drabbas under vintern just, utan att det kalla vädret gör att dom känner smärtan mer.