träningsdilemma
Ger en snabb kort beskrivning.
Min lilla Q har lärt sig "hämta" är jätte duktig på det, har kunnat det ganska länge, men har nu börjat kasta sakerna hon hämtar när hon kommer till mig.
Slutade idag med att hon hämtade min Iphone 4 i sängen och ställer sig en meter framför mig och kastar upp den i luften =) inte så bra.
Hur kan jag få henne återigen att lägga sakerna i handen på mig?
Några tips? Har funderat på om det är så att jag måste börja från grunden igen, men det är ju så tråkigt så tänkte höra med er först?!

Vill bara lägga till att jag inte använder klicker, och vill inte göra i träningen med henne heller =)

Då hon kommer mot dig med saken, hur beter du dig då? Sträcker du fram handen mot henne innan hon kommit hela vägen fram med den?
Vet att då jag varit med och apporttränat labradorer som släpper apporterna för tidigt har jag fått lära mig att testa lägga händerna bakom ryggen tills hunden kommit ända fram, hjälper inte det så kan man då de är på väg mot en och ganska nära vända och börja springa bort från hunden medan man lockar och sedan skynda sig att ta apporten då hunden kommer fram och berömma/belöna direkt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det hon var intränad på från början var att jag höll fram handen och hon la saken i handen och där bytte vi med godis. Sen när hon började kasta så testade jag ha händerna osynliga så hon fick vänta men då blev kastandet värre, demostrativt kunde hon ta upp saken igen och kasta om och om igen.
Apportebocken gör hon annorlunda med den kastar hon inte. Håller isär apporten och hämta väldigt tydligt. (har även slutat träna med apportbocken nu sen hon började kasta så hon inte börjar göra likadant med den.)
Men kaske ska testa det där med att springa iväg det har jag inte gjort än.
Tack