Snart blir det stor förändring.
Snart ( om 2 månader) utökas min flock med en två bent liten bebis.
Jag är helt säker på att detta kommer gå jätte bra med mina tre hundar, Men vill ändå skicka ut ett inlägg här och se hur ni gjorde som varit med om detta att få barn när ni har hund, känner att man kan inte få för mkt information om ett sådant ämne, har ni några tips och ideer/erfarenheter ni vill dela med er av, hur ni gjorde första dagen m.m, eller kanske t.o.m några varningar ?!

Åh vad spännade! Ser fram emot att följa tråden. Har själv inga barn och har inga planer på det än heller, men har tänkt mycket på hur det ska gå den dagen det blir så. Hoppas på många intressanta svar!
HAr ingen erfarenhete själv, men vill önska lycka till :)
Grattis vad roligt för er
.
Jag har ju alltid haft hund med mina barn och faktiskt 3 stycken som du med de 2 yngsta grabbarna
.
MIna tips som följer i skrivandets stund blir.
1,Skjut aldrig undan hundarna i något tillfälle,låt dom vara en del av bebisen och ta det som den naturligaste sak i världen.
2,Ligg gärna på golvet på en filt en stund när du kommer hem,så dom får se vad det är för varelse som kommit hem.
3,Om du kan så låt dom ligga på sidan och vara med när du ammar och har mysstund med alla samtidigt.
4,Var beredd på att ditt barn ofta har hundhår och sånt på sig,och var inte rädd för bakterier från päls för det är tvärtom dom får ett jättebra inmmunförsvar istället.
5,När barnet blivit mera rörligt,så fortsätt mysa på filten och lär samtidigt vovvarna att bebisens saker är bebisen och se till att du har vovvarnas sak i närheten och idka byteshandel om dom skulle ta något dom inte får.
Oj vad spännande Grattis till tillökningen i familjen och jag tror säkert att det kommer gå bra. tycker du har fått jätte bra tips av Lena- bus. Som sagt ta ett steg i taget och vänj hundarna vid bebisen och bebisen vid hundar. Lycka till och hoppas du komemr hålla oss uppdaterade hur det går. =)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Personligen tycker jag det är äckligt med hunddreggel, så jag har aldrig låtit mina hundar snoka runt på barnet. Har hundarna varit för närgågna så har jag puttat bort dom.
Jag ser ingen anledning till att hunden ska få fri tillgång till barnet. Dom får ju inte det med katten. Inte heller gillar alla mina 'dagbarn' alla andra hundar i 'dagisgruppen'. Alla hundarna i min 'dagisgrupp' accepterar att de andra finns. Men det är inte samma sak som att alla kan ligga tillsammans eller lukta alla i rumpan o.s.v. Därför tycker jag att likaväl som hundarna inte kan snoka på varann, så behöver dom inte heller snoka på alla andra levande varelser, såsom t.ex bebis.
Glömde… Första dagen hemma från BB så kikade hunden ner i bilbarnstolen. Det räckte för att presentera sig för varann, tycker jag.
#5 Jag ser inte heller varför man inte skulle putta bort hunden. Blir den för närgången är det klart man tar bort den.
5,Men herregud snacka om att överdriva,vem pratade om att nosa någon annan i rumpan?,tagga ner lite är du snäll,alla är vi olika om du tycker det är ok att skjuta undan dina hundar är väl en sak,men får jag fråga vad som är så farligt med hunddräggel,och varför skulle hunden dräggla just då?,sånt får man väl räkna med om man har hund?….Varför har man en hund om man inte acceptera den som den är?
#0 Lycka till och låt hunden vara med så mycket det går.
#3 Vi har gjort precis som du med Hebbe och det har gått hur bra som helst med nya barnbarnet. 
Trots att jag fick honom som 8- åring pga att han högg efter förra familjens barn. (kanske just för att inte fått vara med)? Naturligtvis är jag noga med att aldrig lämna hunden ensam med barnen, han får inte känna sig trängd.
Zabelle
#9 Ja det är jätteviktigt att man inte lämnar hunden ensam med barnet. Eller små barn överhuvudtaget.
9,Ja så gör man normalt när man ser sina djur som familje medlemmar
10,Ingen här har pratat om att lämna dem obevakade vad jag kan se…

Tack allihoppa
#3 riktigt bra tips och tankar ( och underbar bild) hihi det där med hundhår är jag och sambon beredd på, fast farmor kommer ju gå i taket om hon ser ett hår på den lille =)
#4 tack, ja detta ska bli jättespännande! jag håller er uppdaterade =)
Målet/önskan är att de ska kunna vara med så mkt som möjligt, det är stora hundar jag har (lite klumpiga ibland) så det blir med hökögon, men jag ser dem lite som bebisens storasyskon, tror de kan hjälpa i allt också, bara nu så somnar bebisen i magen om Q lägger huvudet på magen och sjunger.
Hehe sparkas rejält också för den delen om Q ylar som hon gör ganska ofta, när hon blir glad.
#5 e så klart tycker man hunddregel är äckligt så kankse man inte vill ha dem över bebisen,
vet inte jag är väl lite knäpp men lite dregel när man får morgon pussen och lite skvättande dregel på väggarna och kläderna när hunden kommer springandes glad från vattenskålen, hehe de är hundkärlek det. Eller de där underbara dregel snörerna från 3 hundar som brukar dyka upp när man skär korven inför långpromenaden =) 
12,Tack ja det finns än hund och barn
Då är vi lika knäppa både du och jag
,hör av dig om du behöver flera tips,och lycka till!
#12 Hehe, precis,dreggel kommer med hunden, man får leva med det.
Men jag är precis som #5, gillar inte dreggel speciellt mkt :P Är ganska äckelmagad. Så hade jag haft barn hade hunden inte fått dreggla på bebisen. :)
Som tur är dregglar Max inte mer än då han ska få sin mat. Är skönt ;)
Undrar hur jag hade klarat bebisbajs 

Grattis till den kommande tillökningen i er familj 
Har inga barn själv, men har vänner, bekanta och familj som har/haft bäbis + hundar.
En bekant hade väldigt aktivitetskrävande och arbetsvilliga hundar så hon lärde dem bland annat att hämta ny blöja, söka nappen (vilket barn tappar inte bort massa nappar?), hämta babyns utekläder, snuttefilt, mm + att de fick självklart en massa långa prommenader för bäbisen sov bäst i vagnen ute så varje gång bäbisen skulle sova på dagarna så blev det promenader med hundarna, som då även fick lära sig gå fint vid vagnen.
Alla jag har pratat med säger att de tycker det viktigaste är att låta hundarna känna sig delaktiga och att både de och barnet är en del av familjen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Grattis o lycka till :) Jag tror det kommer gå galant med hundarna o bäbis det är något ofta man märker av själv hur sina djur är.
jag har inte haft hund+bäbis men bakanta o de har delat med sig av bäbisen till alla i familjen även då inräknat hundarna. Jag tor det är bra att hundar får lära känna den lilla/e snabbt jag tror ofta det skapas ett starkt band om de får vara med. :) Var själv liten bäbis när mamma o pappa hade en collie som larma om man hade bajsat eller kissat. Även tog han upp tappad napp då tog han i ringen o gav den till mamma, han var som den bästa barnvakten sa mamma. Vi är 4 barn som han har vart barnvakt till :) Så lycka till o va inte rädd för hundhår osv