OT En fråga till alla...
Min mamma hade någonting som heter Engelska sjukan när hon var ung,den är ärftlig och är snudd på samma som MS,nu undrar jag om någon av er vet något om den och kan berätta mera än vad min mamma gjorde när hon levde?.
Min läkare har idag tagit en massa prover och jag får vänta på det sista och avgörande provet till om 3 veckor.
Berätta gärna om ni vet något om det…jag ska söka på nätet också tänkte jag.
MVH
Lena
Jag har verkligen ingen aning, men hittade en bra sida där jag tror att du kan få svar på de du söker
hoppas att allt går bra!
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
1,Tack men får inte upp din länk, här hittade jag en länk som är snarlik det läkaren sade till mig idag.
2, ok den fungerar för mig dock är de en pdf fil :P
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
3,Gör inget tack för hjälpen ändå
Oj har dessvärre faktiskt aldrig hört om den sjukdomen innan men som sagt hoppas att det inte är något allvarlligt. Försök att inte tänka på det så mycket. Håller tummarna för dig och tassar från Alfons. Styrkekramar!
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
5, jadå jag fixar säkert detta med,nu börjar det sjunka in i alla fall…
Har aldrig hört talas om att Engelska sjukan skulle va ärftlig. Däremot att det berodde på D-vitaminbrist.
Min pappa hade det som barn. Han var född 1928.
På vad sätt skulle det vara ärftligt? Hur visar det sig?
7,Den kan visa sig på olika sätt,i länken ovan har du det sättet som alla hört talas om,men mamma hade en annan art som innebar även okontrollerade nervryckningar och annat,och det är den som är ärftlig…
Ska ta reda på mera om just den när jag ska till lassarettet på onsdag…
vet inget om det, men jag håller tummarna att du inte ärft det! det ska vara en hemsk sjukdom efter det lilla jag hört :/
testa att söka efter tyrosinemi typ 1, är inte säker på att det är rätt, men jag kan av någon anledning inte kopiera in saker här så jag kan inte länka :/
lycka till

Jag har inte heller någon aning. Men lycka till och vi håller tummar och tassar här på att du får ett bra resultat från proverna
9,Jag har sökt på det kolla länken i 2,sedan handlar detta inte om levern osv osv…utan om skelettet.
10,Tack det värmer
#1 Jag fick upp din länk. Var så mycket att läsa så jag spara den :)
#8 Ja din länk är svar på det jag redan visste. Det andra har jag aldrig hört talas om.
Om det nu är ärftligt kan man då drabbas av det din mamma råkat ut för även om föräldern bara hade som i din länk? Ursäkta alla frågor, Men en fråga leder till en annan :)
Håller också tummar o tassar.
Ja har föräldern haft det min mamma hade så är det ärftligt,hon hade ju alltså en annan typ av det inte det som stod i min länk för det är det vanliga så att säga.
Mamma låg fastspänd i sin ungdom i sängen i ett år för att hon kunde inte kontrollera sina nervryckningar osv osv,så för att inte skada sig själv fick hon ligga så.
Det är inte så att du blandat ihop namnet på något sätt? Engelska sjukan, eller rakitis som det också kallas, är en vitaminbristsjukdom (D-vitamin) som gör att benen i kroppen inte kan byggas upp som de ska.
Skulle tro att din mammas sjukdom har ett snarlikt namn men är tveksam om det är exakt detsamma.
Hoppas dock på att du slipper ärva din mors sjukdom.
(Men skriv gärna mer om denna sjukdom så vi får lära oss mer om den.)
14,Jag hade aldrig skrivit detta namn om jag inte visste att det var det,visst kan jag skriva mera när jag pratat med läkaren,om jag orkar för jag mår inte speciellt bra av att vänta på svaret…
#15 Förstår absolut att du mår dåligt och du behöver ju inte skriva bara för att jag är nyfiken. Jag vill absolut inte gör så att du mår dåligt av mina frågor så om jag förnärmat eller sårat dig på något vis så ber jag verkligen om ursäkt.
Anledningen till att jag gjorde detta påstående är att många sjukdommar har snarlika namn och är lätta att blanda ihop. Ingen annan anledning.
16,Helt ok jag skrev så för att jag får se om jag orkar helt enkelt,jag ville inte lova något
http://www.alternativmedicin.se/sok/Vit-016.html denna har du säkert läst det är ang D-vitamin brist som 7 beskriver .
http://www.bjorn-lieden.se/blog/?p=681 även här kan du säkert läsa lite.
http://landberga.se/medicinhistoria/engelskasjukan.html o lite till
Hoppas att testerna visar bra att du inte bär på något anlag ursh vad jobbigt o vänta på provsvar. Jag håller tummarna för dig Lena
Här är länken som #9 skrev om. LÄNK
Där står bl.a. att man kan få engelska sjukan (Rakitis) om man fått sjukdommen, tyrosinemi typ 1, som tydligen är ärftlig. Kan detta vara något som stämmer med din erfarenhet av sjukdomen?
18,Tack för omtanken.
19,Vet ej ännu måste prata med läkaren först.
va jobbigt lena, jag håller tummarna att allt ska gå bra…
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
21,Tack moa