fästingmedel..
Hej, vi har börjat tänka på fästigmedel här hemma. Har aldrig använt det förut med nu har vi haft två jobbiga somrar med fullt av fästningar så det kanske är dags att tänka på något medel.. Problemet är att vi har en 1,5 årig dotter som gärna ligger bredvid vår stora tik.. Hon ska jämt leka med henne så dom med nervgifter och grejer gör mej orolig för både dottern och vovarnas skull.. Vi ska ju ha bebis om ca 9 veckor så vill inte ha en massa gifter i vårt hem.. Vi tänkte självklart kolla lite närmare på allt som finns. Det gjorde jag i somras med har glömt allt nu..
Är dte någon som har bra tips på något som fungerar och är skonsamt för både hundar och barn..
FixodidaZx 
Det är ett pulver som jag har använt tre år nu.
Från början stod det utskrivet på burken att det skyddade mot loppor och fästingar, men sen regler ändrades för att man inte får sälja fästingmedel i vanliga djuraffärer (bara på Apotek) så står det inte längre utskrivet på burken att det är effektivt mot fästingar.
Jag trodde inte själv på pulvret alls. Jag brukade använda andra typer av fästingmedel (som då var tillåtna i djuraffärer). Men då min ena hund hade problem med torra ihåliga klor, så köpte jag pulvret. Det visade sig att fästingarna håller sig borta ganska bra 
Senast i somras hade hon 4 fästingar jämfört med en granne som varit på samma äng fick plocka bort 30 fästingar. Jag har märkt samma sak när hundarna har varit ute och badat. Mina hundar kommer hem fästingfria, medans andra har fått ta fram fästingplockaren.
Jag ska inte säga att pulvret är idiotsäkert, för det är det inte. Det funkar inte lika bra som dom giftigaste halsbanden, som får fästingarna till att bara dansa runt uppe på pälsen. Men pulvret funkar tillräckligt bra.
Lycka till!!

I denna artikel finns det bland annat en del recept på hemmagjorda fästingmedel, de bör ju vara skonsammare både för djur och barn än de som innehåller en massa gifter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag skulle rekomendera bernstenshalsband. som är ett halsband med stenar som skapara elektrisitet i pälsen och på så sätt stötter bort mot fästingar. Det är helt naturligt och inte skadosamt med massa kemiska medel.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Tänkte precis säga samma sak som twinkime. Tycker verkligen du ska testa det. De kostar lite mer men helt klart värt de.

Att tänka på med både bärnstenshalsbanden och diverse olika medel som appliceras på pälsen är att effekten oftast försämras eller försvinner om pälsen blir blöt, tex vid bad, regn, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!