Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 6877 ggr
twinkime
0

osundaste rasen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken ras är enligt er den osundaste rasen? Och vilken ras tycker ni är den stabilaste? Motivera gárna era svar Glad

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Maja2
0

oj, osundaste rasen…..  att peka ut ngn specifik blir svårt då jag inte känner till alla raser… men engelsk bulldog känns inte sund pga andningsbesvär tex, som många andra trubbnosiga hundar.

Fridaaaa
0

Tycker nog det är bla  Dogue de Bordeaux
Har hört att det är många rassjukdomar på den rasen fortfarande, vilket är synd för det verkar vara en underbar ras.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
0

Glömde nämna stabilaste…. svårt där åxå, men kläcker ur mig cairnterrier :) utan att ha nåt direkt belägg….

[Forest]
0

En ras jag inte skulle skaffa är Shar pei dels anser jag dom inte så tilltalande men även en ras med många problem med sin hälsa. Sen alla raser där ofta får problem med andas samt föda fram sina Valpar, då anser jag att rasen i sig inte är "hållbart" framavlade. Får trånga bäcken, och så trubbnosade att man måste slunga valparna för de ska överleva.

Friskaste hmm ja du jag tycker väl att många spetsraser är väldigt friska raser Men den friskaste rasen är Västgötapets.

Fridaaaa
0

Jag tycker att den friskade rasen är Siberian Husky. Forskade lite om rasen i skolan och det är inte ett enda "vanlig" sjukdom (som hjärtfel, högtfel mm) eller fel på den rasen :)

[Forest]
0

Stabilaste det måste jag avakta lite med o nämna eftersom jag träffar många trevliga hundar men i olika raser, men oxå raser som jag ansett vara de mest snällaste o raraste raser vart helt ostabila. Jag anser att fostrar o tränar sin hund rätt så brukar de ofta bli en mycket stabil hund. Det beror väl lite på oxå hur man fostrar sin hund snällaste raser jag träffar idag är amstuff (man blir ihjäl pussad),de gladaste pudlar o de lugnaste new founland så detta med stabil kanke är olika vad man är ute efter o hur smaken är med? Glad

Sophiies
0

De mest osunda raserna enligt mitt tycke är mastino napoletano och sharpei.

Det mest sunda är en svårare fråga .. skulle väl säga siberian husky och australian shepherd som inte någon av dom har någon rasbunden sjuktdom och otroligt sunda raser i övrigt.

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

[Forest]
0

5 Så de har inga rassjukdomar?

Fridaaaa
0

#8 Inte vad jag hittade på skk eller andra sidor, finns en speciell sida på skk som man kan se hur mycket inavel det förekommer i en viss, hur många Valpar som registreras varje år osv men stod ingenting om rassjukdomar, medans andra som hade andra raser hittade på sina raser:)

Sophiies
0

Oj den mest stabila är en otroligt svår fråga, de blir ju vad man gör det till. Är man ostabil som människa så blir hunden ostabil och tvärtom. Hundar med ett starkt psyke som jag ser det så är det Australian shepherd och Alaskan malamute.

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

[Empisen]
0

Osundaste är väl alla raser med andningsbesvär, Mops, Fransk bulldog, Engelsk bulldog o.s.v. Men även Cavalier… Finns rätt många jag tycker är osunda..

En sund ras tycker jag är Västgötaspets, sägs iaf vara en väldigt frisk ras som lever länge.

Om man fokuserar på psyket så gillar jag inte Cairnterrier, Pappillon m.fl.
Hundar jag gillar psyket på är Rottweiler, Bullmastiff, Schäfer m.fl.

Svårt det där, alla har olika smaker & tankar kring raser, bra det iförsej Flört

Fridaaaa
0

#11 Cainterrier har bra psyke, har bra erfarenhet av dem :D

[Empisen]
0

#12 Som sagt var, alla tycker olika, dom jag träffat har inte varit nå trevliga alls… Har träffat minst 8 olika individer..
Men kanske har jag bara haft otur Flört

Fridaaaa
0

#13 Ja för jag känner dem som föder upp dem, har typ uppväxt med dem då min faster har cainterrier=)
Men som du säger alla tycker olika:D

[Ronon-m]
0

Den jag tycker är osundast är franska och engelsk bulldog. Pga kortnos och andningssvårigeter.

Den Stabilaste hunden för mig är amstaff / pitbull. Aldrig i mitt liv stött på någon rädd, aggresiv eller farlig hund inom raserna. Och jag har träffat ganska många! Två mycket underbara raser enligt mig! :)

Lenas-bus
0

Ärligt så kan inte jag svara på denna fråga men en specifik ras för det finns alltför många osunda raser inom framförallt renraserna,och det ena är ju inte bättre än det andra.

Men jag kan räkna upp några raser….fransk bulldogg med sina svårigheter att andas och sitt underbett,mops samma sak,chihuahua med sina utstående ögon som kan ramla ut ibland,likaså på en del andra spaniels…osv osv

[Forest]
0

16 oja så kan de inte föda fam valparna heller :( hur sjukt är inte det? ne fy bubblar så de avlat fram fel

MoaW
0

rent spontant skulle jag säga engelsk bulldog som osundast, dom har väl problem med både andning, ögon, hud (hudvecken), och själva kroppsbyggnaden känns ju väldigt osund, dom bårde få prblem med både knän och rygg när dom går sådär. Fast det är ju inget jag vet, bara som det ser ut. men av utseendet så ser dom riktigt osunda ut, det är ju ingen urhund avlad för arbete direkt…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

AnneN
0

Rent spontat så tänker jag genast på engelsk bulldog som den osundaste rasen, men jag kan inte säga med 100% säkerhet att det är så.

Som stabilast tycker jag är svårt då det finns instabila individer i alla raser och det är oftast inte pga aveln utan mer pga ägaren. Men enda ras som jag aldrig träffat en riktigt mentalt dålig individ av är nog labrador retriever.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
0

Jag tror inte att det går att specifikt peka ut en ras som osundast då det är männsikan som skapar problemen med sina sjuka ideal över hur just en ras ska se ut..

Samma sak när det gäller instabilitet hos raser, så är det en följd av våra sjuka ideal.

Men visst finns det raser som människan inte borde få avla på eller vidare för det är ingen utveckling snarare en tillbakagång i utvecklingen

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Vosjes
0

Jag vet faktist inte då alla raser har ju sina för och nackdelar både bland- och renras men den ras som jag tänker på är väl Engelsk bulldog och jag har hört mycket om Shar-pei hundarna också med att huden hänger över ögon så de inte ser, hudproblem och mycket annat men det är någonting jag inte vet så mycket om.

Mentalt tror jag väl mest att det hänger på ägaren, om ägaren tillgodoser hundens behov och bearbetar de sämre sidorna är ju mentaliteten stabil hos hunden oftast.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

localoca
0

8# sibbar har med sina rassjukdommar,  ex starr och något annat som jagi nte minns vad det heter

men eftersom uppfödarna inte avlar på sjuka djur så finns det inte så mycket av det ändå

schäffer/ mops är sjukast

sibbar friskas

Fridaaaa
0

#22 Men det fanns ingenting om det på skk eller dem uppfödare jag pratade med.

Vosjes
0

Alla hundar kan få starr så det är ju ändå ingen "rasbunden" sjukdom som t.e x andra hundars ögon,luft och höft problem

Labolina_73
0

Oj, svår fråga,, en hund kan inte andas men är helt ok i kroppen, en annan hund kan inte gå men den kan andas. En tredje har sånna allergier och eksem, en del är så rynkiga att det bildas svamp och fukt i vecken som kliar och luktar illa.

Jag vet inte om det finns ett svar på EN ras som är sjukast faktiskt.

Däremot tycker jag att det finns raser som är friska raser, inga rasspecifika sjukdomar, uppfödarna arbetar hårt med dom hälsoprogram som finns etc.

Ta tex "min ras" som iofs är helt ny för mej då jag är kattmänniska från början, men Tibetansk Spaniel är ju en väldigt frisk ras. Har haftögonproblem tidigare men uppfödarna har arbetat väldigt hårt för att selectera bort fall med dessa problem, nu finns väldigt få med problemen kvar och det tycker jag är bra.

Finns andra raser som oxå ses som friska raser, och det är dom jag tycker att man ska arbeta med och på dom sjuka raserna se efter, vad är det som gör att det blir så här,, och sedan försöka avla bort det istället för att göra det ännu mera extremt. Varför ska tex Shäfern gå på bakhasorna? Varför ska Fransk buldogg ha så himla trångt i näsan att dom knappt får luft, varför ska sharpei ha så mycket rynkor att dom knappt kan se och får eksem? Varför ska S:T bernard medflera ha sånna hängande ögon att det kommer in smuts som lätt blir inflammerade?

VARFÖR? är det fint? nej, är det hälsosamt? nej.. Varför har man då så?

//Linda

localoca
0

23 och 24# det kanske inte räknas som en rassjukdom :/ men jag fick veta att det är typ det enda de kan få. jag kan kolla upp en blogg där det finns mer om deras sjukdommar. vet inte var personen fått tag i faktan, men hon är rätt seriös och jättesnäll så hon svarar nog på ev frågor :)

Fridaaaa
0

#26 En husky kan få vilken sjukdom som helst, precis som alla andra raser, fast det är väldigt sällan dem blir sjuka :)

localoca
0

27#  det var en bra sammanfattning :) de är mycket friska djur och det är rätt skönt :)

Vosjes
0

Det är ju oftast sällskaps- och utställnings djur som har mycket sjukdommar medans arbetsdjur är friskare.
Självklart är arbetsdjur också sällskap men nu menar jag djur som används till någonting nyttigt för oss människor som drag,spår,jakt etc

Jag har i alla fall uppfattat det så av egen erfarenhet. Glad

Lenas-bus
0

27-29,Ni skriver djur….vad jag vet så pratar vi väl hundar här?,och 29 det finns inget som säger att en arbetande hund mår bättre än en sällskapshund,det beror helt och hållet med ägarens intresse av att hunden ska må bra genom livet,sen kan faktiskt en hårt arbetande hund få en hel del skador rätt tidigt.

[Forest]
0

29 Så tror jag med, varför jo de är skapta så bra att man behållit deras utsprung.

PetraKarin
0

#30 Jag är nyfiken på varför du tycker det är konstigt att de använder ordet djur? Det är många som gör det på det här sättet. Här är det ju också tydligt att de menar hundar och särskilt siberian husky. Eller?

Fridaaaa
0

#30 Hunden är ett djur, inget negativt ord:D

Vosjes
0

Ursäkta om jag formulerat mig knasigt eller blivit missuppfattad och självklart blir arbetande hundar också skadade och sjuka men nu pratar jag om hälsa och avel och jag tycker att det verkar vara så, rätta mig gärna om jag har fel.

Men jag ser mer sjuka hundar (hälsoavel nu) inom sällskap och utställnings "kategorierna" medans arbetande hundar kan helt enkelt inte vara sjuka dvs ha massvis med problem hit och dit för då kan de ju inte arbeta Flört

Utställning och endast sällskap blir bara utseende avel och för ofta går hälsa bort titta bara på alla dessa stackars hundar som har hjärt-lung-andnings-ögon problem samt mycket mer och utställnings schäfrar är ett väldigt bra exempel på detta också, en bruks alltså "arbets schäfer" kan inte ha så krokiga ben att de knappt kan gå frammåt då kan de ju inte utföra arbete medans en som endast ställs ut ska nästan ligga ner med gumpen. Obestämd

Ursäkta om det blir rörigt, jag har det själv väldigt rörigt i huvudet just nu Kyss

[jakke94]
0

#30 hundar är ett husdjur, och husdjur är djur. förstår inte varför man inte kan säga att hundar är djur. Dem är ju inte direkt människor, vilket i sig också egentligen är ett djur…Obestämd

Lenas-bus
0

För att ni inte ska hänga upp er på ordet djur…..

Det är för mig ett samlingsord på olika arter av djur därför undrade jag varför man skrev så och inte använder ordet hundar som det ju faktiskt gäller och ordet djur har jag inte någonstans skrivit att det det är ett negativt ord vad jag kan se,däremot ska man kanske tänka på betydelsen av ordet.Så nu vet ni och kan återgå till vad tråden handlade om från början.Flört

exitingsvillemo
0

#30 det är stor skillnad mellan skador och ohälsa!

Visst finns det hundar som är framavlade till just sällskap, som inte alls uppskattar långa promenader eller lydnadsprov. Men om man ser till de "aktiva" raserna som tex rottis, shäfer, retrievers m.fl så ser man en tydlig skillnad mellan utställningstypen och brukstypen.

Lenas-bus
0

37,Tror du har missförstått mitt inlägg helt och hållet,fattar inte vad du syftar på.Var har jag skrivit att det inte är skillnad på det?

PetraKarin
0

#36 Ok, det var enbart av nyfikenhet jag frågade ;)

Lenas-bus
0

39,Helt okFlört