Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 4969 ggr
[iurochskur]
0

Hund som man inte äger

Om man omplacerat en hund som inte längre är i ens ägo, om nya ägaren inte skrivit på ägarbyte i jordbruksverket. Vad händer om hon behöver ta beslut om omplacering/avlivning…äger jag då hunden? För om hon omplacerar eller hunden måste avlivas, måste inte då den ägaren som står på hunden godkänna sånt?

[iurochskur]
0

Och vad händer om hon omplacerar och nya ägaren ska skriva på ägarens namnunderskrift? För hon står ju inte på hunden….

[Forest]
0

0 fatta inte riktigt vad du mena?

Om jag skulle sälja en hund, nya skriver på att den är ägaren. Och sen vill nya ägaren omplacera/avliva hunden så får den nya ägaren stå för det? Ja. Om den då väljer omplacera 3e gången så måste det ske ägarbyte igen.

[iurochskur]
1

Jag ägde en hund för flera år sen där nya ägaren inte skrivit på ägarbytet. Jag har inte hennes nummer eller uppg. kvar då jag tappat hennes nummer i flytten efter omplacering.

Tänkte att det är bra att han får stå på nya ägaren och inte på mig. Jag äger ju inte hunden längre.

Säljer hon honom vidare så står han i alla fall på mig fortfarande.

[Forest]
0

3 ja då står du som ägare tror jag^^ Har du hennes namn kanske jbv kan skicka uppgifterna till henne tänkte om hon inte står på hitta.se eller eniro.se? eller inte får fram hennes tele nr när an ringer nummerupplysningen.

[iurochskur]
0

#4 tyvärr kommer jag bara ihåg förnamnet-

[Forest]
0

5 Då bör man medela iaf jbv att  avsäger dig äga den andre hund. Det bör man kunna göra. Obestämd

[iurochskur]
0

#6 Jag fick inte låta hunden "hänga i luften" så att säga. Dom sa att han måste stå på någon.

[Forest]
0

7 aha så man kan inte avsäga sig äga hunden.  Efterlysa hunden kanske går för att få tag på nya ägaren?

[iurochskur]
0

#8 Har mailat jbv om hans reggnummer och födelsedatum. Kommer efterlysa honom på blocket så att ägaren kan skriva över honom på sig. Tror dock inte hon sitter och läser efterlysningar på blocket. Så vad gör man?

ingann
0

Det är inte någon fara om hunden står på dig… Ägarregistret är mer för att de ska se hur många hundar som finns och att de kan hitta ägaren om hunden upphittas nånstans… Då är det dig de kontaktar:)

Skulle nya ägarna avliva hunden så behövs inget ägarbevis.. Jag har aldrig hört att någon vet ber om det vid en avlivning eller annat ingrepp…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

twinkime
0

Om hunden som du stár som ägare pá springer bort och hittas sá kontakter dom dig. Skulle rekomendera att försöka leta vidare efter den nya ägaren.  För om nágot händer hunden och det kan komma behöva vetrinärvárd sá ar det du som har ansvaret över honom och kan som sagt bli skyldig till att behöva betala till várd även om han inte bor hos dig.

Hoppas som sagt att du hitta nya ägaren, háller tummarna för dig!

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[iurochskur]
0

Hittade en Nemo men som bara är reggad med tångid. Jag har nu mailat jbv om att kolla om det är en Birgitta som äger honom enligt uppg. Håll tummarna att det är samma.

zoolatri
0

En bekant till mig hade ett dilemma där hon tagit över sitt ex:s hund. Hon berättade att om ägaren, som hunden står registrerad på inte har visat intresse för hunden på så sätt att den velat ha tillbaka hunden eller skrivit något avtal för att hon skulle ha hunden tillfälligt, betalat foder etc så hade han inte någon rätt till hunden efter 6 månader. Men jag kan minnas fel på antal månader som måste ha gått. Jag vet inte hur själva omregistreringen för hunden skulle gå till sedan. Men hans lagliga rätt upphörde…i det här fallet hade han själv låtit henne ta över hunden men han var lite "labil" och hon var rädd att han en dag skulle stå utanför dörren och begära hunden tillbaka så hon kollade upp det.

[iurochskur]
0

#13 Oki. Ja den situationen är ju lite annorlunda än min. Jag vill inte begära hunden tillbaka, jag vill bara skriva över honom på henne.

twinkime
0

#14 hur har det gátt har du fátt nágot mejlsvar?

[iurochskur]
0

#15 Japp, det var vinte samma Nemo. =(

twinkime
0

#15  usch avd synd! Hoppas du lyckas hitta honom!men har du inte kvar papper pá vilket chipnr eller fr hans uppfódare?

[iurochskur]
0

#17 Jo, chippnr har jag.

Maja2
0

Skrevs inget köpavtal så att du har nya ägarens namn och personnummer?

[iurochskur]
0

#19 Jo, men det försvann då jag flyttade kort inpå.

ingann
0

Kommer du ihåg vilken stad de bor i så kan du efterlysa dem via lokaltidningen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner