Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveckans-fråga
Läst 4405 ggr
twinkime
0

veckan fr. v.3

Varför valde du att skaffa den rasen/raserna du har nu?Vad är speciellt med just din ras? om blandras varför?

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

[iurochskur]
0

Som sagt så var det ju lilla Shanti som valde oss mer eller mindre. Men alla dom tre raserna hon har i sig passar mycket bra till sällskap och så var hon perfekt storleksmässigt då min rygg drabbats av två diskbråck och spondylos. Så hon är perfekt med andra ord, som skräddarsydd för mig/oss.

[Forest]
0

Vi letade hund först en valp men eftersom jag har vissa krav men hittade ingen som följde dessa krav. Så råka jag hitta en anonns om en hund som leta akut efter ett hem, det lät bra. Skrev ett litet mail o förklara vilka vi var osv. På den biten vart det blandrasGlad Vi leta efter en kompis men oxå efter en hund som har lite mer energi.

Hund 2 var nästan lika tur med. Vi hade börjat spara pengar till att köpa oss en valp såg en anonns men tyvärr var valparna sålda jag frågade om hon inte leta fodervärd. Jag fastna direkt för Enjas uppfödare tänker bra,bra på hundar o så trevliga pudlar :) Min man har inte vart förtjust i pudel men han ändra sig snabbt när han såg att pudel är inte bra skälliga små stinkande hundar FlörtPå den biten vart det en dvärgpudel pudelkär har jag alltid varit då jag är uppväxt med en snäll mellan pudel.

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt val av hund var mest en slump, jag hade redan en gammal labbe men funderade på att skaffa en till hund och kikade då på några olika raser men kunde inte riktigt bestämma mig, raserna jag funderade på var bland annat amstaff, rottis, dobber, schäfer och några till.

Men så en dag var jag barnvakt hos min syster som då bodde i parhus, vi var ute på gården då grannen tog ut sina Valpar i en hage och ena systersonen sprang direkt dit för att klappa valparna. Jag gick dit och tja, ni vet hur det kan vara, ser man en valp så blir man ju fast direkt.

Han frågade om jag ville ha en valp, men jag sa att jag måste fundera på saken ett tag. Några dagar senare hade han lämnat valparna ute i hagen och åkt bort, hemma fanns bara hans gamla mamma som knappt kunde gå och det började åska och spöregna, så jag gick ut för att hjälpa tanten ta in valparna.

Då jag kom in i hans del av huset fick jag en chock! Nog för att jag visste att han var en slarver då det var rätt stökigt på gården och alltid stank kattpiss från hans hus, men jag hade inte ens kunnat tro att det skulle vara så skitigt (bokstavligt talat) i hela huset! Såg ut som något av de värsta fallen man kan se på Djurpoliserna i TV. Då bestämde jag mig för att jag iallafall måste rädda någon av de små valparna från eländet.

Efter det kom ju det svåra med att välja valp för jag hade inte möjlighet att ta allaRynkar på näsan Tillslut valde jag en liten tik vid namn Velvet för att hon var den enda av valparna som hade visat sig ha något hetare temperament (vilket sedan visade sig endast gälla mot kullsyskonen).

Velvet är speciell på så många sätt, hon är blandning mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff & dobber och man kan se alla raserna i henne på ett eller annat sätt. Tex så har hon dobberns trippande steg och lite av dess vaktinstinkt, lapphundens skall och teckning och enligt de som kan den rasen även liknande kroppsbyggnad fast med kort päls, amstaffens/pitbullens mjuka mentalitet, dess skrynkliga panna då hon funderar och deras vikta öron.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!