para ?
Jag är nu hundvakt åt en bekants tik,
bordercollie/finnstövare, och allt går jättebra.. jag är hundvakt när dom ska utomlands och när jag haft henne några dagar började hon löpa.
Jag ringde till bekanta då och dom sa att jag skulle hålla henne under uppsikt och inte låta henne va med andra hundar.
Idag så var en kompis här med sin hane,
schäfer/greyhound/husky och jag stängde in tiken på toa.
Så skulle min kompis på toa och hennes hane var tvungen följa med för han är så mammig.
Tänkte de skulle gå bra för hon hade uppsikt över dom under en kort stund, inte ens en minut.
Så ropade hon på mig och då hade ju hundarna fattat tycke för varandra (dom träffat varandra förut med) och gick inte att sära på!! När jag tog i tiken morrade hon åt mig och samma med hanen.
Jag fick panik men min kompis sa
"vi går ut och låter dom lösa det här själva"
"men dom kommer ju para sig!"
"nej hon säger ifrån om han blir för jobbig"
jag visste inte vad jag skulle göra.. nu i efterhand skulle jag handlat annorlunda, jag hör ju hur dumt det låter.. men jag är inte så insatt i avel och sådant och vet inte mycket om de..
vi satt i köket, jag sneglade in mot toan hela tiden men min kompis blev lite sur och sa åt mig att inte oroa mig.
Efter ett tag kom hanen ut självmant (hon kunde inte locka ut honom på något sätt när dom började bekanta sig med varann), och då sa jag "det är nog bäst att ni går"
så gick dom..
Tänk om Jenna är dräktig nu!!
Vems fel är det? Jag är inte den mest hundkunniga människan i världen.. min kompis är duktig med hundar (inte i avel tydligen), men annars.
Benny (hunden) är jättesnäll och lydig men understimulerad så klättrar på väggarna större delen av dygnet.
Jenna är 3 år och har just nu lugnat ner sig, varit ett yrväder och är nu som en slappartant.. så vet inte hur valparna skulle (KOMMER?) bli?
Jag har panik..
snälla jag vill inte ha några elaka kommentarer mot mig då jag faktiskt inte har någon aning om detta område..
Det jag oroar mig för är ju hur ägaren ska reagera. Vet att dom inte har plats för Valpar.
Men jag skulle lätt kunna vara "mamma" åt valparna och betala lite kanske.. En valp kan jag tänka mig eventuelt köpa.
Jag hoppas inte tiken blev dräktig. Jag hade inte blivit glad alls om min tik råkat bli tjuvparad hos någon jag lämnat henne i förtroende till. Och på det viset du skriver att det gick till hade det kunnat förhindras. Förstår inte faktiskt hur man kan låta en löp tik och en okastrerad hane träffas i samma rum. Hanhunden hade inte dött av att få gnälla ett tag utanför toan.
Vet inte vad för råd jag ska ge dig, men har ni tur så tog sig inte parningen.
Går ju att ge hunden abortspruta vilket låter som det bästa alternativet. Ring och hör med veterinären imorgon.
Prata med ägaren till tiken! Och ta hunden till veterinären så att dom får kolla igenom henne. Vet inte hur tidigt man kan avgöra om tiken är dräktig eller ej. Det finns abortalternativ även för hundar, men om det ska göras är ju upp till ägaren.
Men om ägaren inte vill ha Valpar på tiken skulle dom säkert uppskatta om du tagit henne till veterinär innan dom kommer hem så att dom vet hur hon mår och vilka alternativ som finns.

Prata med ägare och veterinär angående detta.
Som de andra säger så finns det abort alternativ eller det vi kallar för "akut p-piller" även för hundar.
Hur länge var dom inne på toaletten om jag får fråga?
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
men om ägaren blir sur och lägger skulden på mig? Jag har inte gjort något fel det var min idiotiska kompis som är såå bra på hundar
inte så länge ändå.. kanske 10-15 min
"men då kanske jag låter henne göra abort och inte säger något till ägaren?"
hmm…du har en skyldighet att berätta för ägarna om att tiken blivit parad, och det är väl ännu viktigare att berätta om att ens överväga abortspruta! Du får inte göra nåt på tiken utan ägarens samtycke.
#6 Du har ansvaret för tiken under vistelsen hos dig. Så visst är det i ditt ansvar om nåt går fel. Du borde ha sagt åt din kompis att inte ta med sin hane in i badrummet där tiken var.

mickanb
Du ska alltid prata med ägaren om det gäller deras hund!
Ja självklart kan ägaren bli sur och lägga skulden på dig och eftersom du är den som tar hand om hunden har du också ansvar för att se till att hunden inte blir parad.
Det är du som har ansvar för hunden just nu, inte din kompis så ni är lika delaktiga båda två.
En parning mellan hundar *brukar man höra och märka. Har du/märkte du någonting annorlunda efter att de gått ut? Hörde du någonting eller nosade de bara på varandra?
En hona kan bara få Valpar och bli parad under ett par specifika dagar, om du har tur var hon inte i "hög löp" än eller så har hon gått ur det.
(*brukar är för att man inte alltid märker det, men oftast.)
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
6,Du måste vara ärlig och säga som det är till ägarna,man lär sig ju alltid av misstagen och du kommer säkert inte göra om detta mera,jag lägger även skulden på din kompis,för om hon visste att din tik löper så borde hon lämnat sin hane hemma,det där är inte shysst mot någon av hundarna,så rådfråga ägarna direkt och åk och ta en ebortspruta om dom vill det så fort som möjligt.
En grej till vill jag säga här,man får inte stänga in en hund på det sättet inomhus enligt lag,hunden är ett flockdjur och mår inte bra av att bli instängd på toa inte ens för en liten stund.
jag håller med om att du måste vara ärlig mot ägaren om allt som har hänt. och kontakta sen en vetrinär eller först vetrinär sen ägaren. Lycka till.
jo jag kan förstå att jag hade ansvaret då (och nu) men ändå.. men ja jag ska försöka säga de till henne men om hon blir sur på mig så blir jag också sur!
De nosade på varann och han besteg henne, det var då jag tog bort han och han morrade. Sedan när jag kollade från köket så verkade det som om han var uppe på henne..
- nej men vad skulle jag göra? Det var ju på de sättet jag försökte förhindra parningen från första början.. visste inte att hon skulle komma med sin hanne.
Toan är det enda stället jag kan avgränsa från i min lgh. Och mår inte bra gör dom nog inte, men jag tror inte hon blir ledsen av det då jag har stor toa och jag la in hennes dyna där som hon kunde ligga på så jag tror inte hon tog illa vid sig
12, klart du har ansvaret du fick dessutom svar att du skulle hålla henne under uppsikt o inte träffa andra hundar. Detta strök du genom hon fick träffa en hane dessutom ett litet badrum. Klart hane o tik löser detta själva då genom parra sig säger sig ganska självklart. Och bli sur för att du tillät detta det får du ta jag hade blivit ganska förbannad. Så förberedd dig på att hon inte kommer vara glad iaf :P Lycka till med allt ändå.
Sen vill jag säga att ägaren borde räknat ut om deras tik skulle löpa nu kan tikar dra över löp o även få löp tidigare än "vanligt" men gett dig info om just löp o vad man har för krav av sin hundvakt då. Sen din kompis bör någ fundera lite vad hon kan om hundar med. 
12,Jo du skulle ha sagt till din kompis att gå hem med sin hund,hur skulle du själv känna dig om du blev instängd på ett rum?,det är samma sak för en hund, dom är lika mycket flockdjur som människan.
Men nu har jag i alla fall berättat det och så antar jag att du tar till dig detta och inte gör om det igen…hoppas det går bra med vovven och att ägarna blir underättade snarast
har tiken nu blivit parad och ska ha Valpar så ska du stå för abortsprutan, ägarna kan faktiskt anmäla dig och få skadestånd.
sen varför sade du inte till din kompis att ej ta med sig sin hund eller du kan tyvärr inte komma in med din hane för tiken löper?
tiken var/är ju ditt ansvar.
ring dina bekanta och berätta, ta ej tiken till veterinären och bekosta en abortspruta utan att tala med ägarna, tänk så blir hon dålig utav sprutan. ja det finns faktiskt tikar som har blivit dålig. sen måste du berätta detta för ägarna. Säger ägarna att du ska ge henne en aborspruta så betala för en spruta då.
nu kanske jag lät taskig, men det är verkligen inte ok att ta in en hane hos dig om du passar en tik som löper.
jag själv hade blivit vansinig och inget trams om att det hade blivit söta Valpar?!
så tänker man inte om man ska para/avla…
liksom är en sjuk valp söt? var det roligt att avla och få fram söta Valpar som senare i livet blev sjuka? inte roligt.
Hoppas att det löser sig.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
15 bra info. Jag tycker som du berätta först för ägaren innan man åker till vetrinär. Men man kan ringa o ta info om hur abortsprutan går till, samt kostnaden för den.
ring och ordna tid för abortspruta
det är det minsta du kan göra!
sen bör du ge din kompis räkningen och säga att hon borde betala
jag förstår dej, men du borde sagt ifrån!
du måste även berätta för ägarna om vad som hänt och sagt att du ev gett en abortspruta
Jag måste skriva en gång till här och hålla med de andra.
Det vore otroligt elakt att hemlighålla detta för ägarna, med tanke på att du hade ansvar för tiken och vilka konsekvenser och komplikationer dräktighet eller eventuellt ingrepp/spruta kan ge.
Ja alla kan göra misstag men då tar man sitt ansvar.
Så snälla berätta för ägarna om hela historien direkt! Och var beredd på att betala eventuella veterinärkostnader m.m. som ägarna anser nödvändigt.
Hoppas det löser sig, uppdatera oss gärna!

Jag säger som de flesta andra här, tiken och allt som händer henne medan du är hundvakt är till 100% ditt ansvar oavsett vad din kompis med hanen sagt och gjort, hennes ansvar är för hennes hund.
Du måste tala om för ägaren nu direkt vad som hänt och visar det sig att parningen tagit = tiken är dräktig och ägaren vill göra abort så bör du stå för hela kostnaden, ev att hanens ägare betalar hälften och du hälften.
Som du berättar det att hanen besteg tiken tycker jag är ett tydligt tecken på att det blev en parning för en tik som inte är i höglöp brukar normalt inte tillåta att hanar bestiger dem alls.
Hoppas du väljer att göra det enda rätta.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Forstar inte hur du kunde slappa in en hane i lagenheten fran forsta borjan. Det sager ju sig sjalv att man inte gor det da hunden man har ansvar for loper. Och sen att du lat det handa…
Haller med de andra, sjalvklart ska du beratta for agaren om ditt misstag och du ska betala for eventuell behandling. Och inte kan du bli sur om agaren blir sur pa dig, du har gjort fel!
Jag hade blivit fly forbannad om min hundvakt hade gjort som du.
Håller med #20
Jag funderar på.. hur länge hade du haft tiken hos dig när hanhunden kom?
var det samma vecka som du märkte att hon börjat löpa så låter det konstigt om hon tillåt parning.. då låter det mer som att hon redan löpte när hon kom till dig. dessutom bör väl ägarna vetat om att det var dags för löp innn de åkte? som hundägare brukar man ha bra koll på när sånt väntas så nog har ägarna ett ganska stort ansvar själva när de lämnar en tik till någon som inte "kan" hund.
Din kompis med hanen har också ett STORT ansvar i det! Hon ska definitivt inte ta med sig sin hane in på en toalett där det finns en löptik! För mig låter det som att hon ville att hennes hane skulle få ha sitt lilla roliga…
Men självklart måste du berätta för ägarna vad som hänt! Som jag ser det så har ni alla 3 ett ansvar..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
tack för alla svar..!
Jag har pratat med ägaren, hon blev inte arg, mer chockad och förlät sig, men jag sa att ingen behöver ta på sig mer skuld än någon annan, detta går att lösa.
hon sa att jag ska höra med vetrinären, fara och kolla vad som händer inuti henne.. :P
ska fara dit efter lunch :)
23,Jättebra att du gjorde det,och skönt att hon tog det så bra.
Men nu vet du ju till nästa gång
Vad bra att det gick bra. Ska dom behålla valparna om tiken är dräktig?
Håll oss gärna uppdaterade.
Tummen upp för dig att du hörde av dig till henne och vetten!
23 skönt att det gick bra :)
#23 skönt att höra! Hoppas fortsättningen går bra!

#23 Toppen att du valde att prata med ägaren och bra att hon inte blev arg över det som hänt. Hoppas det löser sig på bästa sätt för er.
_**/Mvh Anne
har varit och kollat om hon är dräktig och det var hon som tur inte!!!
Det gick väl inte igenom helt, eller så var hon inte mitt i höglöpet eller hur man säger..
Ägaren är lättad över att det inte blev någonting, fast dom haft tankarna för att se hur valparna skulle bli, isåfall skulle dom para med en finnstövare då hon visat sig vara jättebra på drev.
Men vad jag vet har dom inte planerat något och isåfall så hoppas jag att dom själva står mitt i de så inte jag hamnar i kläm ;)
TACK för alla svar och bra bemötanden!!

#29 Vilken tur att parningen inte tog 
_**/Mvh Anne
29# bra att du tog ditt ansvar :) bra att det inte blev något!
Jag tycker att du kom verkligen lindrigt undan. Om det hade varit min tik hade jag blivit rosenrasande!
Och alla över tio år vet ju ändå hur två djur parar sig!
Jaja, tur för dig att ägaren verkar okej med det. Även om det var otroligt oansvarigt.
Hoppas att det inte blir några Valpar!
Plus "Även fast det verkar ju taskigt mot hunden.. skulle bli söta Valpar :)" får det att låta som att du inte direkt "har någonting emot" att det skulle bli Valpar.
Nu kan ni få bli sura på mig och what not, men man får diskutera på forum och framföra sin åsikt.
Aut viam inveniam aut faciam
#32 Kanske dem som är vana vid djur, men en 10-12 åring som inte alls levt med djur osv vet inget sånt oftast:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#33 Iofs så var ju inte just det poängen, men jag vill minnas att alla jag kände när jag var i den åldern hade koll på det. Man gick ju ändå i fyran när man var tio.
#24 Jo men det är individuellt, som du skrev det var det som om du menade alla i den åldern
#35 Jag menade just alla i den åldern.
Nu räcker det väl med OT?
#36 du som startade det
#37 Nej verkligen inte!
"#32 Kanske dem som är vana vid djur, men en 10-12 åring som inte alls levt med djur osv vet inget sånt oftast:)"
Där blev det OT.

Eftersom TS pratat med ägaren och vart till veterinär där det konstaterats att tiken inte är dräktig så väljer jag att låsa denna tråd innan det spårar ur.
_**/Mvh Anne