Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 2943 ggr
Maja2
0

Lydnadstävling

Jag var och kollade på en lydnadstävling idag. Jag har aldrig varit på någon tidigare, men eftersom jag har som mål att tävla i lydnad med min ena hund, så ville jag kolla in stuket lite. Jag blev lite beklämd av vissa ekipage…. på uppvärmning så var det många som använde sig av ryck i koppel, hårda röster, och en kvinna daskade till sin hund som inte lyssnade ordentligt.

Alla betedde sig givetvis inte så, men jag blev illa berörd. Jag har nog aldrig tidigare förstått HUR mjuka metoder jag använder, förrän jag såg ekipagen på tävlingen.

I mars börjar jag första lydnadskursen med min Kelly, på väg mot tävlingsbanorna. Måtte vi alltid behålla glädjen, samspelet och kärleken :) :)

Har ni sett/deltagit i lydnadstävlingar?

[Forest]
0

Ja du man får se ett o annat ursh jag tycke de skulle bli lite "hårdare" även på uppvärmningen. Jag har tävlar hoppning med hästar o då vart många strukna redan vid uppvärmningen pga för hårda bla av piska men oxå skänklat hårt, och ryckt i tyglarna. Alltid lika kul att de åkte dit på sitt betende. Jag har inte tävlar lydnad o kommer inte göra det heller :) Men vart o tittat på 2 o blivit förundrad lite över hur vissa behandlar sin hund så illa Rynkar på näsan

Lenas-bus
0

Jadu man kan få se det mesta på en sådan och det oavsett om det är lydnad Agility eller till och med utställningar,så synd för man ser direkt vilka som lyder för att dom är stressade osäkra,och vilka som lyder på ren och skär glädje,så jag ger dig rådet att sätta på dig skygglappar och vara glad åt att du är en bra hundägare när du tränar och tävlarFlört.

När jag hade lydnads kurser så hade jag 3 krav annars avbröt jag kursen,inget ryck i kopplet,inget gap och skrik, och den som slår hunden får gå direkt!.

localoca
0

nej, men jag vill jättegärna börja nu i sommar, har gått tävlngslydnad i två härliga år

jag har även fått lära mej hur jag får uppmärksamheten. enklast är att tvärnita. asså jag går och sen stannar jag tvärt, utan någt komando, efter ett par gånger så tittar hon på mej :)

om jag vill vara hårdare så typ tar jag fram en mörkare röst och säger "brabararfasdgfs" någotting. nej, fy funkar inte på henne, utan något aboslut konstigt med b, r, a och s funkar bäst hahaha

lycka till

Lenas-bus
0

3,Annars är det bra att använda positiv förstärkning,fel ska ignoreras enligt mig rätt ska vara glatt,en mörk röst får bara hunden att sänka sig i humöret och det vill man ju inte uppnå.

Maja2
0

Håller med dig Lenas-bus.

Lenas-bus
0

5, Flört

[Forest]
0

Jag räcker upp handen på vara expert snart på inte märka misstag Tungan ute Gissus så jag har fått vara blind många gg då jag börja försöka lära chanel phu iband undra jag någ om hon tyckte matte var bra blind. Då är det bara lätta övningar på hemma plan Exp. Vi går fot, säger sitt (hon lägger sig) Då går vi igen, säger igen Sitt, vad gör fröken då jaha matte vill jag ska gå på andra sidan Obestämd Hahaha ja gösses, idag kan hon detta iaf Ibland kan hon tillomed allt man lärt henne o något nytt på en o samma gång ofta är boven i dramat levergodis o en Enja som tränar med husse som "störmoment" Tungan ute Så man brukar få gå lite till för koppla av o göra annat en stund innan man återgår. Sorry lite OT men men ville bara säga hur det kan se ut här ibland Tyst

localoca
0

4# konstigt nog inte, det får henne att bli uppmärksam på vad jag vill göra med henne, samt att hon gjort något som inte är okey

det är genom att jag ingoretat hennes fel som hon har blivit såhär som hon är idag, så jag använder hellre en lite hårdare röst om hon nite lyssnar, än att ta till andra medel.

men jag lägger till att det positiva är minst 4dubbelt så bra än rösten/bestraffningen om jag säger så

Lenas-bus
0

8,Tror inte du riktigt förstår vad jag menar…..självklart blir hon uppmärksam hon blir ju osäker/rädd det skulle ju vem som helst reagera på,du får ursäkta mig men jag tror inte det handlar om att hon har blivit sådan för att du har iggat henne,då är något annat som ligger i botten i så fall,skulle vara intressant att få träffa dig och din hund faktiskt,vi har ju inte så långt emellan vad jag vet…