Mycket olustigt
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera. Egentligen är det inte mitt problem men det kan bli. Jag bor på landet med ett fåtal hus runt omkring. I ett av husen lite längre bort från mig bor det en tjej som har en kungspudel och en mellanpudel. Hon har staket runt sin tomt men till ingen nytta. Hundarna (speciellt den stora) hoppar över. Hon har gjort ett försök att höja det ytterligare men utan resultat. Hon säger att hennes hundar är snälla men jag vet att den ena flygit på en annan hund i närheten. Flera gånger har jag fått tvärnita när jag kommer med bilen och många andra med mig. Runt nyår sprang båda hundarna lösa i skymning utanför mig. Ringer henne och säger att hennes hundar är på rymmen igen. Hon svarar lite snorkigt att det trodde hon inte men skulle gå ut och ropa på dem. Den ena sätter efter en stund av i världens fart ut på bilvägen och springer hemåt. Sekunderna innan hade just en bil åkt förbi. Kan tillägga att det fick bara någon vecka så var hundarna utanför mig igen. Ush man får hjärtat i halsgropen. Till saken hör att jag är livrädd att de ska komma farande när jag är ute med mina hundar. Alfons har jag ju redan fått förstörd sedan en annan hund flygit på honom tre gånger på ett halvår när vi var nyinflyttade. Jag blir upprörd att tjejen inte går att prata med. Blir bara otrevlig. Att hon vågar ha dem ute utan uppsikt när de bara rymmer. Är man inte mer rädd om sina djur än så. Stackars den som kommer köra på hundarna för det är jag övertygad om att det kommer att hända. Är bara en tidsfråga. Tar mer än gärna emot tips på hur jag ska agera om jag skulle möta dem lösa. Min Alfons gillar dem inte fast han har aldrig hälsat eller varit nära dem. Bara mött dem i koppel. Den andra är stark och vill leka. Hur gör man om de kommer emot mig när jag då förmodligen har fullt upp med att kontrollera mina egna?
Vet inte om detta hamna under rätt kategori
Jag hade ringt polisen om hundarna är lösa titta som tätt. Ring när dom är lösa att du hittat 2 hundar :) Du kommer säkerligen få skiten men jag tycker hon riskerar mer att låta som gå som dom vill.

Hon är enligt lagen om tillsyn av hund & katt skyldig att ha sådan koll på sina hundar att de inte kan rymma från gården!
Hjälper det inte att prata med henne så skulle jag rekomendera att prata med djurskyddsinspektören på länsstyrelsen om detta.
Ser du hundarna lösa då du kör bil så skulle mitt tips vara att om möjligt ta med hundarna till polisstation så hon får åka till dem för att hämta sina hundar, en del lär sig sin läxa av det.
Hur du ska göra om de kommer mot dig då du är ute med Alfons kan vara svårt att säga så här på rak arm utan att veta hur din hund reagerar, hur de andra hundarna beter sig och hur mycket du klarar att hantera samtidigt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#2 Ja det kan jag förstå och förmodligen skulle det bara bli pannkaka då Alfons inte gillar dem. Den andra vill bara leka men blir så stark i kopplet. Har förmodligen fullt upp med att hålla reda på mina egna.
Det där med djurskyddsinspektören kan vara ett alternativ. Då jag känner mig väldigt osäker på dessa hundar skulle jag inte våga fånga in dem.