Ensam eller kompis?
Vad tycker ni om att ha hundkompis till eran hund? Funderade på detta att hundar är flockdjur. Vi har ju Shanti, men i framtiden funderar vi på en liknande blandis som kompis till henne.
Har nästan alltid haft fler än en hund,och det är ju bra men man får räkna med dubbelt arbete.
#1 Och dubbel glädje. Hihi. Jag tror det lutar åt en kompis i framtiden.
2,Ja det är sant
Jag sätter stort värde i att ha flera hundar, både för flockens skull men även för hur mycket man lär sig om hundarna genom att studera dem i flocken. Jag trodde att det skulle bli mycket mer jobb, men det är ju inte mer jobb med ALLT,
Vår hund mår bäst själv. Vi testade nämligen att ha hennes helsyster (från en annan kull) här i ca 1 månad (pojkvännens mamma äger den hunden) men det gick inte. Visst dem varkens slogs eller annat men vår hund slutade äta och verkligen tiggde uppmärksamhet trots att vi gav båda hundarna lika mycket uppmärksamhet.
Men det märker man:) Lycka till :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag tycker att det beror på hunden och ägaren.
Kan ägaren ta ansvaret för två hundar? Räcker ekonomin för det?
Skulle hunden uppskatta en till hund i flocken? Vad gör man om de inte går ihop efter könsmognad och dylikt?
Jag själv tycker att det spelar ingen större roll även fast det är härligt att se flera hundar ihop men jag har alltid haft minst två hundar ihop.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

För min del hade jag från början tänkt mig en hund men efter att Alfons blivit påflugen tre gånger och vi inte fick bukt på hans rädsla för att gå ut så blev det en sista utväg. För mig resulterade det i att jag fått tillbaka min glada busiga vovve igen. Han mår så mycket bättre med en trygg kompis. Visst är det dubbelt med jobb och utgifter men det är det värt för mig.
Enda nackdelen jag ser i dag är att det är lite knöligare att få till ensamtid o träning med en hund åt gången men finns viljan går det mesta.
Jag skulle väldigt gärna ha två hundar här hemma, just nu är det ekonomin som sätter stopp för det. Men jag vet att Aramis hade älskat att ha en hundkompis, han har verkligen uppskattat det de gånger jag varit hundvakt.
Har med 2 hundar. Har man tid och råd med 2 hundar så tycker jag man sak skaffa en till. Hur gammal den vuxna hunden ska vara säger många olika, en del skaffar ofta en kompis till hunden redan när den är ca 1 år jag hade hållt 2-3 år innan man man skaffar en ny hund. Det är pga då har man paserad lite jobbig ålder samt kommit en bit i sin träning och hunnit njuta av sin hund :)
#9 Ja, vi kommer inte att köpa en just nu utan det ligger längre fram i sådana fall. Shanti behöver gå valpkurs och så har vi lite utgifter på henne innan vi kan fundera på en till. Om det ens blir en till.
Har just nu en hund ochja han trivs bra ensam men tror han skulle trivas báttre emd en kompis han blir alltid sá glad nár hans er andra hundar. Sá funderar pá att köpa en hudn till sen nár jag har tid och rád =)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Om man känner att man har tiden, pengarna och orken med en hund till så är det ju bara posetivt med flera hundar. Tycker det är otroligt intressant och se hur flocken kommunicerar med varandra och dessutom se glädjen dom får från att vara tillsammans. Det värmer i hjärtat när mina två lägger sig på varandra och sover. Men sen är det ju inte alla hundar som trivs med flera hundar utan mer som ensam hund.
#12 Jag har svårt att förstå det där med att hundar skulle trivas bättre som ensamhund. Hundar är flockdjur, och är det så att de inte fungerar i flock så är det ngt som blivit väldigt tokigt. Jag tycker att man är skyldig sin hund att rätta till det som blivit fel så att de kan trivas tillsammans i en flock.

#13 jo men precis. Men det är ju lite beroende på hur man är som person också. Vissa har ju vanan att stöta bort en av hundarna omedvetet. Men vissa hundar är ju tyvärr så att dom trivs bättre som enmans hundar där dom får all uppmärksamhet, då handlar det ju inte om att den inte vill vara i en flock utan att uppmärksamheten är för liten.