Seriös avel eller inte?
Eftersom det är mycket prat om detta just nu och sajtvärden ville att man staratr en ny tråd om detta för fortsatt diskussion, så skulle det vara bra om vi kan diskutera och lämna våra åsikter här angående det.
Vad anser ni vara en seriös avel=oseriös avel?.
Jag anser att en seriös avel oavsett ras/raser innebär att man för det första talar om vilka raser (om det är en blandis) som finns i hunden,och det ska man göra redan i annonsen för säger man det inte förrän folk kommit för att titta så skulle jag uppfatta det som väldigt oseriöst,med tanke på att man har ju som köpare läst på om dom raser man tror sig hitta i hunden,och för en del är det svårt att tacka nej till en valp och så kanske det blir fel om just den rasen dom inte ville ha med i blandningen ger sig ordentligt tillkänna,en "renras" behöver man ju inte kolla upp så…
Jag kräver att föräldradjuren ska vara hd röntgade och vetrenär besiktade,och att det finns info bakåt om dem.
Valpträffar tycker jag också är väldigt bra framåt och framförallt en uppfödare med bra insikt om avel och hundar,man ska alltid känna att man vill höra av sig dit i första hand när det gäller en hund från den kenneln.
I mina ögon går det inte att kringgå en sådan viktig sak som röntgen och besiktning,ännu värre är det om uppfödaren vet redan innan att det är viktigt att göra det innan parning det är oseriöst.
Oseriöst är också att skylla på allsköns saker som att jag det var dumt ska göra det nu i stället,vad hjälper det när valparna redan finns i livet?,det går ju inte heller att säga att man lär sig av erfarenheterna,eftersom man redan visste hur viktigt det var,i mina ögon har man väl inte lärt sig någonting då….
Berätta gärna vad ni anser är bra och dåligt i denna fråga….
Håller med dig om allt de du skrev =)
1. Säger vilka raser som finns i båda föräldrarna, om det så finns 000.1% i valparna så ska det finnas information om de, redan i annonsen. Varför dölja vissa raser när man själv har valt att korsa in de i valparna?
2. Är föräldrarna röntgade får de gärna stå i annonsen vilket resultat. sen ska man kunna svara på: -om man inte har röntgat, varför har man valt att avstå? speciellt nu om parnigen var väldigt planerad.
3. Att ej avla på djur som inte har bra beteende eller som har varit i slagsmål, utmanar andra hundar att slåss.
4. Att begära mycket pengar för en valp vars föräldrar inte är röntgade eller mentaltestade är bara oseriöst.
varför ta mycket betalt för en eventuell sjuk valp?
5. Inte bara röntga sina hundar utan man kollar upp alla sjukdomar som just den/dessa raser ens hund har.
Inte bara bra för valpköparna att veta utan även en själv att ens hund är frisk och hur man kan träna den.
6. Man ska aldrig sälja Valpar som inte har fått en grundlig Vaccination, chippning.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag har svarat många gg på denna fråga jag anser man ska göra de tester som är typist för ras/erna det gäller båda fäderdjuren. Ögonlys ska göras årligen nu vet jag inte exakt om det gäller alla tester? Men ad/hd rönken ska man göra på ganska många raser. Sen tycker jag man ska försöka skapa ett litet kontaktnät bra då är hemsida där alla som vill kan berätta hur det går med hunden/valpen efter köp. En bra uppfödare ska veta att man ska ge tips o råd hela valpens liv, mend andra ord himmla kunning på rasen o hundar. Jag har vart på valpträff,fikaträffar o trimmkurs o tips om kloklipp något vi kan bra här. Vi är några som även har kontakt för egen maskin o vi har mycket kul ihop samt hundarna. Men som sakt skapa ett bra kontaktnät där alla vet vart alla Valpar hamnar, gärna byta mailadd till varandra o telenr så man kan se hur alla i kullen utvecklas, o dela sina tips till varandra. Sen anser jag att ska man avla ska man inte ha ett enda fel på sin hund varken till sättet eller tandfel mm En fel fri hund kan man säga, innan man avlar. :)
Renras som blandras tycker jag att bland dt viktigaste är att man har ett mål med kombinationen och att föräldrardjuren kompleterar varandra på ett bra sätt.
Att man vill ha en kull på sin tik/hane bara för att den är så snäll och söt räcker inte, det finns det många hundar som är. Man får INTE bortse från mentalitet och avla på snygga hundar.
Vara nogrann med föräldrardjurens hälsa, mentalitet och ev arbetskapacitet är även det jätteviktigt. Att mna kollar upp rasernas vanliga sjukdommar ex HD/AD, PRA osv är för mig en självklarhet ÄVEN hos blandras.
Tyvärr blir blandras avel mycket slappare än renras rent generellt då det verkar handla mycket mer om "min hund är så söt" fenomenet
1 din svar på 4 mentaltest hmm ja det är ju många som anser det testet inte är så bra, jag har läst om det bara. Det är inget måste för min del eftersom jag anser att mycket är fostran och hur man arbetar med sin hund/valp. Annars tycker jag du svara bra.
#4 jo har också hör de :/ , inget måste men absolut bra iallafall om folk kan säga hur tikens/hanens psyke är enligt dom. ex bekanta skriver om vad de tycker är bra med tiken osv, de är ju alltid ett plus =)
nu tillbaka till trådens ursprung ^^
Trevlig med en bra diskussion och jag håller med er alla,dock inte om mentaltesten vilket jag tycker är helt ok om man tar med här.
Men som sagt den är ingen riktlinje för mig eftersom ingen känner min hund bättre än jag själv plus att den är inte utformad för alla rasers individuella karaktär,men vill man kan ha det som riktlinje då man köper valp det är inget fel i det alls
#6 tycker du de e ok så ^^
nej precis ingen vet ju de, men ex om jag tar Valpar på min tik så säger jag att tiken går jätte bra ihop med barn men jag har inga själv.
då är de ju en som säger att hon har barn och hur hon tycker att min hund är med deras barn, då hör ju valpköparna att de jag säger stämmer överrens med de dom hör.
men som ni säger så är mentaltest inget måste då det fungerar utan :p alla gillar ju olika personligheter till hundar.

#6 Vet inte om jag kapar tråden nu (osf ber jag om ursäkt), men jag funderar på mh-beskrivningen. Är den verkligen inte bra till något? Det är nämligen något som jag har valt att titta på inför mitt framtida hundköp. Jag vet att det är en beskrivning och inte ett test, just för att alla hundar inte kan bedömas under samma kriterier, men säger det inget om hur föräldrarna "är" om man har ras och ursprung i åtanke? Jag kan för lite, men vill lära mig mer ;)
Mvh, Agilis
8,Jag startade en ny tråd om varför man vill ha MH-beskrivning eller inte,välkommen
OM jag tar en kull på Shanti i framtiden så kommer jag göra följande tester baserat på dom tre raserna hon har i sig:
Knäled-höfled-armbågs röntgen+ ögonlys och herpes vacc.
Jag tycker att det är bra om man är påläst om dom raser man har i sin hund innan man avlar vidare. Och hane och tik bör komplettera varandra bra.
Att läsa på om avel i sig är med viktigt. Grunderna kan vara viktigare än man tror.
Det allra bästa är givetvis om man har bra kontakt med någon som avlat innan och vet vad det innebär.
Sen ang. valparna:
Dom bör vara avmaskade, vacc. chippade, hälsotestade och MINST 8 veckor innan flytt. Om jag fött upp en kull skulle jag vilja att köparna höll kontakten för att senare ordna valpträffar och veta hur det går för dom i nya hemmen. Tyvärr är det inte alla som tänker så och jag har inte fått något stöd alls av min valps uppfödare. Det är trist när en uppfödare bara föder upp en kull och sen struntar i vad som händer med valpen.
Ja, detta är seriös avel enligt mig och lite tankar i övrigt.
10,Ja det håller jag absolut med dig om,och även om det inte kan tyckas viktigt så är det nästan A och O att ha en bra uppfödare man köper sin valp av,det är ett av mina krav när jag köper valp.
Måste bara säga att en viss uppfödare sålt en kull utan någon vidare info om syskon, raserna i procent och så gjorde denne sig av med tiken redan när valparna var 6 veckor. Sen köpte h*n en ny hund av större ras för att h*n eg. inte gillade småhundar. Varför avlar man då?? ja jag tycker det är oseriöst. Och så får man inte bilder och info om valparnas mamma och pappa….vilket jag tycker att man kan få.
Oseriöst i allra högsta grad.
För mig är oseriös avel när ALLT handlar om pengar, och man tänker inte på djurens bästa. Man avlar på sina Valpar utan att vaccinera och avmaska dom och utan att utföra dom testerna som behövs på föräldrardjuren.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se