skällande hund! :(
Min hund (2 årig okastererad pudel) skäller jättemycket så fort han hör något i trapphuset, kan ni ge tips om hur man tränar bort det lätt och snabbt? :( har fått massa klagomål från grannar och blivit anmäld en gång, och slutar han inte skälla så måste vi sälja honom och det vill jag verkligen INTE…
har testat det mesta, även anti-skäll halsband, det hjälpte inte ett dugg!
oj… inte kul sånt där.
Springer han till hallen och skäller där, eller står han kvar där han råkar befinna sig när han hör ngn?
Ofta är det så att om man börjar med att mota ut hunden ur hallen och inte låter den befinna sig där när ngn kommer och ringer på dörren, så slutar den med skällandet. Man tar tillbaka kommandot över hallen sas. Prova be någon om hjälp så att du kan träna. Be ngn gå i trappen, mota ut hunden ur hallen. Sen kan du be personen ringa på dörren, för jag antar att han skäller då åxå. Låt INTE hunden komma in i hallen, utan håll bort honom med kroppen … prata inte, utan mota bara ut honom.
#1 både och, när man säger till honom kommer han till en ( ibland) men fortsätter skälla.

Hade samma problem med Velvet, hon skällde så fort nångon rörde sig i trapphuset, hade testat en hel del men det blev bara värrre, tills jag läste i en bok att det bästa sättet att få hunden till att sluta skälla är att totalt ignorera den! Skällandet är ofta en signal till resten av familjen att det är nått på G, men om de inte får någon respons på sitt signalerande så kommer de att sluta skälla för det ger inget.
Det hjälpte för mig, på bara ett par veckor så hade hon slutat skälla åt grannarna, kanske hjälper det även för er?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!