Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthunden-och-lagen
Läst 4461 ggr
Lenas-bus
0

Burar inomhus?...

Ja som överskriften lyder, många av er har bur till sin hund inom hus?,och varför har ni det?,är den stängd vissa tider? Om ni har det struntar ni i så fall i vad lagen säger hellre än att hunden går loss på inredningen?.

PetraKarin
0

Vi har idag fått en begagnad canvasbur i jättefint skick och jag är jätteglad!

Den kommer att stå framme hemma men alltid öppen så att lilltjejen har ett eget krypin när hon känner att hon behöver det. Sen är det också bra att ha om vi ska åka bort eller så.

[Forest]
0

Vi har en tygbur inne denna fick vi och chanel gillar sova i den, ostängd. Jag tycker den är bra o ha med sig när vi kommer åka på utställning samt tävling/träning, den är stor så Enja sen kan stå o röra på dig utan problem. Vi fick buren av en vän.

[rightPAW]
0

Ingen bur över huvudtaget. Vi har en våningsäng inne på kontoret och i underslafen har Diezel sitt krypin, annars ligger han i soffan/sängen och gärna på matte när jag sitter i fåtöljen.

Skulle aldrig stänga in honom i en bur, annat än när vi åker bil för att minska skaderiskerna ifall en olycka skulle ske.

Tycker det är sjukt att stänga in sin hund i bur i dens eget hem, så inga burar här inte.

[Vargnatt-]
0

Har ingen bur här hemma, har aldrig haft något behov av det. Aramis har en fäll och en bädd som är hans egna att ligga i och annars ligger han i soffan och myser med mig.

Lenas-bus
0

Låter som en mysig boning med öppen bur hos en del av er,själv har jag alltid haft det som vargnatt,här hemma finns det alltid en mjuk bädd eller filt där jag vet att dom har sina favvo platser,Sen har vi bägge i både sängen och sofforFlört

[Forest]
0

Här har vi mjuka bäddar 1 i sovrummet och 2 i tvrumet samt en i köket, då vi fick buren titta hon i den o rev med tassen jag bara öppna den så hon valde ju den mer på så vis. Jag tycker buren är ivägen faktist den är inte så snygg o ha framme heller Obestämd Men eftersom hon valde den så får den stanna kvar inne iaf Glad

Vosjes
0

I mitt hem ligger hundarna i buren hela dagarna fast våran bur är någonting vi kallar i människomun för "soffan" och de som inte får plats där ligger i den plågsammare platsen vi kallar för "sängen". Flört

Nej självklart bor inte mina djur i bur det ända djuret som bor i bur här hemma är en liten degutös som vill bo ensam men hennes bur hade jag nog kallat hotell om det var upp till mig.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Lenas-bus
0

7Skrattande

[Forest]
0

7 hahah :D

thilda-
0

Nix ingen bur här inte.. vår pojk är snäll och har inte gått lös på inredningen.. han ligger och sover när vi inte är hemma.. har hänt 2 gånger att han har smakat på tvdosan.. men den fick bara lite tand av tryck så det var inte så farligt =) men peppar peppar ta i trä.. han är trots allt "bara" 8mån och jag tycker att han är OTROLIGT duktig!!

Karmatarerskanise
0

Inga burar.

Tusen
0

Vi har en bur som står inne ibland. den är tänkt till hunden under längre resor så hon får en egen plats bland all övrig packning.  Då buren står inne händer det att hon själv går in där och lägger sig för att sova där. (Hon får absolut inte sova i våra sovrum) När hon var runt året blev hon ibland som en övertrött unge och om man då låste in henne där i någon halvtimme så somnade hon och vaknade lugnare. Hände inte särskillt ofta (,max 5 ggr under hela hennes liv) men det var oftast hon själv som gick in och la sig där när hon blev för uppskruvad. Numera är hon mycket lugnare.

[Empisen]
0

Vi har ingen bur inne, eller jo det har vi ju, men där bor det råttor, hamster eller fågel Oskyldig

Hugos bur finns i bilen! ;)

Lenas-bus
0

12,vet du om att man inte får stänga in hundar i burar?,endast de ggr man är åker bil eller en stund på utställning eller dyligt.

Tusen
0

#14 Nopp! Men vi gjorde det då för att hon skulle lugna ner sig. Hade väl inte varit mycket bättre att göra det i bilen, i så fall. Jag hade väl kunnat stänga in henne i ett rum också men då hade hon inte fått vara med oss.

Dessutom handlade det om max en halvtimme vilket är betydligt kortare tid än den tid de sitter i bur på en utställning. Tror dessutom att den bestämmelsen är för att skydda hundar från att sitta ofta/länge i buren.

Lenas-bus
0

15,Den lagen har kommit pgr av att hunden är ett flockdjur precis som människan ville bara tala om det ifall du inte visste detFlört.

Människan lika lite som hunden mår inte bra av att sitta instängd ens en halvtimme,vad jag vet så finns man ju alltid vid buren på en utställning,och man tar ju ut hunden rätt ofta ifrån buren hoppas jag,det gjorde i alla fall jag.

Att jämföra det med en bilresa är ju i mina ögon inget man kan göra,det är ju för hundens säkerhet,lika mycket som vi människor sitter bältade i en bil och vi gillar ju inte alltid bälte vi heller,men det är ett nödvändigt ont….

Tusen
0

#16 Men det var just det jag skrev. Hon sov i buren som stod i det rum vi befann oss i. Alltså varken längre eller mer ensam än då du har din hund inspärrad på en utställning. Tycker inte det varit något bättre att stänga in henne i ett rum utan sällskap.

"Människan lika lite som hunden mår inte bra av att sitta instängd ens en halvtimme" Ändå spärrar vi in människor i flera år….

Lenas-bus
0

17,Ok så då missupfattade jag dig jag trodde hon sov i en bur som var stängd inomhus och i ett ensamt rum,det förstår jag inte i så fall.

jag har själv aldrig haft bur på utställning för jag har alltid haft stora hundar,men mina vänner som har haft mindre hundar har haft det,men endast haft dem där korta stunder,oftast har dom suttit utanför eller med öppen bur kanska missade skriva det.

För att säga min åsikt om människan så tror jag inte ett dugg på att det hjälper dem att vara inspärrade i flera år,lika lite som det hjälper ett djur i detta fallet en hund.

Tusen
0

#18 Tror inte heller det hjälper men kanske man kan skydda andra?

På kattutställningar sitter katter i burar hela dagar. Borde väl också vara olagligt i så fall. Eller?

I vilket fall är vår hund 2 år numera och buren står där den står men ingen blir instängd.Flört

Workingdog
0

2 burar här hemma. En gallerbur som är öppen dygnet runt. Den sover oftast våran äldsta tjej i. Sen har jag en tygbur i mitt rum som är öppen hela tiden, fast ibland är själva "dörren" nere men det går ändå att gå in och ut :P det är bara jag som inte orkat rulla upp den, men det gör inte så att hunden är instängd. I den buren sover oftast Tyra i på nätterna innan hon hoppar upp i sängen :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Crazzysazza
0

har burar inne.. enda gången de stängs är när tiken löper och de behöver en pause i från varann i nån timma.. men de får aldrig sitta i mer en nån timma..

ingann
0

har aldrig haft och kommer aldrig att ha bur till någon hund!

Att stänga in dem ens en halvtimme-timme är fel eftersom de inte har någon tidsuppfatning..  Enda gången bur är befogat är under resor då det gäller säkerhet för hunden och inte vår egen bekvämlighet!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gonee
0

Jag har haft bur.. för ca 2 år sen.. Men då va det inte olagligt vad jag minns.. och då tyckte dom flesta att det va såå bra sätt för hunden.. Vi hade en hane som åt allt här hemma när vi va borta.. då sa alla att buren är perfekt för honom.. I dagens läge så är det plötsligt tabu.. Undrar om det är lagen som ändrar folks uppfattning..

Har inte behövt ha bur här hemma på några år då mina hundar klarar av att vara ensamna.. Visste inte ens att det va olagligt att låsa in hunden i bur..

Lenas-bus
0

22,Jag är av samma uppfattningFlört

23,Lagen har ju tillkommit ÄNTLIGEN säger jag för hunden är ju ett flockdjur och ska därmed inte lämnas ensamma instängda i en bur.

Tusen
0

#22 Hur vet man att de inte har någon tidsuppfattning? Självklart vet de inte om det gått en timme eller två men nog känner de väl om det gått kort eller lånng tid. Annars skulle väl hundar kunna vara ensamma hemma hela dagarna? Bara de inte behöver kissa.

Vår hund måste ha någon typ av tidsuppfattning för ju längre tiden gått mellan hon sett oss eller personer som inte bor hos oss, desstå gladare och vildare blir hon. Så jag är inte säker på att det du säger är sant.

ingann
0

#25 Det finns ingen lag som säjer att du inte får lämna hunden ensam hela dagen.. Däremot finns det en lag som säjer att den ska rastas minst var sjätte timme….

Hundar lever i nuet och har inte förmågan att låta minnet vandra varken bakåt eller framåt i tiden.

Precis som ett litet barn inte kommer ihåg hur det lärde sig att sitta eller krypa (de bara kan det), så vet hunden bara hur de ska reagera på ett inlärt ord, tex "sitt". Det är alltså en reaktion på ord de fått upprepade för sig och tränade till att reagera på ett visst sätt. Lär du din hund att den ska stå på kommandot "sitt" så står den varje gång du säjer det.  Deras minne sträcker sig alltså bara till att vara en reaktion på något.

Du kan tex inte säja till din hund "matte kommer om 10 minuter" och förvänta dig att hunden ska förstå det.  Isf skulle hunden vara skitsur om du kom efter 1 timme istället för de sagda 10 minutrarna.

#23 Lagen kom i maj 2008 som en följd av att folk inte har sunt förnuft och förstår att man inte ska stänga in djur i bur…

Jag hade inte ens min gerbil jag hade när jag var yngre i stängd bur.. Honom tränade jag att kunna komma när jag ropade osv så han var bara i buren när han själv ville.. Med öppen lucka..

Jag upprepar vad jag skrivit i ett antal trådar om samma ämne tidigare: Jag anser att det är varje djurägares/blivande djurägares SKYLDIGHET att hålla sig uppdaterad i vad lagen om djurhållning säjer. För ni vet väl vad lagen säjer om bilkörning, alkohol, droger, stölder etc? Djurhållningslagarna/reglerna är lika viktiga som dem.

Här kan du läsa lagen… Kursiv stil är allmänna råd medan "vanlig" text är lag.

/Ingalill

Sophiies
0

vi har en bur hemma men den står endast öppen så våra hundar få gå in och lägga sig på en lugn plats där dom får vara i fred. Användes ett tag då våran tik vart sjuk och var tvungen att vara under strikt vila, men då endast under nätterna när hon inte fick hoppa upp i sängen. Under dagarna höll vi koll på henne och såg till att hon höll sig lugn. Men annars får man inte hålla en hund instängd i en bur en längre tid. Finns skriver på djurskyddsverket.

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

twinkime
0

Jag har inte bur och kommer aldrig att skaffa bur sá länge jag inte har en utställningshund och behöver ha hunden kortare stunder i bur. Hemma tycker jag att en hund skall kunna känna sig trygg utan att behöva krypa in i sin bur sá har hellre  en bädd i sá fall.

Tycker att det är en riktigt bra lag men tycker det är tragiskt när vissa inte följer lagen. Och finns som sagt inga undantag lagen ár till för att följa och det gäller ALLA.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Maja2
0

Hoppas det kommer nån lag om andra djur i bur åxå….

Tusen
0

#26 Vill bara förtydliga för dig att jag bara frågar. Inget som vi gör då min man jobbar hemifrån hela dagarna.

Men hur kan man förvänta sig att folk ska hoppa upp på natten för att rasta sina hundar. Jag sover i alla fall mer än 6 timmar i sträck. Gör inte ni det? För om ni också sover mer än 6 timmar per natt så bryter vi ju mot lagen allihop.

Sen kan jag säga att jag tror inte någon i hela Sverige kan ALLA lagar som finns i lagboken.Flört Inte ens de som jobbar dagligen med detta.

tezzla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Freja gillar inte bur, men min amstaff och russel har varsin camofärgad cansvsbur, när dom är hemma ensam så delar vi av, freja i sovrummet, min ast i köket och russeln i hallen, dom har sina burar där och tuggar ofta sitt ben sen kryper dom in och sover, ibland väljer grabbarna buren istället för sängen på nätterna med, plus att dom åker med på utställnng mm

Sophiies
0

#28 Menade inte att jag behöver en bur för att min hund ska känna sig trygg utan mer att om hon vill gå undan och lägga sig lite för sig själv utan min valp och resten av familjen är runt omkring så kan hon gå och sova där. Dessutom så är hon så pass osäker med nya människor så när vi har gäster så kan hon välja om hon vill vara runt alla människor eller kunna lägga sig ifred där det är lite lugnare. Självklart har jag bäddar och liknande som hon hellre sover i när vi inte har gäster. Det är bara ibland som hon använder buren. Men sen har vi också en utställningshund hemma som buren är otroligt bra att kunna packa ihop och ta med sig till utställningarna. Jag tycker buren var ett otroligt bra köp. Men jag låter ALLTID dörren till buren stå öppen så jag stänger inte in henne i den utan hon får ha den som ett litet hus med massa mysiga bäddar och filtar i. Men visst är det sjukt med folk som stänger in sina hundar där bara för att och sedan låter dom sitta där. :)

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

ingann
0

#30 Spelar du dum nu? Det fattar väl alla att det inte gäller nattetid? Hundarna sover väl de med? Iaf gör min det… Men vaknar han och är nödig på natten så går jag självklart ut med honom hur trött jag än är, vilket jag förutsätter att alla gör… Men å andra sidan kan man ju undra om de verkligen gör de…

/Ingalill

Tusen
0

#33 Varför skulle jag inte kunna ifrågasätta en lag? För om det står att hunden ska rastas var 6 timme borde det väl gälla dygnet runt. Jag menar om du t.ex jobbar natt, då sover du ju på dagen så då går det säkert mer än 6 timmar fast på dagen. Nu har man kanske inte hund om man har nattjobb men ändå.

Dessutom var jag på en hundkurs där ledaren sa att detta med att hundar skall rastas var4-6 timme inte alls var nödnändigt. Däremot sa hon att hunden inte skulle sakna sällskap längre. Så det är därför jag undrar. Är "lagen" en uppmaning/rekomendation från jordbruksverket? Vem kontrollerar att lagen uppfylls? Det finns liknande lagar för hästar men där finns speciella djurinspektörer som går runt till olika stallar och inspekterar. Trots detta händer inget särskillt mer än påpekande om det är något de ser inte är korrekt mer än att de ev kan (!) komma på en kontroll till.

Karmatarerskanise
0

Kan inte nagon lanka till lagen?
Manga sager att det inte ar en lag utan en rekommendation.

tezzla
0

det är väll bara en rek? mina 3 sover hela nätterna och jag sover ca 8 timmar om jag ska bli människa, är jag sjuk så kan det bli lite längre, men sjklart är det första jag gör är att rasta hundar när jag vaknar, det är bara min russel som kliver upp när jag gör det, dom andra skulle gärna vilja sova några timmar till

[iurochskur]
0

Jag har en rosa transportväska/bur som jag använder när vi åker bil och så tar jag med den när vi åker hem till folk så Shanti har en möjlighet att gå undan om hon behöver vila eller vara ifred. Har den annars i vårat sovrum så hon kan gå och lägga sig på kvällen. Den är alltid öppen (förutom i bilen). Shanti går och lägger sig samtidigt som oss och då kryper hon själv in i väskan med huvvet lite utanför så hon ser när vi vaknar. Hon sover hela nätter.

ingann
0

#35 Du har rätt.. Rastning var 6e timme är en rekommendation (allmänna råd), däremot säjer lagen att de ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd (§12)… Men sunda förnuftet säjer väl att de inte bör vara orastade för länge, i synnerhet eftersom det är lag på att hundar inomhus alltid ska ha fri tillgång till dricksvatten (§7)..  Tänk om nån skulle börja bestämma när vi får gå på toa…

Du hittar en länk till författningen i #26

/Ingalill

Lenas-bus
0

Men nu handlar det mera om rastning är att ha dem i bur tycker jag, jag startar en ny tråd om rastning så kan vi återgå till hur det är att ha hundar i bur härFlört