Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 15216 ggr
[iurochskur]
18

Vad kostar kastrering i erat län?

Här kostar kastrering av tik 4500kr ca. Tänkte kolla hur det ligger till med priserna hos er.

ingann
0

Har bara kollat priser för hanar;) Här kostar det 3 500 kr för Åskar (normal kastrering, dvs borttagning av kulorna) så jag kommer att åka till Enköping om/när han ska kastreras.. Där kostar det 2000 kr för hundar upp till 8 kg och de tar även bort sädesledaren tillsammans med kulorna…

Genom att åka upp dit så får jag semestern hos släkten "betald" genom kastreringen.. Dessutom finns min syster på kliniken vilket känns ännu bättre då han kommer känna igen nån när han vaknar;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[iurochskur]
0

#1 Vilken klinik är det då? Kanske billigare för Shanti där med.

ingann
0

Smådjurspraktiken i Enköping:) Tyvärr ligger deras hemsida nere för tillfället då de utvecklar en ny sida.. men det går ju att ringa eller maila dit och fråga…

Telefon: 0171-47 77 30
E-post: dinveterinar@telia.com

/Ingalill

[Forest]
0

Jag har ringt runt pga chanel blöder mycket vid löp men inget mer. Iaf här kostar det olika 4500 oftast östergötland ringde även till jönköping som inte är långt till o där fanns det en privatkinik som tog kg pris han sa ca 2500-3000kr väldigt stor skillnad hane i samma vikt 1500-2000kr Kg vikt 12kg

Kalli
0

När jag ringde runt lite här i Göteborg angående kastrering av hane (30 kg) fick jag prisuppgifter från 3.000 till 4.200 kronor. :)

[iurochskur]
0

#4 Jobbigt för Chanel.

[iurochskur]
0

Fick veta att man bör kastrera tiken d.v.s ta bort allt efter första löpet, innan det andra löpet. Så jag får snabbt spara ihop till 4000:-.

Vosjes
0

I Stockholm tog dom runt 6 000kr för kastrering av tik på ca 25kg.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaW
0

viggos kastrering gick på 1900, men han är ju hane också

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Jhillhzan]
0

Har kikat på sterilisering för tik här hos en veterinär. ca4000kr skulle han ha :) Inte så farligt egentligen

Kalli
0

#10: Menar du kastrering? Trodde inte veterinärer sterliserade nu för tiden. Visserligen kan det ju inte bli Valpar då men minskar ju inte risken för ex. juvertumörer och liknande.

Michaela-N
0

#8 Det var dyrt!

[Jhillhzan]
0

#11.. Jag trodde det var skillnad på kastrering och sterilisering. Hane o tik. :/ Säger man kastrering om tikar också?

twinkime
0

i Bálsta kostar det 2000kr att kastrera tror det var dyrare för tik 3000kr.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Sophiies
0

I bålsta kostar det runt 4-5 tusen att kastrera tik. Och i spånga så kostar det 6400 att kastrera en tik. Men jag skulle inte välja från vem som är billigast utan vem som gör jobbet bäst. Jag skulle inte åka till någon av dom nämnda i mitt inlägg utan åka till strömsta istället, där är dom otroligt duktiga och vänliga!

Mvh Sophie!

Medarbetare på blandrashundar.

www.dancingpaws.weebly.com
www.justadorable.wordpress.com

Zvintos
0

#13: Sterilisering = enbart avklippning av äggledare på tik eller sädesledare på hane.
Kastrering = borttagning av kulorna på hane och äggstockar + livmoder på tik.
Så det är två olika ingrepp.

hundegare111
0

I Göteborg, Hane: 2500:- var det jag ´betalade när min hane kastrerades.

Ringde för min tik och då låg priset bland de kliniker jag ringde runt till, på allt mellan 5-8500:- så det skiljer sig en del mellan hane och tik.

Hanens kastrering hade vart något dyrare om han vägde över 10kg.

Min tik väger 40 så det är väl därför också en kastrering på henne hade vart så ruskigt dyr.

[Jhillhzan]
0

Okej! Vilken tur att jag fick rätsida på det :)
Då ska jag kolla upp vad det kostar att ta bort allt då, dvs kastrering :)

[Forest]
0

Men vad är då skillnaden på hane menar sterilesering vs kastrering vilken är fördel att göra? Menar han kan ändå inte bli pappa om sädesledaren av borta?

Tik förstår jag det är bäst o ta bort allt :)

Zvintos
0

#19: Skillnaden är att om man bara steriliserar finns hormonerna fortfarande kvar.
Så har man problem med en tiktokig hane gör en steriliseringen ingen som helst skillnad.

[Forest]
0

20 tackar.

Men en kasterad hane kan fullfölja en parning och samt vet dom vad löp o den biten innebär. Våran Chanel får inte vara alls med sin kompis vid löp han är kastrat o hon har utsett honom till sin blivande make o det var besvarat mer än jag trode. Inget hände men iaf man såg att han fatta vinken.

ingann
0

#19 klipper de dessutom bara av sädesledaren (en del vettar gör så) och inte knyter ändarna så finns risken att det kan växa ihop igen och du har en fertil hane… det är inte vanligt men det har hänt…

Vad man även måste tänka på med kastrering där endast kulorna tas, om sädesledaren lämnas, är att hanen kan ha spermier kvar i sädesledaren och kan befrukta en tik i upp till 8-10 veckor efter kastreringen…

/Ingalill

[iurochskur]
0

#3 4200:- Skulle en kastrering på enköpings klinik kosta. Lite billigare i alla fall. Får ta en funderare på vart man ska åka.