Biter sönder saker...
Hur gör ni med hundar som biter sönder saker?,tog ni med det i beräkning när ni köpte den?.
Stänger ni in hunden pgr av det?,eller tränar ni hunden att sluta?
Vi tog i beräkning att en valp biter sönder saker, hitills har Shanti haft sönder en högtalar sladd. Jag svär inombords men skulle aldrig skälla på valpen för detta. Man får ha stor portion tålamod och träna bort det.
P.s jag har valpsäkrat hemmet och sladdarna sitter i s.k skenor nu.
1-2 Låter bra det
,just sånt som är farligt är ju extra viktigt att skydda dem ifrån.
Jag hade en pyrreneer som kom från en alkoholist hon var 4 år då,hon gick lös på både mattor och bordsben,men det gick att få ordning på henne med,det gällde bara att ge det mycket tid och att vara med hela tiden,på den tiden var det lagligt med bur men inte använde jag det för det,jag visste när jag tog hunden att detta kan följa med

Jag har det i beräkningen att en hund speciellt valp kommer bita sönder en hel del saker men det är bara att träna,träna och erbjuda smaskiga tuggben!
Vi hade en omplaceringshund som tuggade i sig allt från kablar till stolar till lakan. Idag efter mycket träning är han jätte bra det är bara nya mattes klackar som blir mördade när han blir hemma ensam. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Jag hade med i beräkningen att en valp kan tugga sönder lite allt möjligt som skor, stolsben mm. Nu hände inte detta för oss. Alfons har aldrig bitit sönder något hemma i den bemärkelsen. Där emot så kan han tugga sönder tyg och gör det fortfarande vid 4½ års ålder. Kan va som t ex att han tar med sin leksak upp i sängen (vilket han inte får) och då biter han små hål i överkast, påslakan, duntäcket eller sin egen bädd, Prince bädd. Nu är detta ganska enkelt avhjälpt genom att ha koll när han går in i sovrummet men händer att han lyckas mellan varven ändå. Då blir jag lite ledsen. En grej som hände när han var valp kan vi än i dag skratta åt. Vi satt o fika i soffan med Alfons sovande bakom oss (trodde vi) När min man skulle hämta mer kaffe och reser sig har han ett stort hål i tröjan i ryggen. Alfons hade då legat och småbitit utan att han märkt nåt. Vi trodde då att det skulle växa bort men har nu insett att vi verkar få acceptera detta lilla otyg.

Kan tillägga just i detta nu att jag precis fick ett telefonsamtal hemifrån. Nu har han lyckats bita hål i vårt alldeles nya överkast. Blir till att flytta hund hundbäddarna och stänga dörren i fortsättningen.
6,Hehe vilken buse
Diezel har slaktat det ena och det andra, mestadels nr han var ensam hemma så numera får han vara på mitt rum med tuggben och leksak. Han blir för stressad utav att få lov att vakta hela huset och då ryker soffkuddar och mattor etc. På mitt rum är han trygg och sover nog mestadels.
Jag hade trott att det skulle bli mer sönderbitna saker än det blev. Tre gatuhundar från portugal och spanien….
Den ende som överhuvudtaget kan bita på något är Paddy, hanen. Han tuggar sönder skosnören men inte själva skon. Så skor med snören lägger jag upp på hatthyllan så är det bekymret ur världen :)
Jag räkna med tugga på allt som finns tillgängligt. Allt gjorde valpsäkert kompostgaller för trapp,en får täcka så hon inte kom bakom tvn. Var inte så snyggt men vi plocka bort detta när hon var tror hon var 4 mån eller 5. Första tiden under uppsikt för att se att hon klara av att ha det icke så valpfritt. Det har gått bra. Det är få saker hon tyggat sönder bla grodor som men trycker till så ska de hoppa i en damm, ett spel/leksak. Dottern slarva men 2 förlora varsin fot av grodorna. Badsvamp hon har nojja på dom springer o snor dom ganska ofta men matte ser det o tar det ifrån henne. Här straffas det inte eller det är ju ren slarv av oss själva. Hon är en ganska bra liten tjuv dok på strumpor,vantar men hon biter inte sönder dom utan samlar mer på dom i sin ena bädd 
jag räknade inte med att hon skulle tugga sönder så mycket som hon gjorde i början. försökte få henne att sluta men hon vägrade XD
när hon var ca 5-6 mån insåg jag att hon var benberoende. med det menar jag att hon alltdi måste ha ett ben. har hon inte detta kommer hon att tugga sönder något annat
dock har hon mognat och klarar sig bra utan ben idag. men ajg ser till att alltid ha några hemma :) idag är det så att ajg måste ta radion på när jag går
i lhg har hon tillgång till köket och hallen, hos mina päron… så gott som hela huset utom vardagsrummet
Jag räknade med visst tuggande på saker under valpstadiet men Åskar har faktiskt bara tuggat sönder sina egna leksaker. Jag hade 2 korgar med leksaker, 1 till Åskar och 1 till kompisens småbarn men Åskar rörde aldrig deras saker, bara sina egna:)
1 julgranssladd (hemma hos en kompis) bet han iofs av när han var 9 veckor och fick sig en ordentlig stöt så det var nog det som gjorde att han inte vill tugga på något som inte jag ger honom;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Japp det räknade jag med! Men Ozzi har varit en ängel! Aldrig bitit sönder någonting!! Det enda han gjort var nyligen när han fick tag i burken med vitaminpulver som vi lägger i hans mat. Den bet han tag i och gick runt med i hela huset och hade på nått sett lyckats öppna locket innan så vi hade vita golv här hemma. Pulver Överallt! Haha men sånt är bara att ta med ro! Väldigt roligt när han hittar på såna små grejer! Lite bus får man acceptera!! 

Jag tränar min hund att sluta bita om det är så att den gör det. Skulle väl mer säkra platsen jag lämnar hunden på så att det inte finns så mycket att bita sönder. Jag bryr mig inte så mycket om vad det är som går sönder utan mer för min hunds säkerhet. Men jag skulle inte stänga in den pga att den biter på saker.