Lite tankar
Jag läser mycket om ledarskap osv när det gäller hundar men för mig låter de flesta som predikar om ledarskap som om det vore en sorts sekt eller liknande.
Ledarskap : Bekämpa djävulen som försöker ta över dig och din familj/position.
Så låter det för mig helt enkelt och det skrämmer mig för att det är en hund vi pratar om. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
För Mig är ledarskap bara positivt. En bra ledare är trygg, lugn, omtänksam, kommunikativ, har stort tålamod och besitter kunskaper att dela med sig av.
Håller med dig TS…man får lite ont i magen när man hör detta,för mig är hunden en familjemedlem som jag samarbetar med.
Själv hör jag nog mest de som pratar om ledarskap på ett positivt sätt- en lugn trygg individ som hunden känner stort förtroende för. Men det beror väl kanske på var man letar och hur man själv ser på det.
Det finns olika sorters ledarskap- auktoritär, demokratisk mm.
Man tolkar det nog som man vill :)

Nja jag ser i ett par trådar som spårar ur här och där med folk som anser sin hund vara någonting så otroligt lågt jämfört med sig själv och att man ska trycka ner hunden i backen minsta lilla sak för att hundar lever endast för att ta över ledarskapet.
Otroligt tråkigt när man ser folk som resonerar på detta vis.
Men inte är det många som tycker att man ska trycka ner hunden i backen för minsta lilla sak, ej heller att hunden är så otroligt låg jämfört med sig själv
men jag håller med om att i de fall det förekommer är det jättetråkigt, och det har, enligt mig, inte ett dugg med ledarskap att göra, utan ren och skär tyranneri
4,Jovisst är det så och jag tycker det är skrämmade att sådana personer inte hänger med i utvecklingen inom hunderiet
5,Det är fler an du tror,jag träffar dom ofta på mina prommisar och annars med

Det händer ofta både på hundforum och i verkligheten tråkigt nog och det är riktigt ingenting med ledarskap att göra, det är bara psykisk och fysisk misshandel, mobbning enligt mig i alla fall.
7,Precis min åsikt
#6 ok, själv träffar jag INTE många som beter sig så. Okunniga träffar jag en del, men inte som beter sig såpass illa.
9,Skönt för det är inte roligt att se

Vad bra att du inte träffar så många som beter sig så! Det skär någonting otroligt i hjärtat när man ser en hund som beter sig dåligt pga okunskap hos ägare och sedan blir hårt bestraffade pga det också.
#10 nej gud det är ju bedrövligt….
Undrar om, som jag haft upp i andra trådar flera gånger i andra sammanhang, har det att göra med var man bor i landet tro?
Många andra bekymmer som kommer upp som folk stöter på, har jag inte stött på här där jag bor…. intressant

I mitt område (ej i Sverige) är bästa tränings metoden på en hund en kick i revbenen enligt invånarna.
#13 Ja utomlands har de ju många gånger en helt annan synd på hundar och hundägande. Jag har tre hundar, två från spanien och en från portugal som blivit utkastade när familjerna blev less på att ha dem.

Jo det är lite sorgligt att se hur folk i diverse andra länder tänker om djur speciellt hundar.
I vissa länder är hundar mat 
Jag anser inte en hund försöker ta över "ledar rollen" och att de ser oss som hundar. Jag är ett team med hundarna när vi jobbar är det för att ha kul tillsammans. Jag sätter inte mig som ledare bara för att jag bestämer vart vi ska gå eller vad vi ska göra. Själv blir jag trött på höra tjat om ledare är ett måste man ska nedverdera hunden så stannar den kvar i botten varje litet steg den ska ta i livet ska först godkännas av ledaren, detta är något jag anser fel det är mer översittar typer som tänker o beter sig så illa. Jag anser mig äga hund men det är inget med ledare dok är det ansvar att se till att hunden mår bra o får det bästa av mycket här i livet. Hundarna tillhör familjemedlem vi ska ta vara på att vi fått chansen att få så fina vänner 
Tycker inte heller om prat som får det att låta som att hundarna bara väntar på att få den där chansen att ta över rollen som ledare i hemmet.
Jag och Aramis är ett team, vi sammarbetar, har roligt tillsammans och lär oss tillsammans, jag lär mig av honom och han lär sig av mig. Jag går inte runt och tänker på att jag måste vara en ledare för honom hela tiden.
kom på en till sak jag även stöter på irl- många anser att man ska vara ledare och även ledare över alla hundar spelar ingen roll om det är en hund du träffar på 5 minuter den ser sig som ledare om man har rätt pondus
Phu, o alla hundar som brukar bli skitglada i mig fast de är okända hundar undra vilken pondus jag har då Lekpondus eller undersåtare som ger klapp