MH-beskrivning....
Ja vad tycker ni är det bra eller dåligt? skriv gärna och motivera det ni skriver

Kan vara bra, inte för hunden för dom kan ändå inte läsa protokollet.
Men för ägaren som får ett lite bättre hum om vad dom har i kopplet.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tack för det Lenas-bus!
Jag kopierar mitt inlägg från andra tråden då helt enkelt=)
Är den (MH-beskrivningen) verkligen inte bra till något? Det är nämligen något som jag har valt att titta på inför mitt framtida hundköp. Jag vet att det är en beskrivning och inte ett test, just för att alla hundar inte kan bedömas under samma kriterier, men säger det inget om hur föräldrarna "är" om man har ras och ursprung i åtanke?
Lång historia kort. Jag vill ha en TRD. De första jag fysiskt träffade för 10-15 år sedan var knepiga och munkorg var snarare regel än undantag. Jag ville inte riktigt tro på att det fanns en ras som genomgående skulle vara sådan, så jag letade vidare. En uppfödare använder sig av MH-beskrivning och jag tänker mig att det är bra att kunna få se dessa från hennes hundar för att bilda mig en egen uppfattning utifrån att jag vet att det rör sig om en urhund osv.
Mvh, Agilis
2,Jag tycker du svarar på fråga jättebra själv
Jag har bara läst om det samt hört andra som gjort testet o de tyckte det var bra kanske för att det gick så bra med för dom
Men en känner jag jätte väl av dessa o jag visste redan att dom har en stabil trevlig hund, så jag vart inte förvånad.
Är det så att vissa raser krävs MH beskrivning på? Innan man avlar
4,Om jag inte minns fel så ska väl alla sk "renraser" ha genomgått mh för att kunna avlas på.

#5 Nej alla renraser behöver inte ha mh för att avlas på, har för mig att det är mest på bruksraserna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
6 Ja det var lite dom raserna jag tänkte på är det inte amstuff o dom med som kravet finns på, för slippa skitsnack att de är ostabila hundar… Har fått den uppfattningen iaf av en amstuffägare som jag känner. Men om man då vänder på detta mot avel om nu alla så kallade "renras brukshundar" ska genomgå denna MH test ska man begära även det av blandras med brukras i sig? Jag tycker att mycket är upp till vad man gör med sin hund hur man är själv osv.

#6 L-test är viktigare på bruksraser än MH
Hälsn. Freke
8 va exakt är L-test då?
6,Ok då minns jag fel,men hur kommer det sig vet du det?

#9 L-test är lämplighetstest
Hälsn. Freke
11, Vad ska man göra med L-test?

För att se att hunden håller måttet, MH ger en mer anmäl bild av hunden och L mer riktat för tjänstehundar
Hälsn. Freke
13 aha tackar då fattar jag lite vad L test är :)