Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2839 ggr
[iurochskur]
0

Matning av valp

Hur länge har ni maten framme åt eran valp?

Jag har en liten matvägrande valp just nu och hon äter ca hälften av det jag ställer fram. Ändå är hon inte mager utan växer på bra.

Shanti är snart 5 månader. När börjar man ge 2 måltider om dagen och ska man dela upp det i så fall på samma mängd hon äter nu sammanlagt? Står så olika info om Valpar på nätet.

[iurochskur]
0

"Så småningom minskar man till 3 gånger och slutligen efter sex månaders ålder till 2 gånger om dagen."

Detta har jag gått efter.

AnneN
0

Äter hund dåligt då den får flera portioner så är det dags att minska antalet så hunden får en chans att hinna bli hungrig mellan måltiderna, så jag tror absolut att du kan minska redan nu.

Hur mycket hon behöver äta är individuellt, jag brukar börja med den mängd som fodertillverkaren rekomenderat för hundens storlek och sedan minska/öka beroende på vad som just den hunden behöver vilket man snabbt ser om de går upp/ner i vikt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
0

#2 Tackar!

Då får jag ge henne 2 måltider. Provar med att dela 4 dl på 2. Hon har hitills ätit 4 dl om dagen.

Gonee
0

Min lilla chihuahua som är 5mån får mat samtidigt som min stora tik som är 2,5 år.. Hon åt nästan aldrig mellan maten df minskade jag till morgon och kväll..

[iurochskur]
0

#4 Hur gjorde du med mängden mat? Samma mängd uppdelat på 2? För det verkar vara väldigt mycket med 2 dl åt gången för en liten mage. Min tik är lite större än en chihuahua.

Gonee
0

Jag ger henne färskfoder och då ger man antal vikten man tror att dom kommer ha som vuxna. Och de delar jag på två.. Hon verkar vara mätt på de jag ger henne.. och hon har en liten kula om magen haha.. ser väldigt roligt ut på en chihuahua..

Vad ger du henne för foder? Det brukar ju stå hur mycket dom ska ha.. Det brukar ju inte alltid stämma utan man märker om man behöver minska eller öka.. Vi brukar oftas öka på maten till vår amstafftik då hon alltid har velat ha mer.. Men nu med färskfodret så ger vi henne 7 dl om dagen.. delat på två då.

[Forest]
0

Här har vi en dam som inte äter halvhungrig utan hon ska vara hungrig. Så det har vart 2 gg per dag radan vid 3 mån gammal nu 1 per dag o sen tränar vi lite då äter hon gottis men det är inte så att hon blir mätt på det :) 

5 hur mycket hon ska äta vet jag inte vad står det i tabbelen sen ska du tänka på att hon är lite rund är bara bra nu när hon växer, jag gav vuxenvikt till Enja hon vägde 2 kg och fick mat för en 4-5kg hund. Ändå vart hon inte rund men hade hon inte fått det hade hon vart ett benrangel :-/

[iurochskur]
0

#6 Hon äter royal canin.