kloklippning- jo tack
att klippa klorna på Cola går väl an. lyssnar hon unte behöver jag bara lägga henne på rygg mellan mina ben mat mata henne med godis
men med veckogamla Valpar som inte kan vara still! och som tjuter för att se inte får dia… det är ännu bättre!
dock är jag stolt då jag klippt alla klorna (ej sporranra) på valparna. Det blir en hel del klor!
det positiva är ju att de med tiden får en positiv bild av det, jag börjar tidigt pga att många gör det till en negativ bild/hunden ogillar det och för att de inte ska riva cola för mycket
Det var inte så svårt, men när de rörde sig så var det jobbigare :D dock fick de ligga kvar och mysa lite innan de fick en spene :)
1# jo de är en vecka idag och dem var jättelånga!!!
det var någon på vovve som tipsade om det och eftersom det var ett elvete för mej att lära klippa klorna på min stora tik så kan det ju inte bli sämre för dessa :)
och om pulpan blir kort minskar ju risken att man klipper i den i framtiden :D
Tycker det är bra att du börjar i tid, valparna blir dá även vana vid hantering och att man tar i tassarna. 
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
3# hej jo, jag valparna för olika saker varje dag. jag smeker deras tassar, låter dem ligga på rygg, smeker öronen, smeker svansen mm
ska bli så kul när man kan ta dem till stan :)
#4 ta dem till stan? ehh? Valpar ska inte tas in till städer bland en massa folk så unga! det blir valpköparnas sak att miljöträna dem… Dessutom är det vinter = alldeles för kallt även för din ras i den åldern.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
5# jag kommer absolut inte ta in dem till stan nu!!! det blir när dem är äldre och såklart beroende på vädret, men jag hoppas kunna ta dem till stan minst 1 ggr innan de flyttar, eller iallafall till mitt bostadsområde
då det är många som är dåliga att träna det sociala redan från början så har jag inget emot att börja med det lite grann. har träffat många dåligt socialt tränade hundar :(
de kommer såklart även vara vacc innan
#6 Jag tycker absolut inte du bör ta valparna till stan när det är sá pass smá det räcker med att social träna dom i huset och precis utanför. Valparna har inte hunnit bildat ett imunförsvar och har lättare att dra pá sig förkylningar och andra sjukdommar. Träna istället med hantering och rumsrena pá tidning.Det är upp till valpköparen att träna dom till att bli miljötränade. Hoppas att du tänker igenom det hela noga
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
7# enda nackdelen där jag har valparna är att det är så tyst, här finns aldrig några människor
då är det bättre att ta dem till lgh och ta ut dem där istället. där har dem även möjlighet att få bästa förutsättningarna inför flytten
är det snö ute så kommer de inte komma ut så ofta ändå. rumsrenheten vet jag inte hur det blir med ifall jag får jobb
#6 Det är för tidigt att ta dem till stan även vid 8 veckors ålder.. När man köper valp och börjar miljöträna den så sker den första träningen i hemmet med vänner och bekanta.. Inte ens det ska man göra förrän valpen "landat" och blivit hemmastadd.
För att ta ut dem bland okända människor/djur osv så bör de vara fullvaccinerade vilket de inte är förrän de fått 12-veckorssprutan.. Och så länge har jag svårt att tänka mig att du kommer ha dem kvar;)
Att du hanteringstränar dem ordentligt är dock superbra:)
/Ingalill
9# det var ett bra svar :) då får det väl bara ske här i byn, för jag bör väl kunna gå en liten runda med dem här längst gatan om vädret tillåter?
när jag köpte cola lät jag henne träffa och leka med andra hundar rean vid 7 veckors ålder.
samt, om man köper en hund och bor i stan, ska man då inte kunna ta ut hunden? (tänker på en vän som nyligen köpte hund och bor i centrum) Hunden måste ju ut och kissa och bajsa
10# nu förstår jag dej bättre med vad du menade
//kommer ihåg när jag skulle göra cola rumsren, jag fick inte springa ut med henne och sätta henne på gräsmattan utanför, utan jag skulle springa till en fotbollsplan 5 min bort… smart om man försöker göra en valp rumsren!!!///
#11 att ha dem ute där du bor när vädret tillåter är helt okej:) det är en slags miljöträning det med.
bor man i stan när man köper valp tar man ju självklart ut dem för rastning och promenad/lek men man bör inte låta alla människor man möter få klappa eller hundar man möter få hälsa osv… det bör man vänta med tills efter hunden är fullvaccinerad:)
Jag har aldrig låtit främmande människor dyka på min hund och klappa… barn som frågar brukar få klappa men övriga blir upplysta om att han inte får hälsa på alla och att frågar man inte innan så får man absolut inte klappa;)
En tant utanför affären vägrade lyssna när jag bad henne låta bli min hund så henne började jag klappa på huvudet.. Hon blev ganska irriterad och undrade vad jag sysslade med så jag svarade att om hon ansåg sig ha rätt att klappa min hund på huvudet trots tillsägelse så har jag rätt att klappa henne;) Jag kan ju säja att den tanten fick ganska bråttom därifrån;P
Varför fick du hem Cola vid 7 veckor?
/Ingalill
12# jo jag vet hru det var
passade en hundvalp för ett par månader sen och alla skulle hälsa, till lsut sa jag nej och för att hunden måste lära sig att gå i koppel
jag tog hem cola vid 7 veckor då jag akut fick veta att deras son var allergisk. de andra valparna hade blivit hämtade samma dag de fått det bekräftat. tycke det var tråkigt att hon skulle behöva bo på en balkong den sista veckan.
under tiden ajg var nere fick jag även se de röda prickarna som kom på pojken.
tycker synd om uppfödaren då hon blev tvungen att göra sig av med sin tik med :(:(
mina kommer inte lämna mej förrens vid misnt 8 veckor
#13 Colas uppfödare borde ha (skulle ha) lämnat iväg tiken tillsammans med valparna om det fanns allergi… en allergi borde de upptäckt långt innan valparna var 7 veckor också så där tror jag de ljög för dig tyvärr… röda prickar kan man få av mycket;p
det är lag på att inte lämna valparna förrän tidigast vid 8 veckor så jag hade nog anmält det. ska man lämna dem tidigare av någon anledning så måste man söka dispens hos länsstyrelsen. Inte ens om tiken dör så får man separera valparna utan dispens utan de ska vara tillsammans till 8 veckor minimum. Detta pga att de bla lär sig uppförande och beteenden gentemot andra djur genom varandra..
Du får sätta ut bild på dina små ulltottar!
/Ingalill
14# deras pojke var nyfödd, kanske max en månad när jag hämtade tjejen, så jag förstår att det är svårt att upptäcka
jo, hade jag tänkt på det då hade jag anmält henne :/ men ajg hade nyss flyttat hemifrån och hade så mycket annat i huvudet. jag tänkte inte på att jag hämtat henne för tidigt förrens hon var 6 mån när jag fixade med hennes bilder :(
jag kan inte lägga ut bilder här då det är så många som gett mej negativ kritik, som du kansek dett på avelsforumet? men om du skickar ett pm kan du på min bloggsida med lösen