Noll motivering
Jag blir så less ibland.
Diezel verkar ha fått nån sorts återfall, han vägrar lyssna, han har börjat bita i kopplet igen och det känns som att han är rent jävlig ibland.
Jag vet att det antagligen är spökåldern men jag blir så frustrerad och känner mig så värdelös när han totalnonchar mig.
Detta gör att jag tappar all träningsmotivering när man inte får någon respons tillbaka.
Vet inte vad jag ska göra…
lägg all träning på hyllan ett tag. gå han igenom en period så brukar det inte gå så bra med tärningen alls :(
ev kanske träna klickers inne, men inget ute
stå ut, det blir bättre!
Tror du han skulle gilla lite godissök? kanske att du har godis som du själv lossas hitta nergräft o han blir nyfiken på vad du hittar? på det sätter kanske du stiger lite mer i hans ögon på påhittig iaf inom godissök. Är kass har inga tips direkt. Hoppas du får bra tips.
Ja det är nog bara en spökálder,láter som att du borde ta en paus med träning och göra lite enklare saker som Forest gav tips om. Ha tálamod. Ta paus fr all träning och lát han ha vilodag. Hur ofta brukar du träna i vanliga fall?
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
#4 Tränar lydnad hemma så att säga, ett par timmar varannan dag ungefär, träna tricks då och då och är ute och joggar en gång varannan veck ungefär.
Hur gammal är han nu? Hur mycket motion får han? Kanske får för lite motion?
Han blev 1 år den 27e Dec.
Ca 2½ h promenad sammanlagt per dag, då varvat med träning och lek.
Ibland får han rusa av sig i djupsnö så det tröttar ut honom en del.
Har lite svårt att tro att det skulle vara spökåldern…. då handlar det ju mer om att de blir rädda och osäkra. Om han totalnonchar och vägrar lyssna, samt biter i kopplet, låter det för mig mer som att han försöker dra igång nåt kul. Uttråkad, understimulerad, för lite aktivitet alt för lite motion. Kan ju även vara det motsatta, för Mycket aktivitet, rent psykiskt. Hur länge har han hållit på så?
7, visst är han kastrerad oxå? Kan detta inte vara lite med det o göra? 2.5 tim är väl normal tid för promenader vintertid iaf här pga kylan o en fryslort. 1 tim promenad resten är små promenader samt lek i trädgården fast den tiden räknas inte.
8 du kan ju vara på rätt spår.
#8 Han höll på så under hela första månaden jag hade honom, tog över honom när han var 8 månader. Sen blev han jätteduktig, lyssnade bra, fick honom att sluta dra ikopplet, jobbade mkt med kontakt osv. Han kastrerades för ca 2 veckor sen, började hålla på bita och sluta lyssna efter det, kan det ha med det att göra tro..?
Kan hända att han är uttråkad, har märkt att han behöver mkt variation men det är så kallt ute att det inte går att hålla på så mkt ute så han får köldkramp i tassarna om man inte powerwalkar/joggar. inne håller vi på jobba lite med tricks, han är lättlärd och jag har köpt en klicker så ska klicka in honom snart, han kanske tycker det blir lite mer variation.
På söndag ska vi ev åka upp till söderhamn och träffa ett gäng som håller på med WP, vill börja träna det och förhoppningsvis trivs han med det, då blir vi medlemmar och regelbunden träning.
10 Oja det kan ha med kastreringen o göra. Sen kan jag tipsa om att skaffa bra skor till din grabb, jag har skor o tjock täcke men enligt chanel så är det kallt ute iaf fast hon får ju inte köldkramp iaf :)
#11 Har ett Hurtta-täcke som fuknar bra, har funderat lite på skor men vet inte vart det finns i storlek till honom? Han har klossar till tassar! Sen om han tolererar det är ju en annan femma ;) Fast om han förstår att det lindrar kylan och resulterar i att prommisarna blir roligare och längre kanske han går med på det. Vart köpte du skor?
http://www.hundshopen.com/index.php?page=shop.browse&category_id=313&option=com_virtuemart&Itemid=55&vmcchk=1&Itemid=55 där har du flera skor. sen vet jag flera som syr egna skor man kan allså beställa skor då :) Har ingen sån sida men sett flera st, testa googla. men ofta är det då i fleece
har en ungefär jämnårig jack russel tik, känner igen detta precis. det e som om hon blivit valp igen,biter i kopplet, e ofokuserad, "döv", träningen funkar ej osv. men det e en helt naturlig utvecklingsfas. vissa kallar det slyngelålder eller tonårstid. ligg lågt med träningen, lek in lärdomarna,ha inte för höga krav. min tik e oxå kastrerad men det har inte med detta att göra, dom mognar ju endå. du får tänka som så att det e en "fjortis" du har att göra med, det e inte lätt att va fjortis heller. unghunden gör nog så gott den kan.håll ut det blir bättre.
du kan prova att motionera honom mer och lägga träningen på hyllan. kanske få honom att dra eller att ta cyklen och cykla en runda =)
ser att du har en amstaffkorsning och de behöver mycket motion, vid 1års ålder kan man börja cykla med dom då de utvecklas fortare :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#15 Jag vet att dem behöver mycket motion, tror du jag köper en bara för havandets skull?
Cykla kommer jag inte göra med honom då han springer snett och det håller vi på jobba med, att få honom att jobba rakt. Att cykla med honom skulle bara få honom att bygga muskler på fel sätt och det kan bli förödande.
Börja dra ska han få göra, så fort jag hittar ett bra sele så ska vi börja träna WP.
#16 det var du som frågade om hjälp och jag svarade, men det låter som att han behöver mer motion.
Att börja med wp är en bra idé. det bästa är att köpa en speciell wp-sele som är sydd speciellt för honom. här är en sida http://www.swedelite.se/
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

#16 Att han springer snett är förmodligen inget du kna jobba bort bara sådär. Det kan ju va så att han är byggd på ett speciellt sätt så han måste springa så för att inte trampa på sej själv..
#16 Jodå, när han kom hit gick han på breställ pga att han aldrig fått gå ordentligt, bara springa runt runt . Nu går han jättefint, men fortf inte rakt så vill inte att han ska belasta fel och få slitskador.