Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 7451 ggr
Gonee
0

Två tikar?

Som vissa redan vet så har jag två tikar hemma.

Alexa - Amstaff/am bulldog 2,5 år gammal

Fiona - Chihuahua 5 mån (misstänker att det finns dvärgspincher i henne)

Jag har precis kommit hem ifrån vår resa ifrån Göteborg där mina fosterföräldrar började prata en massa om mina två tikar. Dom sa att det INTE finns någon chans att Fiona kommer att överleva tsm med Alexa. Enligt dom så går det inte ha två tikar samtidigt. Och dom är lite smått emot amstaff så dom sa mycket om att Alexa kommer att ta kål på henne när hon blir könsmogen och att dom inte kommer kunna vara vänner. Vi kommer behöva ha dom separerade ifall vi ville ha dom båda två.

Alexa är en dominerad dam, Hon gillar inte andra dominatna tikar heller. Hanar har alltid gått bra. Vi övar mycket med tikar nu. Och eftersom Fiona är valp och har varit som en av hennes bebisar då hon kom till oss när Alexa hade Valpar. Hon började tutta på henne och vi fick avvänja henne tsm med dom andra. Dom kommer väldigt bra överens nu men nu har dom skrämt upp mig totalt. Jag har aldrig haft två tikar samtidigt förut utan har bara haft tik och hane.. Och då va det inga problem med Alexa..

Jag behöver lite råd och tips på vad jag ska göra för att det ska slippa bli dödslagsmål vilket jag inte alls tror kommer hända men nu är jag ganska uppskrämd.. Har ni erfarenheter av två tikar samtidigt?

Kickan90
0

jag har själv två tikar en amstaff och en vit schäfer/labrador =)
så länge dom trivs tillsammans och motioneras väl, vet varandras signaler så tror jag inte att du behöver oroa dig.Glad

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

nagithas
0

Eftersom ena tiken var valp har de nog redan gjort upp vem som bestämmer hemma. Även om de är tikar båda två så kommer de nog vänja sig med varandra. Vore kanske värre om du drog hem en omplacerings tik helt plötsligt. Men nu har den ena hunden växt upp med den andra. Tror inte det blir några problem.

Kickan90
0

precis som #2 säger så är de uppväxta med varandra och jag tror att fiona redan förstår att alexa är den som bestämmer mellan de 2.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Vosjes
0

Jag har två tikar tillsammans, varav en av tikarna är en riktig bitch och de lever fortfarande.
Och precis som nagithas säger vet den unga hunden redan vem som är vem och att de har redan vant sig med varandra.

Mina erfarenheter då min dominanta tik är väldigt löjlig och unghundstiken är väldigt, på, hon vill alltid vara framme och pussas och fjanta sig blir det en del morr ibland men inget mer.
Det hade nog blivit en del gruffande i flocken om det var två vuxna ev dominanta tikar som blev introducerade så du behöver inte oroa dig!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
0

Man ska veta att blir det gruff o det trissas upp kan det sluta illa riktigt illa, Men jag har 2 tikar, Chanel är lite för snäll men ser ju att hon inte tillåter Enja bossa som hon vill. De är som systrar leker bra o chanel lär henne mycket bra i hundväg. Jag har pratat med detta med uppfödaren del är det så att hon har själv 3 tikar o en kastrat, men så kommer det ofta dit andra tikar/hanar. Visst ska hennes bitshar visa lite att dom bor där men så läser hon av sina hundar direkt ser hon viss spänning delas de av just då o så har hon kollen på dom. Hon har bara vart med om smågruff som hon säger.

TS jag tror inte det är nån fara för eran vavva varför ju varför skulle hon tjavsa med den äldre, jag känner många som har 2-4 tikar o det går bra. En av alla jag känner hade dok en tik som inte tålde andra tikar löpa hon vart riktigt sne då, men hon hitta ett nytt hem (hon hade 2 till) där hon är ensamhund o lever livet :)

rebz
0

På hundkursen diskuterades det lite om saker som hänt när man lämnat djuren ensamma hemma. Någon berättade bland annat att de hade hört att en hund hade bitit ihjäl katten, och även att en annan hund haft ihjäl den andra. Det kan hända mycket när man är borta, även om det fungerar vanligtvis..

Ett tips kom upp att man kunde gränsa av områden i lägenheten/huset med kompostgaller. Och på så sätt hålla hundarna ifrån varandra, om man antingen är orolig eller om man misstänker att saker han hända när man är borta.

Jag kommer använda mig av det om jag ska vara iväg en längre stund. Då den store kan bli väldigt sur och morra ibland om den lille ska fram till honom när han sover, när den lille vill ta ett tuggben som ligger nära den store (trots att den store inte äter tuggben) m.m.
När jag är hemma kan jag ju säga till i sådana situationer, men vad händer när jag är borta? Den store sover oftast när man är borta och den lille håller oftast till i hallen, då han väntar på mig. Så jag planerar att sätta kompostgaller mellan hallen och vardagsrummet, så får den store vara i v-rummet och den lille i hallen. Man kan aldrig vara försiktig nog.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Gonee
0

Åh tack alla för svaren.. Känns lite bättre nu. Jag tror inte att Alexa kommer skada Fiona då hon alltid är försiktigt med mindre raser.. Hon brukar oftas inte leka med mindre raser heller. Hon vet att hon är hårdhänt när hon leker med andra vovvar så då väljer hon oftas större raser att leka med. Här hemma leker Fiona ofta med henne och hon är med då. Har sett Fionas ansikte i Alexas mun en antal gånger, dom leker på de konstiga viset.. Fiona är gärna i hennes mun av någon konstig anledning. När jag ser dom idag och sättet dom har varit med varandra under tiden Fiona kom till oss då har jag svårt att  tro att dom två kommer slåss en vacker dag. Fiona har inte vörjat löpa än men när det väl är dags så för man ju se vad Alexa säger om det..

Min sambo har diskuterat att han vill låta Alexa Kastreras nu när hon sa ha fler Valpar, så slipper vi löpet. Men hur är det för tikar.. Jag har dåliga erfarenheter med kastrering av hanhund då vår gamla hane blev så aggresiv och kostig efter hans kastrering.. Och jag vill inte att samma sak ska hända Alexa.. Blir det lättare med att låta någon av dom kastreras? blir nog att kolla upp detta och se ifall det är en lösning.

Karmatarerskanise
0

Min kompis två honor slogs alltid vid löp, uppstod blodvite flera gånger. Men dom var lika stora ungefär och hade inte växt upp tillsammans.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Marie80
0

Hej, vi har 3 st hundar här hemma, en terriertik på snart 7 år, hon bodde hos oss i 2 år innan vi skaffade oss en hanhund som var 12 v gammal, hon var sur på honom i 4 v, innan hon accepterade honom, för terrier är envisa och våran är en alfahona, vill gärna bestämma över andra hundar, men hon och Findus går kanon bra tillsammans,  2009 så tog vi hand om min sambos morbrors dvärgpincher tik på 6,5 år, fyller 7 år i juli, de var lite dispyter i början mellan tikarna, men våran tik visade vem som bestämde och efter de så har alla 3 kommit överens….och jag hade mina tvivel, i början för man har ju hört att man inte ska ha 2 st jämnåriga tikar, men alla fall är ju olika och det är väl också mycket på vem som bestämmer hemma om det är hundarna eller ägarna, om hundarna fick bestämma då hade de aldrig gått,men det är även bra att hundarna fick göra upp, för efter den gången så har det varit frid och fröjd här, vi ägare har satt gränserna och därför tror jag att det går bra nu, även att vi kände dvärgpinchern innan och hon hade träffat oss och våra hundar, så allt är möjligt, man får ge det tid och vara där och styra upp, så det inte går allt för vilt till, då visar man även hundarna att man vet att man finns där …..och så är det ju olika från olika fall…men jag tror och hoppas att det går bra även för dig…