Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvarning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 7743 ggr
snusanbi
0

blandvalp

hur kan man ta 7000 - 8000 kr  till blandras ?chiwawa o fransk bulldog som i detta fall i annonsen jag såg.detta måste ju främja blandrasaveln enormt när man kan ta dessa summor för nått du egentligen inte vet vad det är.tjäna pengar är ju den enda de är ute efter enligt min mening.undrar hur man tänker?hur tänker ni?inte undra på att man smugglar heller.rashundar är ju åxå dyra.

[Forest]
1

Jag anser har man avlat friskt ska man ta betalt varför måste blandraser vara så extremt mycket billigare? Jag hittade 2 Valpar vi fundera på först (innan vi fick Enja) det var bla en som var inreggad på blandis och genomgått de tester som den rasen behövde, pudel men inte skk inreggad black and tan :) för 9 000kr och en yorkmix dok ansåg jag de för oseriösa eftersom de inte gjort nån test på föderdjuren mer än "friska och vacc fäderdjur" för 7000kr. Vi fick som sakt var samtal att Enja fanns o vi hade väntat längre tid på vara fodervärd.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte man ska ta sådana priser för en hund man inte kan visa vad det är för raser i.

Och jag får också känslan av att personer som tar ett sådant pris för en blandis inte är seriösa, utan ute efter pengar. Kan bero på att jag såg det i tidningen här. Flera gånger om året såldes blandras av waowa och fjärilshund för ett hutlöst pris.

Men, visst, det kan ju vara seriöst också.

Karmatarerskanise
0

Sen tycker inte jag att blandraser är så mycket billigare längre, inte som förut.

Kickan90
0

visst kan man ta lite högre priser om båda föräldrarna är testade. men dock inga drömpriser man kan ju trots allt inte bevisa att det är just dessa raser i ens hund, men man får som sagt säga alla raser man vet eller fått höra. det gör ju inte alla :/

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Forest]
1

4 finns många som oxå är ärliga och bra uppfödare man ska inte dra alla över en o samma kant.

3 Ne det är väl bra att priserna ökar tänk om alla blandisar såldes för 3000 o billigare, då skulle det finnas dom som säljer dom för lätt så fort som behöver arbeta med sin hund. När man bör tänka 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 gg innan man skaffar hund.

Karmatarerskanise
0

#5 Sant

mariapia
0

en stilla undran från mej är …vad är blandisklubben eller va ni kallar det?är det som skk fast man kan para vilken ras som helst,altså blandrasar å få typ nån stamtavla så man kan ta massa pengar för dem. trodde att det var bara skk som man reggade hundar som var renrasiga.tycker att det är hutlösa priser på blandrasar.hur kan man veta vad man får när det är flera raser i en så att säga?de säljs åckså som renrasigt utan stamtavla å reggas i blandis.är det då en snålhet och slöhet att man inte reggar dem i skk?detta kan jag tycka är obra.

skulle vilja veta hur resonemanget går när det gäller dessa saker utan  att dömma någon.tycker att det kan va bra att ventilera lite åsikter.

snusanbi
0

om  man  testa  föräldarna  kan valparna  ha  höft  - knä proplem  sen är båda  blandras  vad testar  du  då   det är många  som  vill ha en liten  hund och inte har  8000 kr  och  hunden blir aldrig ensam     jag har en litenhund  3 kilo  kosta 10,000 kr  äkta   men  jag har haft blandis  som jag avla på   titt på ägarna  pengarna  var inte så viktig      jag  tycker att ren ras  att ska  kosta lika  då som stor-liten   bland  räcker  5000  ni har inga utgifter

[Forest]
0

7 in och titta på blandis.se är inte med där lr har inreggad hund dar.

Kickan90
0

#5 nej jag drar inte alla över en kant då hade jag inte haft mina blandraser xD

men man hör ofta att folk får reda på fler raser efter att dom har fått hemhunden.

#7 ja på blandis.se kan man regga in sin hund och sin kull :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Forest]
0

8 Jag ser ingen skillnad på äkta o oäkta mina hundar betersig som hundar Flört Tyvärr förstog jag inte "men  jag har haft blandis  som jag avla på   titt på ägarna  pengarna  var inte så viktig      jag  tycker att ren ras  att ska  kosta lika  då som stor-liten   bland  räcker  5000  ni har inga utgifter" ? Vad menar du med det?

snusanbi
0

vad  har du  för  utgifter  vaciner  dom  har ingen stamtavla   eller  gör ni egna  med  olika raser    har  blanis styrelse  och vad kostar  det  vad får  man tillbaka

[Forest]
1

12, vet du vad det kostar att regga in en kull Valpar på skk? Vet du vad det kostar att kolla vissa sjudkommar? En liten ras har inte ofta som krav iaf att kolla AD/HD utan kanske mer PRA o andra rassjukdommar.  Vet du vad dessa tester kostar att göra?

mariapia
0

tester och tester….ja om man har hund o är seriös som stog innan så skulle man kanske testa det som ska testas.har man en blandis och rasen som finns i skall man ju kanske tasta den för allt som finns i den då eller tänker jag fel?men det kostar kanske mycket pengar då som det gör att regga i skk?som uppfödare oavsett bland eller ras då så är priserna höga enligt min mening.20,000 för en chiwawa tex är ju rena drömmen att håva in när man får en kull men vad är det som är så specifikt för rasen att den kan kosta så mycket?och visst låter det dyrt åxå för en blandning då med 7-8000.så mycket utgifter kan det väl ändå inte vara.får du 5 Valpar tex så går en valp bort i parning och vacc,reg,chipmärkning m.m  sen räknar man ihop vad det blir kvar när du sålt valparna om man sålt dem på en gång när de vart säljklara.då tycker jag att man har tur att inte skatteverket ringer på dörren å man får deklarera sin extrainkomst.fast det är klart utställningar för renrasiga hundar kostar ju att åka på så där går det ju inte så mycke pluss om man inte har många hundar i sin uppfödning.som uppfödare tar man ett stort ansvar.vad vill man ha ut av sin avel?vad vill man åtstakomma?genetik m.m…hur tänker man som blandrasuppfödare?

Karmatarerskanise
0

Små raser brukar vara dyrare pga att de får färre Valpar. Sen är det ju efterfrågan som styr priserna också. En populär ras blir dyrare.

mariapia
0

oj va in på blandis.se  där va massor av grejjer man inte visste.intressant.ska läsa mer sen.

[Forest]
0

14 Vavva kostar mer dels pga de får bara 1 valp oftast i varje kull, det är så med mindre hundar att de får inte lika många Valpar som en stor hund. Och så kostar dom mindre i foder osv så att en liten är dyrare är för mig ganska logist. Jag har inte sett en anonns på vavvamix för 20. 000 kr, men för 8-9000kr oftast mycket billigare. Men om alla gör de tester som ska göras för just de raserföderdjuren har i sig så varför ska de vara mer än halva priset så mycket billigare exp Vavvamix- 75% vavva resten toy pudel 6000kr mot en  renrasig vavva 18 000kr ?

Jag har AD/HD rönkat vuxna tiken det kosta 850kr +300 att skk läste plåtarna vi valde kolla henne pga ompleceringshund vi köpte. Jag fråga tyvärr inte vad ögon o andra tester som görs vad de kosta pga vi inte ska avla på våran hund. Men slår man ut priset på då alla Valpar blir det liten kostnad o stor glädje för alla att veta iaf att modern har fina höfter o armbågar samma visa på fadern :)

Karmatarerskanise
0

#17 Vad har att dom äter mindre foder med priset att göra?

[Forest]
0

18 när om man nu tänker på att en valp som är mindre kostar 2 000 kr mer kan man slå ut det lilla priset på hela hundens liv o gämnföra det på foderbiten :D haha det var bara det jag menade.

Karmatarerskanise
0

#19 Jasså du menade så ;)

PetraKarin
0

#14 De flesta seriösa uppfödare registrerar sin kennel och har företag med f-skatt sedel. Då deklarerar man ju sin inkomst så du får tänka på att en del försvinner i skatt också. Jag vet att inte alla som föder upp Valpar gör så, men det blir en hel del kostnader att föda upp en valpkull som vi andra inte tänker på. Extra foder, språngavgift, sjukvård och olika medicinska tester har redan tagits upp. Ofta måste man ta semester eller jobba mindre för att kunna ta hand om tiken och valparna ordentligt, det blir ju också en slags extrautgift man får tänka på.

Gonee
1

Nu är jag snäll och ska försöka räkna ut vad det kostade att ha Valpar här hemma.. och hur mycket vi "vann" på det..

Min tik är blandras. Hon fick totalt 11 Valpar. varav en dog. Jag tog ledigt ifrån jobbet jag precis hade fått. Där belv det minus 13 tusen för att jag va hemma i 2 månader. Vi sålde valparna för 5000 kr.. Så om vi säger 2,5 Valpar blev min normala inkomst här hemma som vi måste ha varje månad. En valp skulle pappan till valparna ha.. Så minus 5000 kr där. Mat som vi köpte regelbundet. Det belv totalt 5 stora påsar. En påse kostade 600 kr.. Så 600 *5 är 3000 kr. Vaccinering+besiktning+chip kostade 5000kr totalt för alla Valpar. Plus undersökningar som gjordes på vår tik kostade ca 1500kr. Vi avmaskade alla Valpar 3 ggr ed Banminth® vet.som kostade ca 50 kr. så där är det 150 kr.. plus avmaskningmedel 50 kr till tiken innan hon parades. Vi köpte valpset till alla Valpar. en kostade 129kr.. så totalt gick det på ca 1300kr. Min tik åt dubbelt så mycket under tiden hon va dräktig. så vi räknar med en extra påse där som kostade 600 kr..

Jag har säkert missat lite men iaf vi räknar ihop allt.

MAT: 3600KR + smågrejer till valparna. nötfärs leksaker som gick på ca 500 kr

VETRINÄREN: 6500KR

AVMASKNING: 200KR

VALPSELE: 1300KR.

= 12100 KR.

5000*10 Valpar = 50000KR.

Minus en valp som pppan skulle ha. Minus kostnaden för att jag skulle vara hemma ifrån jobbet som kostade oss 13000 kr.

50000-12100-13000-5000=19900 och jag kan lova er att vinsten vi hade kvar va på ca 10tusen. Så ientlingen förstår jag inte varför folk avlar för att vinna på det. Jag såg ingen pengavinst med detta.. Jag fick därimot vara med något spännande och min tik blev mamma till 10 underbara Valpar. Jag är stolt över henne.

Det krävde så mycket att ha Valpar här hemma. Men det va det bästa jag har varit med om.. Första och sista gången som Alexa blev mamma :)

PetraKarin
0

#22 Tack för att du delar med dig :)

[Forest]
1

22 Oja det är ju massor med tid man lägger ut på bara ha dessa små med jätte bra att du tog upp detta för att avla är inget man gör med en klackspark o tror att man går i bra vinst bör man tänka om.

Får man deutom liten kull men ändå är det samma arbete man måste räkna med kan man räkna ut själv det blir förlust.

mariapia
0

ja det är mycke pengar som går åt när man tar en kull.mycket som man inte tänker på och som man som seriös uppfödare lägger ut vilket inte så ofta kommer fram.just att verkligheten är så.höll själv på med perseruppfödning för 15 år sen och vet att vinsten inte är så stor om man inte har flera tikar och egen hane.fast jag har aldrig hört att man testar sin blandras för höfter etc.sånt borde diskuteras mer och komma fram i dagsljuset.står aldrig i en anonns att föräldrar är testade tex.

#22  det är bra att du delar med dej och är snäll.men såg inte att du registrerade dina Valpar.varför registreras inte det fler blandraser i blandis.kanske att det ochså kostar massa pengar.det måste ju vara lika viktigt eller tänker jag fel?

Karmatarerskanise
0

Tyvärr är det ju många som inte gör allt dom ska innan en kull och när dom fått kullen. De gör inte de undersökningar som ska göras osv.

Gonee
0

25 Jag glömde ta med registreringen.. Alla Valpar och mamman, pappan är registrerade i JBV dock inte i blandis.. Jag har precis fått reda på detta med blandis hemsidan.. Visste inte att den fanns med..

Och dessutom vet jag vad jag glömde ta med.. jag räknade bara med en månadsinkomst av min lön.. Jag va hemma i 2 månader.. Då jag bara hade jobbat så lite så fick jag ingen semester elelr betlat för att vara hemma.. Så min sambo fick försörja precis oss alla.. Vår lilla familj plus valparna

localoca
0

jag har valt att ta ett högre pris med tanke på att det är husky det handlar om, jag vill inte att de hamnar på blocket och geonm att ta högre pris försvinner de som bara tycker dem är snygga, sen har jag ju varit noga med att välja en med härstamningsbevis så att jag kunnat ta reda på bakgrunden om hanen. och det var inte billigt trots att han var blandras, men jag ångrar inte mitt val

men det är inte så mycket jag kommer gå i vinst ändå, inte när alla har fått sin del. har jag tur så får jag ihop tillräckligt för att köpa en ny mobil :Dmen jag skiter i pengarna, det är erfarenheten jag värderar mest då jag missat 3 valpningar :(

snusanbi
0

är hunden ensam eftersom du  tog  semester

snusanbi
0

när man  köper vavva  ock  fralla  som  det fallet  ock avla  är skumt  tiken fick 6 eller 7 ock  8000kr

snusanbi
0

när man  köper vavva  ock  fralla  som  det fallet  ock avla  är skumt  tiken fick 6 eller 7 ock  8000kr

[Forest]
0

29,30,31 Du får gärna ta o skriva det nr/personen du skriver till/åt.

Och hur avlar man skumt? Är det när man tar betalt? Eller oseriös uppfödare? Det är väl lite upp till köparen att kräva en del oxå. Många strunar i kolla papper osv medans vissa kräver mer än bara vetbesiktad,vacc valp när dom köper en.

localoca
0

32# ja, köparen måste ju även ta sitt anvar och kollat upp valpens föräldrar, fast så är ju inte alltid fallet

jag råkade ut för en oseriös uppfödare, hon sålde valparna som sibbar när det var blandras, men det gör mej inget då jag inte ville ställa ut

jag har kollt på den länken här på vovve 10 tips på ett lyckats valpköp, jag uppfyller så gott som alla och känner mej rätt stolt så jag är nybörjare inom avel- blandrasavel då. det enda jag inte gjort är att rönga och detta pga 2 veterinärer sagt att det inte behövdes då min tik är sällskap och inte arbetshund. dock kommer hon vara röngad innan sommaren så jag ska iallafall invenstera något bra i pengarna jag får in på min kull :)