Överskottsenergi?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har aldrig träffat en sankt bernhard med så mycket energi som våran
Så här ser en vanlig dag i skogen ut om man har en Lillan 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Va fin hon är
Trodde inte det var en ras med sådan fart. Ser nog mest Båtsman framför mig. Har aldrig träffat en i verkligheten så det var kul o se.
Vad skoj
,vad gör ni för aktiviteter i skogen då?.
Himmla sött busklipp :)
1 jag har träffat en som var full av bus han var busig tills han vart ca 5 år då lugna han ner sig.
#1 Nej det är inte många av den rasen som har så mycket energi, men finns ju alltid undantag ;)
Det är lite roligt, för hon är släkt med riktiga båtsman långt bak i sin släkt och när vi är ute och går brukar vi få höra: Åh båtsman eller Åhh beethoven ;) hehe :) ganska roligt:P
#2 brukar träna inkallning (alltid bra att repitera), stanna på avstånd, lite hopp över stockar, busar, och tränar lite annat smått och gott :)Det som faller mig in :)
#3 Okej :) Ja det finns alltid undantag inom raserna :) Men det är bara roligt när det är fart på dem :)
va fin hon är 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#5 tack så mycket. Idag & igår har vi gått ut mycket mer än vi har varit innan, bara gått 1 långpromenad/dag innan (många mindre också), men nu har vi gått 2 långpromenader/dag men hon har nästan varit piggare på kvällarna XD haha ^^,
4,Tips…låt henne söka reda på dig i skogen,någon håller och du gömmer dig,jättebra kontaktövning
,är hon höftleds röntgad? för innan dess ska man ta det lite lugnt med hopp på stenar och annat,en sådan stor hund ligger ju verkligen i riskzonen för ju höfterna.
#7 Japp det är hon :) Ingen fara med dem. Men jag tar det lugnt ändå, vill inte slita på dem :) Så hoppar bara jättelåga och inte så mycket :)
Ja det har jag testat lite, med att gömma mig,redan sedan hon var valp, det var lite så hon lärde sig inkallning och att inte sticka ifrån matte :) Det tycker hon är ganska roligt. Brukar köra det när hon blir okoncentrerar för när hon ser att matte försvinner om hon blir okoncentrerad så håller hon sig närmare mig och koncentrerar sig bättre på det vi ska göra :D
8,Vad bra det är ju så viktigt att göra främst på stora raser
.
Testa att utöka svårighets graden när du gömmer dig,så blir hon ännu mera mån om att ha din kontakt nära,lika mycket som vi ska lära oss att hålla reda på dom ska även dom hålla rätt på oss…så brukar jag diskutera
TS, vad roligt att hon är släkt med Båtsman, tycker det är ännu roligare att Båtsman är en tik, haha. Speciellt med det namnet ;)
Min mamma hade en st bernard förr, en riktig biff men han var mer Beethoven typen, som dreglade ner hela köket när han drack och sånt, haha. Med det är riktigt fina hundar och vad kul att se att hon är så pigg och glad, din tjej. Verkligen superfin! :)
#9 precis :=) Ja det är därför jag gör det för då måste hon koncentrera sig bättre ;=)
#10 Ja det är lite roligt =)
Ja preis! Haha inte många som vet det… :)
Okej! :) Lillan dreglar mycket när hon har druckit, blött över halva köket, hennes helsyster (från annan kull som min sambos mamma har) är ÄNNU värre för hon är mycket grövre :D
Tack så mycket! Värmer! :)
Blir lite nyfiken. Vad hette "riktiga Båtsman" på riktigt? Har försökt hitta ngt på nätet men inte lyckats.

#12 Båtsman hette egentligen Ceasar
Info hittades på http://astridlindgrenstjarnor.blogg.se/category/saltkrakan.html
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Och vad jag fick nys om var att Båtsman var får ett litet ställe som heter Västra Harg i Östergötland, något jag verkligen undrar om det stämmer. Har en fd bekant som hade en en avkomma efter Båtsman då skulle även denna vara farfarsbla något o denna santbernad var helt galen vild i sitt sätt :P Tog bla en get killig o sprang till skogs med o grävde ner den har aldrig hört en killing skrika på det viset innan
Jag fick springa efter men hålla mig på avstånd o hade sån tur att den var helt oskadd bara att den var svårt chockad. Jag ogilla han ganska mycket eftersom han bara ställde till problem, han fick inte vara lös efter detta.
#13 Ja, att han hette Ceasar har jag också läst. Jag tänkte mer på om han hade ngt kennelnamn osv, så man kunde kolla hans släkt.
#14 Inom varje ras så finns det ju individer som inte är rastypiska. Tycker inte det beeteendet verkar rastypiskt, även om mkt beror på uppfostran aktivering och allmänt handhavande av hunden.
15 oja han var inte rastypist för 5 öre iaf inte fram tills han vart 4 år då vande han o vart en lung lunkande hund som dregla
Han var annars renrasig med bra stamtavla och var fin utställd med mycket bra ömdöme och vart BIM avelsgodkänd men som tur var fick han inga pullor som var nyfikna iaf 
Haha, ja dregla är ju rastypiskt i alla fall :-)
Vet du var hunden var köpt någonstans?
Jag har haft en s:t Bernhard som jag tog över när han var 1 år. Han var helvild och blev precis som "din" inte rastypisk förrän vid 4 år. (Fast dreglade gjorde han aldrig ;-)
Dock var han inte riktigt lika galen som "din", men å andra sidan hade han inte tillgång till några getter heller, endast till höns, vilka jag fick vara väldigt noga med att hålla inlåste så att de inte skulle sluta sina liv som hundmat.
#17 Ja dregel är rastypiskt på sankt bernhard hehe :=D
Vem pratar du med? Min är inte galen och dödar getter mm?
Vad kul att se din hund på video TS :)
#19 kul att du gillar det :) hade tänk göra en liten videopresentation om henne sen när mitt moviemaker vill sammanbeta ;)
#18 Jag pratade med #14, men det var ju inte så lätt att se ;-)
Såna där tokryck som på filmen, brukar min hund också få. Jag tror att det är vanligare än man tror. Många tror att sankt bernharder inte orkar röra sig utan bara vill ligga och sova.
#21 OKej :)
De flesta sankt bernhards är pigga igentligen tror jag, man blir vad man gör dem till :D
#22 Håller med, Tycker det verkar som att de som har sankt bernhard i dag är aktivare med sina hundar än när jag skaffade min första. Då såg folk lite konstigt på en när man kom på spårkurs med en s:t Bernhard.
#23 Haha ja , jag tränade lydnadsklass 1 på gymnasiet med min, och många av grejerna kunde hon bra:) Men hon vill inte ta apportbock:S
Det enda man ska tänka på när man har sankt bernhard är att undvika att hoppa med dem förmycket med tanke på höfterna:)
Lillan är ganska duktig på spår, när vi gjorde det första gången i skolan (blodspår) så trodde jag aldrig att hon skulle ta klövern (bara pipleksaker som duger annars) men hon älskade det:) Tog klöven med och bar den haha:)
Jag har också haft problem med apporteringen.
Ja, hopp är jag försiktig med, både med tanke på höfterna och armbågarna. Men naturligt hopp, i skogen när de hoppar över stockar, det får de göra.
Jag har aldrig kört viltspår med mina, bara vanliga personspår. Men det har de varit jätteduktiga på. Funderar på att testa viltspår till våren.
Vad är det för härstamning på din tik? Skulle vara kul att veta. Du kan PM:a mig, för det är kanske inte av allmänt intresse.
#25 Jasså, kanske är något som ligger i rasen då?
Ja Lillan hoppar över små stockar i skogen, det gillar hon :)
Lillan älskar viltspår, dock bara lagt ett 100metersspår som längst men det klarade hon bra, har haft uppehåll nu, men ska börja igen när snön är borta:)
Jag brukar gömma mig i skogen så att hon får leta efter mig, men hon hittar mig supersnabbt, för hon har superkoll på vart jag är:P Duktig på inkallning är hon. Dock blir hon för ivrig vid träning ibland haha
18 ne din tjej gör inte sånt hon har bara spring i benen och busig underbart o se ditt klipp :)
#27 Hehe hon älskar att springa och busa:) Speciellt nu när det är snö:)
tack:P