"Tråkig" hund.
Hur får man en tråkig hund intresserad?
Han är jätte lydig i övrigt, för att vara 10 månader.
Men när man kommer till träningslekar är han inte alls intresserad längre.
Han kan grunderna som sitt, ligg, krypa, nej, varsågod..
Men provar man något annat som t.ex tass, slalom, leta eller annan övning så provar han ett tag och får godis när han gör minsta lilla rätt, men sen tröttnar han och går därifrån, efter kanske 2 godisar.
Man kan säga att jag är överpositiv mot honom och berömmer och pushar honom hela tiden men det hjälper inte. Ska jag helt enkelt strunta i att lära honom sånt då?
Tänka prova på Agility till våren och det kommer han nog att uppskatta…

och han tycker inte att godiset är äckligt. Har provat olika sorter och mat men han är lika ointresserad ändå. Vill helt enkelt inte förtjäna dem!
kanske pausa träningen och göra sånt han tycker är roligt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Men det är inte ofta jag gör det pga att han tycker det är tråkigt.
Jag har provat någon gång ibland men han blir ointresserad lika fort och då har det dröjt några veckor tills nästa tillfälle..
Han är faktiskt mest intresserad av att springa lös och att leka med andra hundar, och det är det enda han gör!
#3 Handlar inte om att hunden är tråkig, du måste göra träningen roligare:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#4 ja fast det är ju därför jag undrar hur? :)
Som sagt så är jag överpositiv mot honom och busar emellan övningar men det hjälper inte :P Vill bara veta hur jag får honom motiverad.
Eller om man bara ska acceptera att han inte vill.

Är också noga med att inte tjata på honom för det tröttar ju också ut..
Jag hade tagit paus helt i 1-2 mån och bara gått promenader. Leker han med dig? För det är något jag har nytta av med mina jag kan leka en del o bjuda på diverse roligheter
Genom lek har jag fått våran vuxna hund att gilla träna och även leka.
Din hund gillar inte godis har du provat lever,kyckling osv? Det är något min inte kan motstå. Jag brukar leka kurragömma i skog mm Gömma godis,leksak mm Sånt tröttar inte ut hunden utan de tycker oftast iaf mina att det är kul lite mer som lek isf träna.

#7 Jag tror tyvärr inte att pauser skulle lösa problemet i och med att vi kanske har övat på sånt här någon gång i månaden bara. Har tänkt på det också.
Leker gör han för fullt :) Han får vara ute mycket och är en del i stallet med mig. När han är lös blir det lydnadsövningar och det är han riktigt duktig på. Han älskar snön vääldigt mycket!
Han är väldigt harmonisk av sig men ändå väldigt egen, han myser inga långa stunder, och vill helst springa och undersöka allt på egen hand!
Har prövat med mat, köttbullar m.m men det funkar inte för han är bara ute efter maten men vill inte göra något för den…
Gömma övningar tycker han är jätte roligt =) Får försöka göra lite mer ute lekar aktiviteter istället. Tänkte även prova på lydnad, kan fungera om han vill sammarbeta!
Det som är synd är bara att han tröttnar så fort..
Då låter han som en mycket trevlig hund iaf :) Och detta med gömma saker är kul övning. Och eftersom du inte tränar så mycket ändå kanske du skulle försöka se om du hittar något som lockar tillräckligt mycket så han är villig att arbeta för få godiset/saken. Jag har ibland kaninskinn jag belönar med detta får man bara ha vid träning så det inte tappar sin "status" :)

Låter som att du behöver prova dig fram med andra belöningar än godis, försök hitta något som han är villig att jobba för att få, tex nån favoritleksak, eller annat som han tycker är skoj.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Har han någon sorts leksak som han tycker är rolig att leka med och försök tagga upp honom när ni ska träna så han tycker det är roligt. Leta efter någon sorts godis som han älskar, som korv eller liknande. Testa dig fram, det är så olika från hund till hund. Lycka till och kämpa på! :)
Har ett bra boktips när det gäller såna bekymmer. Läs "drivkraft & motivation" av Anders Hallgren. Då lär man sig hur det fungerar :)
12, bra tips den har jag inte läst annars har jag några bra böcker som han har skrivit.