Spökåldern
Enja har vart lite larvig men inte så farligt än men lite har man märkt inne bla hon skäller ju för ingeting? Och jag gör som så jag går och öppnar dörren för visa "ingen här" o hon går själv o kollar att det stämmer. Allså inte rädd på det viset. Hon lyssnar när man säger nu är det bra oftast. Men jag tar gärna bra tips på detta nogalera funkar inte körde det i 1 v.
Och ang spökåldern jag brukar visa saker hon skäller på men hur gör man vid människor? nogalerar eller säger ni så ja det är bra nu går osv?
Sen hmm jag har väl vart lite för snäll ang att vara vid matbordet jag tycker tigger inte hon är det okej att hon vart där. Men nu har hon börjat tigga vad ska man göra, lika dant här nogalera=funker inte. Kan man hänvisa till bädden? Vad säger man när hon då lämnar bädden?
Skulle råda dig att aldrig säga "nu är det bra" när hon gör saker hon inte ska. Antar att du använder ordet "bra" som beröm så då kan hon tolka det som bra.
Håller på försöka få in det i pappas skalle då han alltid säger "nu är det bra!" när Diezel hoppar eller nafsar och då tolkar han det som okej.
Det är rätt bra är ju "rätt" ska väl säga "Nu räcker det" , kan ju var det som är lösningen fasen vad bra att du sa det 
Haha har märkt att många använder "nu är det bra" när hundarna gör tok! lätt hänt ju, men brukar råda dem att säga något annat :)
Jag kom på att jag sa "nu är det bra" när jag ville bryta något och Åskar tog det som beröm;) Så jag bytte till att säja att bestämt "nog" när jag ville bryta nåt.. det funkar superbra:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
hoppas att det bättrar sig sen ;)
och precis som de andra säger så får man tänka på vilka ord man använder så att dom inte blandar ihop orden (=
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag har alltid lossats som det regnar när hunden visar sig rädd. Ibland har jag gått fram till saken och klappat på den och pratat lungt(med saken).
Om hunden tigger vid bordet säger jag bort så går han och lägger sig där han vill. Har inte lärt honom att gå till sängen, för jag vill inte att sängen ska råka ses som ett straff, den ska vara hans egen plats.
6 Ja lite så gör jag vissa saker bryr jag mig inte om typ ett elskåp man går för bi var o varannan dag,lr papperskorgar som man ser på samma plats.
jag tror inte Enja kommer hamna så farligt i spökåldern då hon har en attityd som bara ser positivt i allt. Vad vi än gör är det skit kul okej bada,klippa o sånt är inte så kul men efter är hon som en solstråle igen. Det är bara detta med får försig att det kommer någon o man ska "larma" helt okej om man larmar rätt :) men falsklarm hmm nja det ska ju bort. Vi ska flytta en trappa ner om en månad då kommer hon bli mer van hoppas jag att höra grannen över,och även ska jag sätta upp så hon kan titta ut vid ett fönser. Eller så dom kan titta ut :) är ju två hundar här 
ang tiggeriet. Min hund kan ordet "bort" det betyder att hon ska gå iväg en bit. Om hon fortfarande ligger och stirrar på mig, så säger jag till henne "Ut" och visar mot ett annat rum. Då har jag innan lärt henne att det betyder att hon ska gå ut ur rummet och in i nästa och får inte komma över tröskeln.
Min hund är en sån som tröttnar så när hon suttit ett tag och inser att hon inte får komma in i rummet går och lägger sig.
Men jag ger aldrig henne uppmärskamhet när vi äter annat än att säga till henne att gå bort eller ut och då endast när hon börjar tigga.
Funkar jättebra för oss.