Lösspringande hundar
Jag är så TRÖTT på folk som har sina hundar lösa fast dom inte lyder alls!
Idag kom det en halvvuxen amstaff framspringandes, som tur är hade vi redan förstått att den antagligen skulle springa fram till oss, så vi lyckades hålla den borta.
Max blev helt galen, men min mamma lyckades håll borta honom också. Ägaren kom springandes och försökta få tag i sin hund, men då sprang den ut i gatan rakt framför en bil, som som tur var hade saktat ner då den såg en lös hund.
Jag blir så jäkla förbannad. Är det så svårt att ta ansvar för det djur man köpt? Bryr man sig så lite?
Blah!
Jag blir med lika förbannad! Även om just DERAS hundar är snälla mot andra hundar/människor så kanske inte min är det? Men så långt tänker dem inte på
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan ta om nån hund råkat slita sig lös, jag har lyckas med den missen med en gång då båda hundarna hade bajsat o jag ståg o leta bajs i snön hade hundarna i ena handen med en hanska med. Det sluta med att de kom lösa och chanel skällde på en hund som lever med apa. Men mina hundar lyssnar iaf när jag säger stanna o kom. Så de var lösa 2 meter men iaf sånt kan jag ta ren klantighet. Jag ogillar med lösa hundar för man vet aldrig hur sånt slutar man får bara hålla tummarna att de är snälla i sinnet och att ägaren hinner o ta dom om inte att man får lite styr på den lösa hunden. Jag har flera gg fått med mig lös hund bla en söt labbetik som kom o skulle leka med mina hundar, husse lr matte såg jag inte till inte heller halsband lr koppel. Så det var bara säga kom nu tjejen så går vi hem, jag gissa rätt hus :) o visa rätt väg med. Så den hade smitigt igen :D Sen har jag hejdat andra mindre glada hundar o även glada hanar som haft som tanke att träffa en tjej :S Men dessa har haft mattar o hussar som kommer ursäktande så snabbt de kan iaf.
#0 Jo som sagt det är absolut inte roligt med människor som har sin hundar lösa och sedan inte har nagon kontroll över hundarna. Tycker skall man ha sin hund lös skall man ha en sadan bli pa den att den kommer in pa kommandon m.m
Men sedan finns det koppeltvang i vissa kummuner och det tycker jag är väldigt bra da det sker sa pass manga olycker da hundarna är lösa.Men jag förstar att du blir förbannad pa lösspringande hundar.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Jag blir riktigt förbannad när vi är ute och går med våra hundar och det springer fram en hund lös till oss, för det första måste vi hålla borta våra hundar så inte de skadar den lösgående hunden då de inte gillar när hundar bara kommer fram och för det andra se till att den andra hunden inte kommer till oss och ev är aggressiv.
Värst är när vi är ute med katterna ev. illern och har med oss en hund och sedan kommer det en lösgående hund till oss detta har hänt rätt ofta att ett gäng ungdommar går med sin lösa Schäfer som springer fram till våra katter som också är kopplade och våra hundar skyddar katterna med att morra,skälla och varna den andra hunden att inte komma närmre och ägarna kommer och blir sura för att våran hund morrar och förklarar att vi ska få pli på våran hund.
Men hallå? Min hund är kopplad och det är ju inte den som sprang iväg och försökte smaka på någon annans katter.
Med våran gamla hund blev vi anmälda för att en gubbes rottweiler anföll både mig och mina hundar och gubben kom och skrek på oss om att vi ska gå och göra oss av med hundarna.
Jag har överseende med att en hund kan rymma,slita sig loss eller liknande då detta kan hända i princip vem som helst det har även hänt oss men om man metvetet släpper hunden och har ingen pli på hunden - nej usch.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Jag och mamma råkade på en sådan idiot idag
Våran hund är osäker på främmande hundar som kommer framrusande+koppelstressad.. Pga snön såg vi dem först då de var ca50-60m bort (såg bara 2 som gick men är alltid på vår vakt). I samma sekund som vi ser att de har en hund..lös dessutom…kommer den rusande mot oss. Mamma vrålar att de ska kalla in hunden..ingen reaktion..gick och mota bort den andra hunden samtidigt som min hund fick sitt "utfall" i kopplet (låter värre än de är).. Då jävla blev de fart på ägarna.. de rusade fram till sin hund(som mkt väl kan vara snäll)…hunden kastade sig i underläge sedan släpade han hunden i nackskinnet
ca 10-15m..hunden skrek… inte ens ett koppel verkade de ha med sig.. De verkar dock inte ha varit första ggn de hände med tanke på hundens reaktion

Ja usch.. Såna råkar man på varenda dag! Om min hund som går lös 97% av promenaderna skulle få för sig att nosa på en hund ber jag om ursäkt. Men det händer nästintill aldrig. Och när det händer så är det för att den ägaren promt ska gå så nära med sin hund mot mig som det bara går. Men om hon sticker så behöver jag bara ropa så vänder hon på en halv sekund. Men jag fattar inte deras resonemang. Min hund är så snäll. Ja men hur f*n vet dom om min hund är snäll? Min hund kanske hatar andra hundar och allt. Nej såna människor ska inte ha sina hundar lösa!
JAg var med om 2 rottisar som sprang mot min lilla Ebba som vart skit rädd. jag som satt i rullstolen kunde inte ens ta bort dom mkt större hundarna. Hundarna lyssnade inte på ägaren, fy va rädd jag var. Ebba skrek så rädd var hon
Här på området bor en gubbe som har en golden. Den är snäll men naffsar och hoppar då den är upphetsad. Den lyssnar aldrig på inkallning och är ändå ALLTID lös. De flesta vi känner här som har hundar har sagt till honom, men han gör det ändå.
Utanför vårt hus ligger det en kulle som alla barnen åker pulka på. Nog tusan såg jag gubben och hunden ute, och hunden rusade fram mot barnen. Gubben skrek lite halvhögt det är ingen fara, han är snäll.. Åååååååhhhhh vad arg jag blir!! Precis som om det spelar någon jäkla roll!! Hoppas han fick sig en ordentlig utskällning av föräldrarna där! Jag hade blivit så förbannad att jag anmält honom om jag var där med mitt barn.
Jag verkligen avskyr sådana människor som har lösa hundar. Min ena dotter är livrädd för stora hundar. Hon tolererar småhundar som Shanti eller tax storlek, men stora hundar gallskriker hon åt om dom kommer för nära. Så även om man skriker: Han är snäll, så hade jag blivit oxtokig om man utsatte min tös för detta. Fy farao alltså. Respektera och tänk på att inte alla barn eller människor är orädda för hundar.
Även om jag är hundmänniska så är jag fortfarande rädd för schäfrar. Kanske ett resultat av att våran egna 4 åriga gamla schäfer hane försökte döda mig när jag var ca 3 år. Rädslan sitter i än.

Jag tror att man litar ganska mycket på sin hund.
Jag kan ha min hund lös men nu har hon kommit på en dum ide att om hon fryser om tassarna å vill gå hem så gör hon det. Kan bero på att hon börjar bli gammal o mer självständig.
Det är sorgligt när människor har koppel av en enda anledning egentligen: hade de inte det skulle hunden dra iväg och inte komma tillbaka på kommando. Ägaren lägger alltså inte ner tid (alt saknar kunskap om hur man gör och tar inte reda på det heller) på att träna sin relation med hunden, och tränar hunden på inkallning.
Många börjar i fel ände i träningen, släpper hunden lös och tror att inkallning är något de lär hunden när de är lösa. Ropar: Fido, HIIIT, KOM HIIIIIT, HÄÄÄÄR, NU KOMMER DU, i en massa varianter, trots att de aldrig lärt hunden de kommandona.
Beklämmande att det händer så ofta. Egentligen konstigt att det inte sker mer olyckor.
11, Oja jag tror du har så rätt, man bör träna på rätt sätt så det sitter detta med inkallning och även vid störande moment (hundar,folk mm mm ) många missar någ det tyärr.

Vissa hundar går inte att ha lösa och då spelar det ingen roll hur mycket man tränar dem jag har själv en av dessa hundar som drar iväg pga jaktinstinkt och vi har tränat honom i över 13 år nu.
#13, Det är sällan man möter lösspringande jakthundar på det sättet som beskrivs i huvudinlägget. Jag har åxå hund med jaktinstinkt, men har tränat honom att gå lös, jag tror att de flesta går träna.
Tror att alla hundar kan lära sig bra inkallning OM man ger dem rätt träning och har tillräckligt med tålamod, annars får man helt enkelt ha koppel eller långlina på dem:D
Man kan aldrig ha 100% säker lös hund. De är levande varelser och oväntade saker kan hända. Därför tycker jag att det bör vara koppeltvång vid bebyggelse, oavsett hur bra man tycker sig kontrollera sin hund.
Det ger rädda folk en liten trygghet också, att andra har sin hund kopplad.
OCh fler hundgårdar borde finnas. Jag bor i en hyffsat stor stad, och jag känner till 2 inhägnader, det är för lite.
Själv har jag blivit jagar till häst av en lös Golden sol inte ägaren kunde hålla rätt på. För det fösta var hunden långt utom synhåll för ägaren, för det andr akom den inte vid inkallning.
Men jag red bara som vanligt på våran skogsstig, och helt plötsligt kommer en skällande hund emot mig i 180. Min häst är normalt sett inte rädd för hundar, men när de kommer som idioter så blev både han och jag rädda. Jag kommer ihåg att jag tänkte om detta kanske var en hund på rymmen och om den tom var aggresiv och tänkte hugga (vad vet jag), jaktinstinkten kan ju lätt ta över.
Men rakt ut i skog bland stubbar, stenar och snår bar det (de hade precis fällt en massa träd där så jag var livrädd att min häst skulle sticka sig på någon gren). Hästen lyssnade snart på mig som tur var, och vi sprang inte mer än 20 meter. Hunden stannade som tur var och tyckte givetvis bara det var kul.
Men jag tänkte bara vad som hade hänt om det inte varit denna annars hundvana häst. Dels hade jag kunnat hamna rakt ute i skogen, eller så hade det smällt så det bara ven om hästens bakben. Skulle varit snyggt med en kockren spark i huvudet på hunden, det är NÄSTAN så jag önskade min häst gjort det (för ägarens skull, men givetvis inte hunden).
Jag hade inte ord att säga till ägaren som dessutom inte ens gick fram och frågade hur det gick eller något, hon bara gick längst stigen och kallade lite hjälpligt på sin hund, hunden gick mest med för att ägaren gick - inte för inkallningen.
Ni må tro hur många gånger jag ångrat att jag inte gav människan en utskällning så hon storknade…
Hakuna matata!
#16, håller med dig om att man inte kan lita till 100 % på sin hund, hur gärna man än vill. Tycker däremot att man som hundägare ska hålla sin hund kopplad vid bebyggelse även om inget koppeltvång finns. Detta av hänsyn till andra.
#18 Ja, det tycker självklart jag med. Men nu gör tyvärr inte alla det. Kanske hade fler gjort med om det fanns ett tvång? Jag vet inte :)

Jag har en hund som vi tränat i drygt 14 år nu och han har alldeles för mycket jaktinstinkt i sig för att gå lös där det finns andra djur.
Även fast de andra hundarna går fint lösa är dom aldrig lösa i bebodda områden då det finns människor som är rädda och det kan hända att hunden gör någonting oväntat.
Dagens tok till husse!
Jag stor utanför en liten matbutik min dotter gick in för köpa ett äpple. Jag står iaf med hundarna ute, då kommer en man med sin collie hane.
Jag vet sen innan att han binder hunden o sen går in o handlar. vet ni vad han gör?
Jo, isf att binda hunden så slöpper han den lös
Så hunden går fram till mina hundar o jag säger du kan väl för i **** inte släppa din hund lös. Mina hundar ska inte hälsa på andra hundar , (säger bara det eftersom jag vart förbannad) Chanel sa inget o enja tror ju allt o alla är "kompisar", gubben vart lite sur för jag inte alls gilla detta. Så säger han - hundar ska hälsa lösa
Sa jag att hundarna fick hälsa?
Mummel för han. Då så ta o fråga innan du släpper lös din hund skiter i om din hund är snäll osv tänk på det i forsättningen.
#21 Ingen respekt alls :/
#21 Repektlöst, man frågar ju FÖRST om hundarna för hälsa eller inte
22,23 Mjo jag vart lite paff med. jaja får hoppas att han inte släpper sin hund i forsättningen kan ju sluta illa till saken är den att det är vägar runt där med så man släpper inte hundar lösa där iaf inte jag :)