Nosgrimma hund
Hej :)
Jag har en fråga till er alla. Nosgrimma till hundar är sånna bra? Varför är dom inte bra? Min mamma tycker inte att dom är bra för att hundarna kan skada sin nacke om dom tvärstannar, eller hur det nu var.. Så nu vill jag höra era åsikter om nosgrimman.
Vet ej om det blev rätt grupp!
min uppfattning är att om man använder den rätt skadad inte hunden. för min del var den jättebra!
förutom att hon slutade dra i kopplet så fick vi även bättre kontakt med varandra :D
tänk på att man inte ska använda nosgrimman jämt!
jag körde invänjing 1 vecka, träning 1, men den blev det för svårt att träna pga mycket stormar+ oväder
sen satte jag fart i våras och det tog mej ca 4 veckor intensiv träning ( 2ggr dag) innan hon inte längre behövde den
idag används den enbart om jag åker tåg (blir lugnare) eller om jag går med två hundar.
du kan prova klicker istället :) jag körde ett pass i veckan och nu går min hund vid min sida och har skitbra kontakt! är skitchockad över detta!
glömde lägga till att hunden skadas lättare om man rycker i kopplet, fast det är lätt att göra av gammal vana, men det gäller att tänka innan handling :)

#1 Okej, jag använder redan en klicker och tycker att det går bra. :)
Så då är klicker bättre än en nosgrimma då eller?
3# det beror på hur man ser det. du kan ju använda en halti (som det heter) i vissa situationer och samtidigt förstärka med klickers
ett ex om hur du kan använda båda är; din hund drar mycket i stan, sätt på haltin och ta med klicker och godis. om hunden drar så hindras den av haltin, använd ett komando för att sen ska se på dej, klicka och beröm
då lär den sig att om den drar så blir det obehagligt, men om den lyssnar med klickers så blir det något kul… typ
Själv har jag aldrig använt halti, kommer inte att göra det heller. Jag tror inte på inlärning genom obehag på det sättet. Jag tycker att man kan skippa haltin, men ta med klicker och godis. MEN, träna hemma först, utan störningar. Varför ut på stan med en gång? Träna inomhus, ute på gården mm. Träna kontakt, men framförallt relationen. Det är min åsikt.
Jag tycker absolut inte att man skall använda halti dá det skadar hunden och är ett helt onödigt verktyg. Träna i stället kontaktövningar sá att hunden tar kontakt med dig och att ni skapar en bra relation mellan er. Använd klickern den tycker jag fungerar jätte bra att lära in saker mer.
Haltin trycker át vid nacken och nosen och är verkligen inte behagligt för hunden. Tycker personligen att det är rent utsagt lathet att använda haltin. Ta istället tag i problemet och jobba bort att din hund drar i kopplet.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Tack alla för svaren. :)
Då ska jag fortsätta som vanligt att använda klickern. ^^
jag kan se det som en tillfällig lösning om huden skulle bli lugnare om man hade skadat sig eller dylikt, jag skulle aldrig anv det, men min mamma hade därimot det på Freja när hon var dagmatte när hon var i värsta åldern/könsmognad, hon var väldigt flamsig och jobbig och passade på när någon annan hade henne, så då hade mamma det som hjälp och Freja gick fot med henne

Om klickern fungerar för er tycker jag att ni ska fortsätta med den! :)
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
6# jag hade försökt det mesta innan. jag hade försökt klicka in henne utan att lyckas :(:(:( (fick hjälp av en i sommras som hjälpte mej med det)
men jag har sett till att min halti sitter löst och inte spänner på henne. så om hon går fint i haltin får hon inget obehag. där jag köpte min sa dem att många gärna köpte en mindre modell för att det skulle få bättre effekt :( kanske det som ger värk?
me nvi har alla delade åsikter :)
oavsett om man väljer halti eller ej så ska man bara ha det en viss tid och inte alltid, som många får vanan att ha :(
#7 det tycker jag absolut att du skall göra, bygg upp en bra relation mellan er och sikta framát, bita för bit berbetar man problemet. 
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Ett tips om din hund drar under promenader är att ta med dig en jätte rolig leksak som hunden endast har under promenader typ en pipleksak som hunden själv valt som favorit i typ affären och sedan berömma med denna leksak och på så sett bygga upp relationen mellan dig och hunden sen när hunden glömmer bort sig är det bara att pipa med leksaker så kommer hunden på sig igen hihi.
12 # det funkar inte på alla hundar :( min hund fattade inte vitsen med att ha med en leksak haha, men det är bra att man testar alla tips man får

Okej, då vet jag. Tack igen alla 

#13 Då alla hundar är individer och olika till intresse fungerar det inte på alla hundar såklart! :)
Våran gammelgubbe har struntat i leksaker från att han var valp medans hunden som vi tränar extra hårt med nu struntat i all beröm och godis men leksaker, det fungerar bra!
Vi fick ha en plastpåse med kladdig kyckling i fickan när vi tränade den älsta hunden då han inte är ett dugg intresserad av någonting och beröm? pfft.
Mitten hunden hon älskar godis och änglahunden tog åt sig beröm mest när han fick lite godis eller dra i kamptrasan.
#13, ser inte hunden en leksak som Belöning, så är det ju ingen vits, det handlar ju om att ta reda på vad just Din hund tar till sig för sorts belöningar. För en del hundar fungerar något ätbart bäst, för en del fungerar leksaker. De allra flesta har nog en blandning.
15# för min funkar enbart godis. leksak har fungerat kortare tidern, oftast bara någon dag innan hon slutat bry sig :( ett tag ville hon inte ens ha godis
13# nu när jag på Valpar ska jag verkligen försöka präga in mer leklust för hunden. min är som 15# säger även inte intresserad av att leka så mycket med människor, andra hundar går bra XD