Snö/is under tassarna
Mammas hund har det inte lätt nu. Vi har mer snö än vanligt. Och på varje prommenad börjar mammas hund halta efter ett tag, så har det samlats snö/is under vissa av tassarna. Man rensar, sen tar det några minuter innan det är dags igen. Inte lätt för de små liven.
Hur gör ni då det händer?

Våran samojedtik har samma problem, det vi gör är att trimma ner pälsen under tassarna så det inte fastnas så extremt mycket snö som sedan bildas till is då hon har otroligt lång päls under tassarna och det hjälper!
Annars är det väl bara att köpa ett par härliga hund-skor? :)
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Ja, vi håller det också kort. Kanske är en ide till julklapp ;)
Tänk på att inte smörja med något under tassarna när det är över 10gr det fryser då,annars säger jag som 1.
Behöver som tur är inte smörja, då han aldrig haft problem med tassarna. *pepparpeppar*
Om hunden fryser mycket eller om det bildas mycket is kan man alltid anvánda skor, da bildas det inte is och det slipper frysa. men annars smörja mycket.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Jag kan varmt rek att man köper skor, jag har smörjt med div salver o klipper jätte väl under tassarna ändå får dom som små is/snö klumpar under tassarna. Så jag letar efter skor även till pudeltjejen :) Våran vuxna har skor sen innan men pga kramp runtom annars har hon bättre päls som inte snö fastnar i.

Har samma problem med min hund, fast på henne fastnar det inte under tassarna utan i pälsen.. vilket gör att hon snabbt blir kall och börjar frysa. Har ett täckte till henne, men den täcker ju inte hela kroppen
7 overall :)

#8 finns det overaller i alla storlekar?!
9 jag har sett upp till 65 tror jag då är det någ rygglängd. Är det stor hund du letar overall till.

Nej. hon är i storlek som en jackrussel ungefär, fast inte lika grov
11, då finns det :) Jag har köpt 2 täcken som passa min dvärgpudel och ska åka melland dagarna till en butik för prova ut en overall. Har du sett hurtas de ska tydligen sitta bra på späda hundar med :) Vad man ska täna på är att de itne är för stora om halsen då de lätt kryper ur den annars. Jag har fått sy in täcken. Annat är det till stora skrutta hör som har större bröstkorg o på henne sitter allt bra.
http://www.hovotass.se/index.php?2d86dd1027b1 jag vet inte hur denna sitter men den ser bra ut ända ner till stolek 20 cm :) Kan gissa du ska ha 30?

#12 Tack! :)
Jo, jag gissar på att hon har 30-35 ungefär, i storlek.
13 :)

Var i djuraffären o skulle kolla på skor till min vovve. Men dom sa att det inte var så bra med skor eftersom det kan bli halt o hunden sträcker sej.
Har man en glad hund som gillar att springa som en galning o helt plötsligt hittar det perfekta kissa stället o tvärstannar så kan det gå ganska illa. Tror inte det finns många skor som klarar det :/
15, stämmer inte med mina skor här leker dom o springer dom som tusan o dom halkar inte. Antar att den affären hade mer skor för skadad tass? Dom är hala och itne så bra som utesko i snö/halt. Dok brukar jag ta av dom när vi är hemma för bus i trädgården.
Ett hett tips om man vill slippa att använda skor är att ha lite babyoil i pälsen vid tassarna. Då fastnar snön inte als lika lätt.
Jag vet inte om det försvinner helt på hundar, men på hästar så finns inte en snöflinga kvar (de har samma problem med snökoker som fastnar).
Babyoil är inte alls lika flottig som matolja osv, så det märks inte att det är i pälsen. Det blir dessutom glansigt och är vårdande! ^^ Ta på lite efter behov, ett par ggr/vecka (kanske varje dag om man har någon väldigt långhårig hund) kanske beroende på hur mycket problem man har :)
Hakuna matata!
17 va fasen det tipset behövde jag när jag själv red o körde hästar. Ska givet vis testa detta på pälsen men blir inte pälsen lite flötig? På pudeln är det någ ingen ide o prova för det blir tover lätt o det låter som att det kan bli tover på henne, men våran andra hund kan jag prova på :) får man fråga vad har du för hästar? Ser ut som en whels på din personliga bild :)
#18 Tvärt om, det blir inte als flottigt! Man brukr ha det i man, svans och huvud på utställningar. Lättborstat och glansigt ^^
Hakuna matata!
19 aha jag hade inte det :) jag sprya bara glans i pälsen o man/svans fast jag ställde ut shettisar :) Men jag ska testa detta med barnolja´:)