Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettpresentation-av-hundar-medlemmar
Läst 10348 ggr
[rightPAW]
0

Amstaff/rottis-ägare!

Har sett att det finns några stycken, så jag tycker vi gör en liten samling här :)

Berätta lite om din hund, hur gammal, när du köpte den, tik/hane. Hur den är rent almänt. Sen är vikt/höjd intressant också!
Och så vill jag självklart se bilder på era hundar :)

[rightPAW]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Diezel är 11 månader gammal, jag köpte honom som omplaceringhund när han var 8 månader. När han kom hade han en knapp uppfostran, kunde inte gå i koppel, blev helt tokig så fort man kom innanför dörren, sov dåligt och var väldigt dålig i magen.
vi började med att byta foder, han blev snabbt bättre, sen började träningen på allvar. Koppelträning, kontaktövningar, inkallning, trickträning osv.

Idag, 3 månader senare, är han en helt annan hund. han sover hela nätterna, äter bra, är jätteduktig lös i skogen, duktig i koppel och trickträningen går framåt. Han kan sitt,ligg, båda tassarna, hopp när man klappar händerna, stanna, vänta, hämta ochl ite annat smått och gott. Öppna dörrar kan han med, dock självlärt ;)

Vi har lång väg kvar att gå men han gör otroliga framsteg och jag är stolt över honom. Vi jobbar som ett team och har riktigt roligt tillsammans.
Vi ska börja träna WP och det kommer han nog gilla.

Diezel väger ca 35 kg och mankhöjden ligger på ca 50 cm.

[rightPAW]
0

En till

[rightPAW]
0

putt

tezzla
0

Freja, född 20020409, köpte henne när hon var 12v

Hon är en underbar hund, men min sista blandras, hon är mitt lyckade misstag, hon älskar att arbeta oavsett väder, hon tycker om andra djur och människor, hon är väldigt livlig och det märks inte att hon fyllerl 9 år snart, hon är en väldig klok och lättlärd, hon är min bästa vän, vet inte vad jag skulle göra utan henne, hon är verkligen full av personlighet

[rightPAW]
0

#4 Hur menar du att hon är ditt bästa misstag? Om man får fråga av ren nyfikenhet :)

hon är jättevacker!

tezzla
1

jag är helt imot blandrasavel idag, men jag hade inte så mycket kunskap om problematik och sk kamphundar då, men idag stödjer jag inte denna typ av uppfödare eftersom det är blandrashundar som oftast hamnar fel, avlas oftast fram utan hälsotester och säljs till vemsomhelst för att tjäna pengar, det korsas massa raser som inte passar ihop och det blir mindre bra mentalitet på hundarna! därför har vi all hysteri om attacker, kamphundar och rasförbud idag tyvärr, har inte imot hundarna i sig, men jag vill inte stödja detta utan kmr köpa mig renrasig amstaff eller staffe från en kennel som är seriös och gör alla tester och tänker på rasens bästa och framtid

Kalli
0

Jag håller helt med tezzla när det gäller avel på blandraser, främst när det gäller "kamphundar". Fast till skillnad mot henne lär det bli fler blandraser för mig, dock inget jag aktivt tänker stödja utan kommer även i fortsättningen bli omplaceringar.

Min kastrerade hane har nyss fyllt 2 år, fick honom när han var 11 månader och jag är hans 5:e hem. Det har varit väligt jobbigt men väldigt lärorikt och vi jobbar fortfarande på en del problem.

[rightPAW]
0

#7 Jättefin!

Jag är inte heller ett jättefan av massproduceringen av amstaffmixar, finns så otroligt många redan som letar nya hem.
Diezel är inte min sista blandras, vet ju inte om jag köper en likadan blandning igen men blir det så så är det omplacering som gäller.

tezzla
1

Kalli våra hundar är väldigt lika utseendemässigt =) om fler tog ansvar och kastrerade som du så skulle problemen minska, men allt för många verkar ju sätta Valpar till världen för ar deras hund är så snäll och finObestämd det är tydligen det som behövs för att en hund ska vara avelsvärd, det är skrämmande

Limpanmackan
0

Här kommer en bild på Kaliber som jag tagit hand om! Han är oxå en omplacering! Han har inte haft de så lätt dom tre åren han sprungit på denna jord! Men nu mår vi bra o gosar o har oss. Han är väldigt snäll lydig o duktig inne men ute är de mycke annat som stör så då gör vi som många andra "tonåringar" o slår döv örat till! :-) Han är treår som sagt och är en korsning av Rottis-Amstaff-Pittbull! På bilden är han överlycklig o gnager på ett tuggben som:

MVH Marcus och Kaliber

[Forest]
0

Vilka fina hundar ni bjuder på Glad 

Men tycker att det är väldigt OT att ta upp avel o förstöra tråden med det, ta upp gammal tråd om avel eller skapa ny tråd om vad nu anser om blandrasavel!

tezzla
1

inte meningen att förstöra tråden, jag svarade bara på frågan, jag vet dom som haft samma blandning som slutat väldigt illa, det är ingen bra kombo med dessa raser/egenskaper, sjklart finns det lyckade och mindre bra, jag älskar min hund mer än allt, jag har inget imot hundarna i sig!

[rightPAW]
0

#10 Gash! Vad fin han är!

Matildus
0

Min blandis, Molly blir två år i slutet av mars. Hon är väldigt lättlärd och positiv till det mesta. Jag tränar lydnad och har precis börjat dra med henne.

Mankhöjd: runt 55cm
Vikt: runt 30kg

På bilden: Molly i skolan Glad

[rightPAW]
0

#14 oj, hon har inte så mycket rottis i sig va? Skulle tippat på ren amstaff eller möjligtvis inslag av staffe eller ambull Skrattande

Riktigt snygg var hon, hon ser så snäll ut med sina fina ögonKyss

twinkime
0

#14 Väldigt vacker tjej! Flört

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Matildus
0

#15 Hennes mamma var "renrasig" amstaff (ej registrerad) och pappan var amstaff/rottweiler så hon har ändå en del rottis i sig Glad

Matildus
0

#16 Ja, hon är vacker min lilla prinsessa Glad Bjuder på en till bild bara för det. På denna bilden är hon med sin klasskompis, Cockern Brolle Glad

[rightPAW]
0

#18 Riktigt fin!

[Forest]
0

18 jätte fin tigrerad var hon med urtjusig tjej du har :)

tezzla
0

håller med, fin hund, skulle inte kunna tro att det fanns rottis i henne, inget som syns =)

FiaM
0

#0: Är detta fortfarande aktuellt 😉

Lona
0

#22: Hej FiaM och välkommen till iFokus!
De flesta i den här tråden har inte varit aktiva på flera år så den är nog inte så aktuell längre.
Det finns dock fler hundrelaterade forum på iFokus, Hundar är nog den mest aktiva. 🙂

(Jag fick inte till en snygg länk, adressen är i alla fall hundar.ifokus.se )

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2023-02-11 08:08 av Lona