Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 4514 ggr
abonthron
0

Kryptochida? valpar på 8 v

Var idag och vetrinärbesiktade mina 8 underbara blandisvalpar. Två av dem hade inte fått ner båda kulorna än. Har väldigt lite erfarenhet av detta, men vetrinären sa att det inte är vanligt att det förblir så utan de kommer ner före 6 månaders ålder. Jag undrar bara om någon valpsäljare har erfarenhet av detta och hur ni lägger fram detta för köparna. Det går ju inte på någon försäkring då det står i intyget. Brukar man skriva någon klausul som ger ersättning för ev operation? Vetrinären påstod att man bör göra detta då de annars får lättare tumörer…tacksam för snabba o flera svar då valpköparna hänger vid dörren!

Skönt medett forum för blandraser där man slipper att "försvara" sig Glad

twinkime
0

Hejsan där jag jobbade pa Kennel hade det Valpar som var kryptochida men det är oftast inget som páverkar själva hunden. I vissa enstaka fall behöver det oppereras men oftast inte.  Tycker dock absolut att man skall informera valpköparen om att hunden är Kryptochida, fast som sagt de kan trilla ner vid 6manaders alder.

Man brukar oftast dra ner priset pá valparna när det gäller renrasig hundar. Men som sagt jag skulle sälja valparna med full pris eftersom det ofta inte är nagot som páverkar hunden.

Ja absolut du är sá välkommen hit, jag hopaps att du kommer trivas! Flört

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

abonthron
0

Tack för svaret. Jag kommer förstås att tala om hur det ligger till, frågan är ju bara hur jag gör med pris. Funderar på att lägga till i kontraktet att om detta skulle ske o man måste ta bort den så står jag för kostnaden eller en viss summa. Priset är ju så lågt ändå Obestämd

Någon som vet vad det kan vara för kostnad?

Får väl ringa till vetrinären….

Någon annan som har erfarenhet av vad vetrinärer säger ang. att ta bort eller inte. Som min vetrinär sa så är det betydligt större chans att de får cancer o hade jag hagt en hund som hade den riskkalkylen så hade jag direkt opererat!

[Shaiya]
0

Jag har nu aldrig haft en krypt hund men däremot katt dock satt tesikeln fast mellan diverse organ och tröck vilket var otroligt smärtsamt för honom men vet. brukar vänta tills djuret är minst ett år innan de opererar bort tesiklarna. När vi gjorde detta blev det bara en liten extra kostnad alltså inte lika dyrt som att kastrera en tik om man nu ska tänka i hundsummor jämfört med kattsummor hos vetereinären men en operation är ju dyr och riskfull så priset är värt det.

Jag tycker att du låter väldigt seriös som kan/vill stå för delar av kostnaden och min veterinär skulle råda mig att operera bort testikeln då man ändå inte ska avla om ens möjligt då en krypt hund har stor chans att vara steril men ring och rådfråga veterinären och lycka till! Glad

[Forest]
0

Om priset är så lågt ändå kanske man kan ge så mycket information om just detta.

Vad jag har hört är att krypto-hundar ofta har andra problem med? Min systers hund hade foderallergi (var opererad krypt)

ingann
0

De flesta kryptochider får aldrig några problem alls. Ett fåtal behöver opereras om de verkar ha ont av det.

Oavsett om priset är lågt från början så skulle jag ha dragit av en del iaf. En krypt hund är ju trots allt en "defekt" hund även om den är lika mycket värd för någon personligen.

Att de får andra sjukdomar som foderallergier tex är absolut inte sant…  Det vore som att säja att ett barn med tex medfödd vattenskalle skulle ha lättare att få skaldjursallergi (bara ett exempel innan nån hakar upp sig)…

I vår CKCS-uppfödning så hade vi under alla år bara en "defekt" hund, han var i sista kullen och var just krypt. Han var hur frisk som helst hela sitt liv, tävlade i både bruks, lydnad och lite spår (ja, en cavalier Flört) och var champion i alla sina grenar men fick inga titlar pga krypten.  Han var 15,5 år när han gick bort, vilket är en hög ålder för cavalierer…

Så jag skulle rekommendera att sänka priset lite, informera om vad kryptochism är och att de ska kolla vid veterinär runt 6-månadersåldern om kulan inte trillat ner innan.  Kostnaden för en ev operation får nya ägarna stå för själva. De är medvetna om risken när de köper valpen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Forest]
0

5, Skönt o veta att det var osant med att de ofta får andra besvär :)

ingann
0

#6 ja, bara för att man har ett "fel" så innebär inte det att man får sjukdommar:)

Min ene sons pappa är krypt *asg* (vet inte om det finns nåt namn för människor faktiskt Foten i munnen) och han har inga andra sjukdomar än mytomani, men det har ju med hans uppfostran att göra Flört

/Ingalill

[Forest]
0

7 haha kanske är en bivärkning av krypt Flört haha!

starcastle
0

SKK rekommenderar ett avdrag på 15% för krypta  renraser, så det kan väl vara rimligt även i ditt fall.

ingann
0

#8 haha ja, kanske det;p men det kan jag ju inte säja till honom för då skyller han på det varje gång man avslöjar hans lögner;)

/Ingalill