En par frågor...
Hur många av er har eran hund för att den ska skydda er vid olika situationer?
Vad tror ni händer om eran hund skulle skydda er vid eventuella attacker?
Vad tycker ni om folk som använder sin hund för skydd?…nu är utbildade skyddshundar ej inräknade i dessa frågor.
Jag har definitivt inte hund för att skydda mig, Shanti är för liten…hihi.
Men om folk vill ha hund för att känna sig mera säkra så förstår jag dom. Det kan ju vara en trygghet.
Jag har inte hundar för att dom ska skydda mig. det är inte deras ansvar utan mer tvärtom. Men de larmar när det knackar på dörren.
Om våra hundar skulle skydda vid mig vid attacker av person tror jag chanel hade varnat o sen visat att hon har tänder, jag tror dok inte hon skulle våga mycket mer pga hennes bakrund. Hon hade skällt ganska mycket med. Jag skulle inte sätta henne i försvarspositon heller allså fösa henne framför mig o denna person. Snarare bakom mig.
Att skaffa hund för känna sig trygg hmm är man så rädd så undrar jag lite hur får man då hunden att känna sig trygg annars? Ska man ha hund för skydd bör man gå kurser på detta eller om man redan kan detta lära hunden allt om just skydd. Annars tänkte jag lite så här : När kan man lita på att hunden ser när det är Fara eller bra gnabb?
Lite så här menar jag: jag är förbannad på grannen o tvärtom- vi kommer i konflikt. Om grannens hund vaktar/skyddar hur vet hunden då att vi bara tjavsar det är ingen större fara?
Sen tycker jag att bor man på en gård o har en hund som vaktar men ägaren har pli på hunden, när ägaren säger till släpp in ska man kunna lita på att hunden sköter sig.
Mamma har berättat mycker roliga saker om hennes Collie hon hade, han släppte in folk (när inte mamma lr pappa var inne) men ut kom ingen fören mamma eller pappa var hemma igen. Då dom både mer på landet o mina syskon var i den åldern de klara av att vara hemma o ute själva så låste man inte. :)

Nej jag har absolut inte någon av mina hundar för skydd!
Om de skulle skydda så vet jag att Velvet börjar med att ställa sig på tvären mellan mig och den/det hon varnar för, räcker inte det kommer ett morr men längre än så har jag inte låtit det gå.
Mischa och jag mötte ju en mycket hotfull drogpåverkad person redan första veckan han bodde hos oss och han var helt vansinnig, morrade, skällde och gjorde ordentliga utfall, dock hade jag ett stadigt grepp om hans sele så han nådde aldrig fram och den hotfulla personen valde att ta till reträtt då jag hotade med att släppa hunden. I normala fall hade jag aldrig hotat med det, men just då så var jag rädd att den personen faktiskt skulle slå ner mig, eller värre.
Jag tycker det är helt idiotiskt att ha hundar som inte har fått rätt utbildning till skydd, även föraren ska ha utbildning som förare för skyddshund. Det finns så otroligt mycket som kan gå fel, så både för hundens och omgivningens säkerhet så ska vanlig privatperson ha familjehunden till skydd.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
1,Fast det förstår inte jag,min andra fråga var….vad tror du händer om din hund hugger vid en eventuell attack?.
2,Precis som mina collies alltid gjort,dom släppte in sotarna men absolut inte ut,mitt fel dock;-)
3,Håller med dig.
Jag har inte min hund för skydd och tycker inte man ska skaffa hund av den anledningen, förutsatt att man inte tänker göra det hela på ett seriöst sätt då men antar att det inte var syftet med frågan.
Däremot känner jag mig tryggare när jag har min hanhund med mig. Huruvida jag faktiskt är tryggare är en helt annan fråga men jag misstänker att de flesta väljer att inte gå på någon med hund, helst inte om det är en ras med "dåligt rykte".
Sen är jag osäker på vad du menar med händer om hunden hugger vid en attack, rent rättsligt eller?
Jag har ingen hund för att skydda mig men de får larma/skälla till om det kommer någon ur skymd sikt eller om det knackar på dörren.
Sen tänker jag mer att om man har en hund oavsett ras så är ju inte så troligt att folk hoppar på en person som har en hund utan tar då hellre någon utan en hund.
Man får en massa skit om hunden gör någon person/hund skadad. Men att de blir skrämda är rätt åt dom (om de är hotfulla osv).
Nja, är nog mer emot det då det känns som att de flesta privat personer ser det som något roligt och inte på nackdelarna att det kan gå få fel utanför träning med skydd oavsett hur bra pli man har.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
5,Ja jag menade rent rättsligt men även vad som kan hända om man tar saken i egna händer
.
Själv har jag aldrig haft en hund för att känna mig tryggare,för trygg är jag ändå,men som en del säger så är det bra med larmande hundar vid plötsliga tillfällen.
Min trygghet,självsäkerhet och min självkänsla känner hunden av och blir därmed trygg automatiskt.
Jag har alltid haft mina hundar för mitt stora intresse är just hund/varg och det är så roligt att alltid lära sig mera hela tiden.
Rent rättsligt, så kommer din hund att få sitta i kläm om det inte finns bevis nog för att den högg i självförsvar osv osv,och som jag sade i huvudinlägget så gäller denna tråd inte dem som har en utbildad skyddshund.
3 Håller med Anne du satte bra ord i det jag ville få fram :)
Har absolut inte Aramis för att han ska skydda mig, däremot tycker jag det är bra att han säger till om någon är vid dörren, speciellt de kvällar jag är ensam hemma.
Hur han skulle reagera om någon hotfull närmade sig utomhus vet jag inte, men jag gissar på att han skulle varna med skall då också.
Skulle han skydda mig vid något tillfälle, alltså gå så långt som att bita, så är jag rädd att det blir jag och Aramis som får ta smällen av det rent rättsligt.
Så har honom absolut inte för skydd, jag är uppvuxen med hundar och har intresse för dem, därför jag har honom
, men däremot känner jag mig också automatiskt säkrare med honom med mig utomhus.

Både ja och nej. Jag känner mig lugnare när jag är ute på kvällarna, men det är absolut inte hennes syfte. Jag förlitar mig på att folk tänker efter lite mer innan överfall eller vad det nu är när man har hund med sig. Dessutom vet jag att hon är värdelös som skyddshund, hon satt nämligen och tittade på när husse fick stryk förra nyår, stackarn…
Mvh, Agilis

Vår stora tik är väldigt beskyddande mot mej, Och detta gäller endast mej i vår familj. Det började redan när jag va gravid för ca två år sen och då va hon inte ens 1 år. På kvällar skäller hon till så fort någon hon inte känner kommer för nära mej. När jag är ute med vår dotter så är hon oxå väldigt beskyddande, dock ska det alltid handla om mig. Hemma hörs hon alltid först innan ringklockan hörs.
Nu är jag gravid igen och jag vet inte om hon känner det för nu har hon blivit väldigt beskyddande igen.
Då min sambo är väldigt intresserad av skydd så är han lite stolt över att hon skyddar mej så där. Dock är inget av detta intränade för att hon ska skydda mig. Jag är lite rädd för skyddhundar och sånt. Tycker dom är lite läskiga. Därför får min sambo inte träna detta med henne. Jag tycker hon skyddar lagom mycket och det räcker så. Hon ser dock väldig farlig ut för att hon är rasen hon är så människor vi inte känner vågar ändå inte komma fram.
Jag vet inte vad som skulle hända ifall Alexa skulle komma emellan mig och någon främmande. Jag vill inte säga att hon endast skulle skälla om någon hoppade på mej. Dock hade hon gjort lite mer än så. Hon har inte visat tedens till att vilja hugga någon sådär. men att hon skulle hoppa på främmande och skälla tror jag mer på. När jag och min sambo har haft tjafs hemma så har hon bara kollat till men aldrig gjort något mot varken honom eller mig.
Hur många av er har eran hund för att den ska skydda er vid olika situationer?
Jag har inte det, men våran hund skyddar oss ändå:)
Vad tror ni händer om eran hund skulle skydda er vid eventuella attacker?
Hon hade nog skällt först och sedan bitit tror jag. Alltså om det hade varit någon som hade hoppat på mig t.ex.
Vad tycker ni om folk som använder sin hund för skydd?…nu är utbildade skyddshundar ej inräknade i dessa frågor.
Jag tycker att man ska ha utbildat hunden till skydd så att den släpper om man säger åt den att släppa annars kan det sluta riktigt illa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7: Jag har inte hund för att känna mig trygg men jag känner mig tryggare när jag har hunden med mig, det är två helt olika saker. Men du kanske läst fel/inte läste mitt inlägg.
Rent rättsligt tror jag faktiskt inte att hunden hamnar i kläm om ägaren blir överfallen, det borde gå under självförsvar. Ex Klinton som avbrött överfallet på sin matte och därmed blev årets bragdhund 2009.
11. Men om jag nu kommer hem till dig o är hotfull kan du då få din hund att bara skydda allså inte anfalla? Då menar jag att jag kommer hem till dig o kliver in mm du o jag står o skriker åt varandra och jag vevar pekar hotfullt på dig. Har du då kontroll över hunden? Det är lite där jag menar med mitt svar att träna sin hund så har man ändå en kontroll över hunden den ska inte anfalla utan att du säger det till hunden.

Det har kommit en massa människor hos mej som har varit helt främmande mest den tiden vi hade valparna som skulle säljas.. Och då var jag lite orolig för hur hon skulle reagera.. Men hon skällde en elelr två gånger och sen va hon glad. Vår tik är väldig glad i männskor tack och lov. Sen har det aldrig hänt att någon har kommit in och varit hotfull. Men hon är väldig bra på att lyssna ute när hon är osäker. Säger jag lugn då brukar hon oftas vara lugn med.
Jag har faktis varit med om ett slagsmål ute en gång då hon va med. Då min vän råkade hamna i ett bråk. Och jag blev förvånad för hon bara gick undan och knappast skällde eller något. Hon stod vid barnvagnen medan jag sa åt dom att lägga av.
12,Jag menade vad du tror händer om din hund skulle hugga den som hotar
.
13,Nu har du nog missförstått,jag svarade på ditt inlägg men gjorde ett rad markering och skrev utifrån vad jag själv anser…Det är oftare en hund hamnar i kläm än årets bragdhund för oftast står det bevisen emot varandra och till slut blir hunden skyldig.
#16 Vågar inte svara på det, man vet aldrig. Eftersom hon är ganska osäker så hade kan kanske blivit värre om personen hade börjat skrika osv för då hade ju hon blivit mer rädd. Svårt att svara på som sagt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13: Du får gärna länka till några såna fall? Med det menar jag inte att de inte finns men hoppas i alla fall att det inte är extremt vanligt.
18,Varför det?…ingen kan väl vara så blind att man inte ser och hör sånt…..du får helt enkelt kolla upp brottstatistiken själv….jag går på det jag vet från polis-myndighet klubbar jag har kontakt med osv osv,det är vanligare än du tror,vi har en djurskyddslag men den tillämpas sällan eller som sagt aldrig…
Jag har min hund för att dels skydda mig men även för att han är sa pass bra sällskap och träningskompis och alltid finns där. Han skyddar mig i det situationerna där han behöver skydda.
När min hund skyddar ställer han sig i mellan tva personer som brakar( även hundar) Och backar inte dom här tva personerna undan fran varandra skäller han till. och ingen respons sa säger han till med ett nafs. beroende pa hur pass myket hundarna/människorna brakar. Men om det kommer fram nagon och tar tag i mig da tar han tag i den andra personen.
Folk som använder sina hundar till skydd det beror pa om dom har tränat sin hund till skydd. Men annars människor som gör sina hundar aggresiva och sedan använder det till skydd tycker jag är fel men har man en hund som man kan kontrellera med kommando sa tycker jag det är helt okei att man använder sina hundar till skydd. Dock inte till att man taggar de till att bita andra mánniskor och sa.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
HAr ingen egen hund just nu, men den jag ahde med mitt ex hade jag som sällskap, inte skydd. Men hade det hänt mig något hade han skyddat mig. Och det är skönt att veta.
Vad som händer efter, tja, har min hund skyddat mig, så hoppas jag att det inte händer så mycket.
Bor en tjej vid mig vars hund har bitit flertalet personer och hundar, först nu tog polisen hunden i förvar, men det berodde på att hon hamnade i häktet.
Så jag hoppas innerligt att en oskyldig hund inte avlivas eller omplaceras.
Min mammas hund, ja han är en sån fegis att han inte kan skydda någon. Och även han är till sällskap :) (som tur är)
Jag vet att mina skulle skydda mig med,senast i somras var det en okänd som öppnade grinden utan att jag var ute på gården trots skylten,Spike var först och morrandes satte sig framför honom och vägrade flytta på sig,medan Snodden kom in larmandes i högsta hugg för att hämta mig,Spike flyttade inte på sig förrän jag gick fram och ställde bredvid och sade till honom.
Men skulle det nu varit så att Spike skulle huggit eller verkligen gjort ett utfall mot denna person,så kan jag garantera att ord stod mot ord och vid en anmälan skulle min hund få gå igenom både det ena och det andra eftersom han skulle klassas som farlig,alltså får hunden ut för det människan gör.Detta skulle jag aldrig vilja utsätta mina hundar för.
Hade jag däremot haft en utbildad skyddshund så hade det låtit annorlunda rättsligt.
#22 Som sagt, ibland händer ingenting fast att hunden biter både djur och människor flera gånger.
Beror kanske på var man bor. Här stan träffar man folk vars djur blivit bitna hela tiden. Och ingenting sker trots anmälningar.
23,Ja och då är det ju även i det fallet hunden som lider för det är ju något fel om en hund måste ta till sitt sista vapen den har,en hund hugger inte om den absolut inte måste,eller på annat sätt blivit hetsad till det.
En anmälning resulterar ju därmed i att hunden får vara kvar i ett hem där den uppenbarligen inte mår bra,också människans fel…och när det väl tas upp en anmälan så är det hundens fel eftersom ord står oftast mot ord.
Men blir jag allvarligt attackerad, så allvarligt att hunden måste skydda mig, så får den göra det. Det resluterar kanske i att jag får behålla livet. Och det vill jag ju.
Jag tror inte det händer ngt då, för då lär ju jag också ha skador.
25,En hund som inte är utbildad i skydd får inte attackera någon,men finns inga bevis på att din hund gjorde det så läggs utredningen ner,men din hund kan bli belagd med munkorg och koppeltvång i förbyggande syfte.
Och en annan knäpp grej med lagen är ju också att har du en inbrottstjuv och hunden är ensam hemma och den hugger eller attackerar så tjuven kan bevisa att den fått skador så åker både du och hunden dit.OM man nu inte har en utbildad skyddshund vill säga.

Så som jag har uppfattat så gäller detta inte om man har varning för hund skylt utanför dörren.. Då får tjuven skylla sig själv. Sen vet jag inte om det stämmer heller.. men men
#26 Kan hända, men jag har mer tro på folk än så.
Har som sagt sett det med egna ögon.
Åker inte en människa som vansköter sin hund så pass mycket att den attackerat åtskilliga gånger dit, och hunden inte ens behöver ha munkorg, så åker inte jag/min hund dit för en engångförteelse i självförsvar. Koppel använder jag alltid i vilket fall som.
Skyddshund eller ej.
27,Nej eftersom dom klassar sådana skyltar för endast rekomendation att inte gå in,så hjälper inte den skylten synd nog.
28,Jamen vill du basera din åsikt på EN händelse du sett så är det helt ok,tro vad vill…..
I övrigt skulle jag försvara min hund med näbbar och klor och faktiskt mitt eget liv,innan den fick en chans att försvara mig…men det är jag det.
#29 Jag tog upp en händelse ja, vad jag för övrigt varit med om och sett vet du inget om. Men du har rätt, jag tror vad jag vill baserat på det jag varit med om, inte på det du skriver.
Sen har jag inte sagt ngt om att försvara sin hund, jag förutsätter att alla som älskar sin hund skulle göra det. Men det är jag det.
För det är ju så, att man inte kan veta vad som kan komma att hända, och vem som till slut skyddar vem.
Får man ett slag i huvudet och svimmar, kan man ju skydda sig och hunden jättebra, eller inte ;)

Jag har inte min hund för att skydda mig, över huvud taget men att hon skulle skydda mig om vi av någon anledning skulle komma i en sådan situation är bara ett plus.
Vid spända situationer sätter sig min hund mitt framför,mellan mina ben och stirrar på personen/saken och när den personen tittar, beter sig illa eller kommer för nära morrar hon grovt om inte detta hjälper skäller hon ända från svanspetsen! Tyvärr går hon mot attack om en person inte lyssnar på varken hennes eller mina varningar om den personen är mycket våldsam.
Att köpa en hund för enbart skydd, då är man ute och cyklar man skaffar sig en hund för att man vill ha en familjemedlem, en livskamrat men om en hund är kapabel till att agera rätt i rätt situationer är bara bra enligt mig men det har ingenting med skydd att göra.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
30,Jaja det blir säkert jättebra……
Tack alla för alla trevliga svar och en trevlig diskussion hoppas vi kan fortsätta med det nu.
Lena Medarbetare på bif.
En fråga som jag hoppas kan få svar på.
Om jag har en hund som skyddar som sätter sig framför mig o visar tänderna samt morrar. Om jag nu inte vill ha den där kan jag då ta hunden bakom mig. Menar kan jag visa min hund att det är jag som tar detta lägg dig inte i?
Jag var mycket på en gård när jag var 9-17 år hos en kompis som ägde djur o gård. H*n tog hand om "hundar som haft det tufft", då jag var där mycket så vart jag en som var mycket med alla djur. En hund av dessa vart överbeskyddande mot mig, något jag inte valde men försökte visa han att han inte behövde skydda. Men en get jaga han iväg efter jagat in mig i en box, satte sig i skyddställning då jag o en vän tjavsa lite om skit sak. Geten var väl bra för då kom jag ut :P o han bet den inte lr så utan jaga bort den. Men min vän vart ju rädd för hunden o hon var där lika mycket som jag. Men iaf hur ska man bete sig när man inte vill ha hundens skydd? Jag valde att säga till han gå o lägg dig bestämnt då vi var inne. Han lyssna på mig o la sig på sin bädd men hade jag hojtat i lite hade han flygit fram igen.
Kan säga att denna hund kom sen till nytt hem o då vart han tränad till skydd o vart duktig fick många fina brev o kort.
33,Ja man kan göra så och allra helst om man vet att man har en mycket beskyddande hund,så ska man noncha dem och gå åt ett annat håll som om inget hänt…
34, tack då vet jag vad jag det :)

Jag har inte mina hundar för att de ska skydda mig, men för inkräktare, folk som kommer till gården får de gärna vara ett "falskt" skydd. Ingen vill gå in när tre stora hundar springer ut.
Skulle hundarna visa tänderna eller morra eller visa någon tendens till att vakta skydda mig så säger jag ifrån.
Har tyvärr varit med om att min hund skyddade mig vid ett tillfälle det förstörde mycket för henne själv.Vi var med om en allvarlig bilolycka och hunden gick till attack som skydd för mig mot poliserna och brandmännen. Tur va så fanns en hundkunnig brandman på plats så de tog på sig skyddskläder och tog hunden med våld lyfte in henne i polisbilen och låste in henne tills en vän kunde komma och hämta henne. Hade denna brandman inte funnits på plats och sagt att de kunde ta hunden därifrån utan att bli skadade (på det sättet han beskrev) hade de förmodligen fått skjuta/skada henne då det var akut att ta sig fram till mig men hunden stod ivägen.
De som vill använda sina hundar till skydd, jag tycker det är ok om de vet var de gör och är kunniga människor ABSOLUT inte annars. En sådan hund behöver övervakande 24 timmar om dygnet varje sekund, för det är den som tränat upp hunden som ska se till att en attack aldrig sker.
Tja…. jag har skaffat hundarna för att skydda mig mot ensamheten :)
Vad som händer om hunden skyddar…. då utgår du från att hunden går till attack eller? En hund kan ju skydda en utan att gå till attack och bita, det kan ju räcka med att den går emellan.
#37Det var verkligen finurligt skrivet. Hudnar skyddar verkligen mot ensamhet. Alltid ett tryggt sällskap.
Sedan vill jag att alla ska tänka pa att skriva nr sa man vet vem inläggen är till
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
#38 Personligen tänker jag alltid att om jag skriver till ts så skriver jag inget nummer på inlägget, i övrigt skriver jag nummer riktat till inlägg.