Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4294 ggr
TjockaBerta
0

Rätt trimmat?

Jag har en cockerpoo med ganska tjock päls. Jag har själv trimmat med en Oster efter bästa förmåga. Jag är bara en glad amatör och resultatet har väl inte varit så lyckat men han har varit nerklippt ibland. Det har tagit mig flera veckor att klippa. Dels för att jag själv har ont och svårt att arbeta mer än 15-20 minuter och för att hundens tålamod med mitt tafatta klippande inte ska sättas på för mycket prov. Benen och tassarna har varit ett litet pyssel och inte så populärt hos vovven. Men på det stora hela har vi lyckats rätt bra.

Nu lämnade jag in honom hos en kvinna som trimmar pudlar. Mycket i hans päls är pudel. När han var klar efter 4 timmar tyckte jag att han såg lite "hackig" ut i ansiktet. Som att hon tagit för "djupt" med maskinen.

Han började klia sig och har nu fått ett sår i ansiktet som veterinären kallar för hot-spot. Vi måste nu uppsöka veterinären och behandla hunden för detta så det inte blir ännu mera infekterat. Rakning, tvätt, tratt och veterinärkostnad.

Nu undrar jag om detta är vanligt eller om den som klippt gjort fel på något sätt. Har verktygen inte varit rena eller nåt?

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
0

Hot-spot är fukt exem jag skulle inte lägga det felet hos trimmaren. Vad jag skulle göra om jag vore du är att ha min hund nedklippt/rakad nos som pudel har. Jag tycker själv det är mer hygeniskt att raka nosar. Jag skulle med rek att du skaffar en bättre trimmer, :) Finns en bra artikel om just Hot-spot här inne

Kickan90
0

Precis som #1 säger så är hot-spot exem från fukt.
Hundarna kan få det om man badar dom och inte torkar dom ordentligt.

Så torka honom extra noggrant och efter bad kan du se om du får torka honom med en hårtork?

detta är vad jag fick höra utav veterinären när min kompis hund fick hotspot.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Forest]
0

´Sen kan det vara så att hunden haft snö i skägget Flört Därmed fått för fuktig nos. Jag rek oxå att man torkar och fönar sin hund så man får en helt torr hund.

Kickan90
0

#3 oj de glömde jag också att skriv xD tur att du tog med det ;)

ett tips, köp en mikrofiber handduk till hunden.
Finns 2 olika storlekar på Clas Ohlson. Dom är inte dyra men super bra uppsugningsförmåga :D

Medarbetare på

[Forest]
0

4 bra tips där :)

TjockaBerta
0

Nu har vi varit hos veterinären. Enligt dom var det en hotspot som orsakats av en skada i huden, förmodligen efter trimningen. Som veterinären sa, står hundar inte still och det är lätt hänt att man klipper fel och sen blir det infekterat.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
0

6 Okej så gör iaf inte min uppfödare, jag har med trimmat nosen på min tjeja och det jag hade mer svårt med var att man fick passa tungan som titta ut ibland. Men hot-spot är iaf fukteksem, raka dom ner allt ordentligt runt om hotspoten?

[Forest]
0

http://blandrashundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=658a9127-d35d-4c7b-837a-0fa31167b2ca där kan du läsa om det lite ska finnas en till artikel om detta

AnneN
0

Här hittar du den andra artikeln om fukteksem

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

9 tack det var den jag leta efter :)

TjockaBerta
0

Hon rakade så gott det gick. Det var redigt inflammerat och gjorde jätteont att raka på. Munkorg funkade inte heller eftersom det var kinden som skulle rakas.

Idag har jag börjat badda och rengöra med klorhexidin och sen ska det smörjas med fuciderm två gånger per dygn. Om det inte hjälper blir det odling m.m.

Han bör dessutom allergiutredas. Både cockern och pudeln har tydligen känslighet för allergier i huden. Jag köpte specialschampoo som ska användas så här. Duscha hunden varmt i ca 15 minuter så huden öppnar sig och schampoot tränger ner i hårsäcken. Schamponera så ofta det bara går. Gärna varje dag. Gör det efter kvällspromenaden och föna hunden torr. Kissa hunden en gång till efter det snabbt eftersom det är så kallt ute nu.

Hmmmm vi kommer inte vara i säng förrän kl 03.00

Som jag sa så såg det konstigt ut efter trimmningen. Det var massor av hack i pälsen. Ungefär som man gör mönster på folks hår genom att raka vissa partier. Kala fläckar alltså.

Veterinären tyckte att det var bättre att jag klippte själv eftersom jag inte tar så kort. Tanken var att det skulle bli bättre om någon som kan gör det. Så fel det blir ibland. Synd om lilla hund.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
0

11 Oj varje dag med helst ska du bada dom :S Hopppas det ordnar sig med trimmningen i fortsättningen iaf och du kanske kan ta lite pö om pö så du inte får ont.

Kickan90
0

ojdå, men det kan ju inte vara bra att bada en hund varje dag man tar ju bort underhundsfettet som hunden behöver :/

Hoppas att din lilla vovve blir bra iallfall :)

Medarbetare på

TjockaBerta
0

# 13

Det ser redan bättre ut på det rakade området och han kliar sig betydligt mindre redan. Jämrandet har upphört också så det går nog åt rätt håll.

Jag ska försöka duscha lilla hund en gång i veckan, badkar har vi inte. Oftare orkar nog varken han eller jag med.

Nu åter till julmaten. God jul önskar jag alla två- och alla fyrbenta.

>>>Malum domesticum<<<

Kickan90
0

#14 så du ska bada honom med det tills han blir frisk? trodde att du skulle bada/duscha honom så ofta hela tiden xD

God jul och gott nytt år :D

Medarbetare på