Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4294 ggr
TjockaBerta
0

Rätt trimmat?

Jag har en cockerpoo med ganska tjock päls. Jag har själv trimmat med en Oster efter bästa förmåga. Jag är bara en glad amatör och resultatet har väl inte varit så lyckat men han har varit nerklippt ibland. Det har tagit mig flera veckor att klippa. Dels för att jag själv har ont och svårt att arbeta mer än 15-20 minuter och för att hundens tålamod med mitt tafatta klippande inte ska sättas på för mycket prov. Benen och tassarna har varit ett litet pyssel och inte så populärt hos vovven. Men på det stora hela har vi lyckats rätt bra.

Nu lämnade jag in honom hos en kvinna som trimmar pudlar. Mycket i hans päls är pudel. När han var klar efter 4 timmar tyckte jag att han såg lite "hackig" ut i ansiktet. Som att hon tagit för "djupt" med maskinen.

Han började klia sig och har nu fått ett sår i ansiktet som veterinären kallar för hot-spot. Vi måste nu uppsöka veterinären och behandla hunden för detta så det inte blir ännu mera infekterat. Rakning, tvätt, tratt och veterinärkostnad.

Nu undrar jag om detta är vanligt eller om den som klippt gjort fel på något sätt. Har verktygen inte varit rena eller nåt?

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
0

Hot-spot är fukt exem jag skulle inte lägga det felet hos trimmaren. Vad jag skulle göra om jag vore du är att ha min hund nedklippt/rakad nos som pudel har. Jag tycker själv det är mer hygeniskt att raka nosar. Jag skulle med rek att du skaffar en bättre trimmer, :) Finns en bra artikel om just Hot-spot här inne

Kickan90
0

Precis som #1 säger så är hot-spot exem från fukt.
Hundarna kan få det om man badar dom och inte torkar dom ordentligt.

Så torka honom extra noggrant och efter bad kan du se om du får torka honom med en hårtork?

detta är vad jag fick höra utav veterinären när min kompis hund fick hotspot.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Forest]
0