längtar tills efter jul :D:D
det är inte bara det att valparna kommer då utan för att jag ska få träffa Shiiro och hjälpa honom och hans matte lite :D vi har pratat massor och det är askul!!! fast mindre kul är det väl när ens räkning kommer!! Och jag slår vad om att de kommer komma i feb och ta med sig en valp XD
om han är lika fin som jag tror kanske han bli pappa till min nästa kull, det är iallafall planen :D och vi ska ställa ut våra hundar tillsammand med nästa sommar.
kommer väl bli dyrt som tusan att åka runt, men det är det värt haha!
sen kommer jag snart få träffa min kompis carro med :D vi har inte träffats på över två år! fast vi har haft kontakt via telefon och msn :D hon är troligtvis en av valpköparna med :)
sen händer det ju lite annat smått och gott efter jul, men det tar vi en annan dag!
snart ska vi ut med en kompis och colas bästa polare Hobbe :D:D även känd som hennes beundrare :D *lite bus innan snön kom, har inte fört över nya bilder då kablen är borta haha*
Då får jag hoppas att alla raser skrivs ut OAVSETT hur mycket eller lite av någon ras det är i dem…lycka till
vad är det för blaning på valparna? Och jag håller tummarna för att allt går bra :) Och jag håller med 1 men ska skriva ner alla raser ovasett % är lite men det gäller alla blandraser :)
jag kommer nog skriva de största raserna i annonsen, sen när de kommer på besök ska de få se härstammningsbeviset
funderar även på att göra ett dna test för att se om de raser ens finns kvar med tanke på att de är så långt tillbaka i tiden
3 Vad kostar det att göra dna test för det är något ja´g funderat på kolla då det fattas minst en ras i våran vuxna hund som sas vara blaning på bara 2 raser.
jag vet inte
har inte kommit så långt faktiskt, men det är nog rätt dyrt
3,Men är inte det att vilseleda en del?,jag skulle bli jätte arg om det står några raser i annonsen och sen får reda på först när jag kommer att det finns flera raser i den,föreslår att du dna testar innan då i så fall,finns ju inget som säger att man vill ha den rasen du låter utebli till sen.

#6 Håller med dig om att det är bättre att skriva alla raserna i annonsen, jag hade nog vänt på klacken om jag fick reda på att det finns fler raser i valpen jag eventuellt skulle köpa när jag väl kom dit och hälsade på.
7,Ja det hade jag med absolut en uppfödare ska ha kutymen att vara ärlig redan i sin annons i så fall.
vad är det för hundar/raser? är föräldrarna hälsotestade/röntgade?

Jag tror vi kommer få en superkul vinter vår och sommar och JA ABSOLUT vi ses i början på jan för då kommer jag och Shiiro ner.
Ska hålla koll när utställningen är-det är jättetrevligt för du träffar olika folk med absolut olika hundar och dom allra flesta är störtsköna så man blir ju en i mängden.
MEGA JUL KRAM
Therese och Shiiro
Vad roligt med Valpar men som sagt tycker absolut att du skall vara ärlig och tala om vilka raser valperna kommer att vara och absolut inte utebli nagon ras även om det bara är nagon procent.
Och Lycka till med valparna =)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

#9 tror inte alls att dom är röntgade och raserna verkar de ju som att hon ljuger om :O

#9 vilka menar du inte är röntgade?

"Vilka raser som finns kvar"
Du vet att man med hjälp av DNA kan "spåra" släktskap hundratusentals år tillbaks i tiden va? Har ett genom blivit "smittat" så kommer det alltid att finnas kvar.
Sedan undrar jag om det verkligen finns markörer som fungerar för alla raser. Det jag läste när jag senast kollade upp det där vara att det bara fanns för ett fåtal?
Mvh, Agilis
Var vänliga att skriva numret på det inlägg ni svarar på,det blir väldigt lätt missförstånd annars på tack på förhand.
14,Vad menar du med markörer?

15, med markör menar jag en gen eller del av gen eller annat DNA som är rasspecifik och kan användas för att spåra inkorsningar i hunden. Eftersom det i det här fallet rör sig om samma art, är DNA:t väldigt lika mellan alla hundar och jag tror att det kan vara svårt hitta rasunika DNA-bitar.
Jag läste lite om det där för några år sedan, då jag funderade på att sekvensera (läsa generna på) min egen hund. Jag ville också veta vad för raser det fanns i henne.
Mvh, Agilis

15, med markör menar jag en gen eller del av gen eller annat DNA som är rasspecifik och kan användas för att spåra inkorsningar i hunden. Eftersom det i det här fallet rör sig om samma art, är DNA:t väldigt lika mellan alla hundar och jag tror att det kan vara svårt hitta rasunika DNA-bitar.
Jag läste lite om det där för några år sedan, då jag funderade på att sekvensera (läsa generna på) min egen hund. Jag ville också veta vad för raser det fanns i henne.
Mvh, Agilis
förutom det jag sagt innan har hon hound och malamute i sig
hade jag inte haft härstammningen hade jag inte ens vetat om det, vilket kanske hade varit bäst haha skojar bara
jag köpte min tik som en sibbe, nu i efterhand så inser jag att uppfödaren inte skötte det snyggt… inte på något sätt faktistkt! men nu i efterhand så är det skirsama eftersom det inte är något som påverkar henne.
hon har varit hos en som har fågelhundar och inte ens han kunde märka något av detta i henne
malamuten ligger även långt tillbaka i tiden, även om det finns är det inget som synns i henne
jag tackar iaf för era svar här och om jag behöver lägga ut en annons srkiver jag kanske det

#18 Vadå hound? Varför har du inte skrivit det i dina annonser, då gör du samma fel som en uppfödaren gjorde när han/hon sålde dig en valp. Detta är sånt som alla behöver veta om, både ägsren till hanen du parar din tik med och valpköparna. Det är möjligt att de raserna kommer visa sig i någon/några av valparna
19# det kallas hound så om något skulle skrivad så vore det hound.
efter att ha pratat med 2 st personer ang detta som både kan mycket mer än oss så kommer jag inte skriva med det i annonsen. ev valpköpare kommer få härstam och om de väljer att backa pga det så fär dem göra det
det kommer vara knappt 1.5 % hound och 0.75% malamute i valparna så ursäckta om jag inte tror att det kommer finnas i valparna. ingen av syskonen i min kull har visat några tensender till dessa raser
der är allt jag har att säga om det.

#20 Mycket mer än oss? du känner inte mig så tycker inte att du ska utrycka dig så….
Tycker fortfarande att DU är väldigt oseriöst. Du vet väl att du kan bli polisanmäld för detta? hur vet du att dessa raser inte kommer att synas på framtida kullar? tycker att du ska läsa på lite genetik, men tyvärr så är ju skadan redan skedd.
Återgå till trådens ursprung!Starta en ny om ni vill diskutera annat.
Lena Medarbetare på BIF
21# med tanke på dina inlägg antar jag att du är någon från vovve. kanske en av mina stalkers där?
jag vet inte om det kommer synas, men chansen är otroligt liten. det enda som kan visa sig är jakten med den har ju redan huskyn i sig
jag förstår inte varför du bryr dej så mycket, det är inte din kull eller något sånt

#23 Nej det är inte min kull men tanken med avel är väl att man ska tillföra rasen något positivt? Inte bara blanda in en massa raser för att man tror att valparna kommer bli söta, eller tycker du/ni att jag har fel? För mig känns det konstigt att blanda in en massa raser som inte ''behövs''. Om du ska avla fram en draghund så är det väl bättre att ta en renrasig draghund än att ta en hund som har raser med andra egenskaper än drag?