Min hund blev nyss attackerad.
Hej!
Jag måste bara berätta om en händelse som hände för bara en liten stund sedan.
Jag var ute med mina 2 hundar, som båda är hundilskna. Jag går en längre promenad med dem och när jag är nästan hemma så går jag ut från en tunnel som leder hem till mig.
När vi väl är ute ur tunneln så stannar mina hundar och nosar på en fläck på marken. Jag hör att någon kommer, men ser endast ett huvud som kommer närmare då buskarna täckte det mesta av sikten. Helt plötsligt så kommer en hund i full galopp mot mig och mina hundar och jag skriker i ren panik: NEEEEJ!! Och drar in mina hundar. Denna hunden flög först på den lille, tryckte ner honom i marken men vände sig sedan om rätt fort och flög på min tik.
De började att bråka och jag ramlade omkull, jag höll fortfarande i kopplena. Hundarna bråkade och jag ropade: Ta din hund!! Koppla din hund!!! I ren panik, trodde det skulle bli riktigt allvar då min tik blivit attackerad tidigare ca 7-8ggr och jag vet hur hon blir.
Det konstiga i detta var att de bråkade inte som i en "blodsfajt" utan det var mer munhuggande, och gläfsande och en del markeringar på varandras skuldror, inga hårda bett för inga av hundarna blev skadade.
Ägaren kom springande och bad om ursäkt väldigt mycket och sa något om att kopplet brustit, han tyckte att det var helt och skulle hålla men nu brast det. Jag sa att det inte är någon fara, men berättade att min tik blivit påflugen flera gånger tidigare. Tror inte att han hörde det för vi var båda i chock.
Och det som jag tyckte var ännu mer konstigt, var att min tik som vanligtvis efter att hon tidigare blivit attackerad, har blivit helt svart i ögonen och okontrollerbar efter var väldigt lätt att lugna ner nu. Jag pratade lugnt med henne efter attacken när jag pratade med ägaren och till slut stod hon bara och gnydde på den andra tiken.
Helkonstigt tycker jag, för annars blir hon helgalen efteråt och kan inte lugna ner sig och bli "snäll" förrän hunden är ur synhåll, men nu lugnade hon ner sig väldigt fort.
Jag blev glad i alla fall åt att han bad om ursäkt, och stannade och kollade så att min hund var hel och oskadad. Hans hund verkade ha klarat sig bra också, och vi skildes åt.
Jag berömde faktiskt mina hundar på hemvägen, tiken mest för att hon faktiskt var duktigare än vanligt, och hon blev helt tokig och busig och studsade, hoppade och viftade på svansen.
Hur kommer det sig att just denna "attacken" gick så himla "bra" när det tidigare blivit helt galet. Min hunds ögon svartnar i vanliga fall, hon låser sig och biter för att försvara sig. Hon biter ALLT som kommer i närheten när hon blivit attackerad tidigare, och lugnar inte ner sig förrän den attackerade hunden är ur synhåll.
Så vad hände här egentligen? 
Vad skönt att det inte vart skador och sånt, och väldigt skönt att hon lugna ner sig snabbt. Jag hoppas att dina hundar inte visar så mycket imorgon efter detta. Förstår att man blick cockad effter sånt här.
Jag tror inte att de kommer visa särskilt mycket mer än vad de tidigare gjort.
Min hane är ju hundilsk tack vare vår gamla schäfer var det och för att vi då var så korkade att vi gick ut med de båda ihop vilket gjorde att han inte fick träffa andra hundar då vår schäfer var ilsk.
Min rotta har däremot blivit det just för att hon tidigare blivit attackerad.
Men nu vart hon rätt glad efteråt och busade och skuttade vilket hon annars inte brukar göra vilket jag tyckte var riktigt konstigt för att vara henne =)
2, vår vuxna hund när jag står o pratar med någon jag känner o den har hund brukar hon försöka busa med mig hon är en sån hund som gärna inte är med andra hundar. Men när hon gör detta brukar jag ibland lyssna på henne för hon vill någ visa att hon är en snäll liten tjej för den andre hundan :) Men vad sköt att hon verkar tagit detta så bra iaf din rotta :) Hoppas det går bra nästa promenad :)
Ja jag blev verkligen förvånad eftersom att hon annars blir helt galen efter de tidigare attackerna medan hon nu blev helt lugn och lekfull ganska snart efter attacken.
Nu känns det faktiskt lite bättre för mig att veta att hon kanske är lättare att lugna ner om jag själv blir lugn när jag lugnar ner henne =P Tidigare har jag nämligen själv haft en "andrenalin-kick" och skakat i hela kroppen efteråt vilket jag inte gjorde nu, konstigt nog =P
bra fråga! men jg är glad att dina hundar klarade sig
min tik har med blivit påhoppad. som tur är har det inte påverkat henne negativt :) eller det enda är väl att hon lärt sig att slåss, men alla har rätt att försvara sig om man blir påhoppas, anser jag iallafall
kan ju passa på att fråga er som läser här: min tik blev påhoppas av en löptik för ett par mån, det hände typ 5-7 ggr att tiken hoppade på min, nu påstår en att min hund ska ha hoppat på den här tiken. det enda jag kan tänka är att löptiken sände en signal som gjorde att min tik hann före med att försvara sig. tikarna var båda i samma ålder runt 2-2½ år
vad tror ni? var det min tik eller den andra?
Phu svår fråga eftersom man inte såg det. Men en sak ska man tänka på och det är tikar sloss på liv o död om det är så. Och jag vet om flera som haft tikar ihop och när ena löper blir andre förbannad. Det är bara vid löp dom jag känner har slagits så inihavet annars funkar dom bra vissa spänningar kan finnas. När då den andre löper struntar den andre tiken i den som vanligare fall hoppar på den andre (då den löpt) Lite yrt skrivet. Men iaf tikar ska man ha i åtanke att det kan blir gruff o blir det det måste man vara snabb på se singalerna.
Men att anklaga andra är inte så kul det är bättre man reder ut det snabbt o sen ha det bakom sig visst ska man veta att sin hund inte kanske funkar nu med dennes tik/hund. Men det får man ta. -Jag antar nu att hundarna var kopplade och att ingen skada sig?!
det går inte att reda ut med den här tjejen dessvärre, hon skulle göra allt för att ge mej sämre ryckte!
nej, vi har i en rastgård, men efter 8 gånger gick jag ut. jag är lite känslig mot slagsmål så det blev för mycket för mitt psyke om man säger så.
vet att min tik blir lite morrig under löpet om hon ska leka med andra hundar, så det misstolkae jag innan. idag håller jag mest bara koll så att det inte blir bråk
vad kan det finnas för tecken innan ett bråk?
Jag är säker på att om hundarna fått hållas så hade dom alt. lugnat ner sig eller börjat leka! En del hundar hälsar lite hårdare bara.
Genom att skrika i panik förvärrar man bara sådana situationer.
Har egen erfarenhet av en hund som varken var ilsk eller rädd för andra hundar; han sade ifrån tills den andra hunden lugnat ner sig,och det hjälpte opp situationen oftast. 
7 trist att vissa ska bara prata bakom ryggen, hoppas andra bildar en egen uppfattning. Och har man en hund som morrar lite under löp är för att hon kanske inte vill ha alla hundar i baken. Jag tycker det är helt okej att tikar säger ifrån.
#7 Ett bra tecken är att hunden blir "stelare".
Dels för att slippa en ilsken tik vid löp och för att hon få ett jämnare psyke, har vi stereliserat vår hund. Andra positiva sidor med detta är bla.att vi eleminerat risken för cancer i dom delarna och så blir ju försäkringen billigare. Det är värt kostnaden om hunden får må bra!
#9 Håller med dig; de måste få säga ifrån ! Gäller alla hundar, dom måste inte gilla/acceptera alla hundar.
//Pentti
jag tycker du ska köpa dig en försvarsspray, finns dog defence, jag har en hund med 6 attacker i sitt bagage i förra hemmet, jag låter inga hundar komma fram, även om han är rätt lugn och litar på mig när det kmr hundar rusande mot oss, men han ska inte agera, jag ska sköta situationen åt honom, jag vill inte ha en hund som känner att han måste försvara sig, dessutom skulle skadorna bli stora den dagen han väljer att göra det, även om det kmr en lös agressiv hund så är det strikt ägaransvar, jag har ansvar för min hund och vad den gör, även om det var en olycka eller bristande ansvar att den lösa hunden kmr mot oss! jag har en hund som inte kunde se/möta/vara runt hundar ,som i dagsläget funkar i dom flesta situationer, när han kom så gick han upp i flörsvar och stod på bakbenen och vrålade åt allt, han var osäker/stressad/spänd utomhus, men vi har kommit långt på dom här 2 åren, och jag tänker inte låta en lös hund förstöra allt vi byggt upp så min hund tappar förtroendet på mig en dag, han ska veta att jag sköter situationen i alla lägen, men det är vad jag tycker!
den hälsade inte hårt på varandra :P
jag igllar inte alla människor och jag låter min hund säga ifrån om det blir för mycket, det är inte mer än rätt
men jag tackar för era svar och en spray är ju kanon :)
jag låter också min hund säga ifrån om den leker med sina vänner, men jag låter inte min hund sköta en attack, det tycker jag är två helt olika saker, mina hundar får inte en chans att skada andra eller sj bli skadade och jag släpper inte ihop mina 3 med okända hundar som jag inte vet vart jag har eller känner ägarna, jag tycker inte det är värt det, en olycka kan ske så fort och skadorna kan bli stora, beroende på vad det är för hund/ras och strlskillnad
jag har inga problem med att släpa ihop mina hund med andra :) oftast får de hälsa på varandra innan vi går in i rastgården.
men vi är alltid noga så att de inte börjar slåss, fast det går oftast bra och efter hälsningsfasen sticker de iväg för att busa