Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 4057 ggr
Gonee
0

Dom tuttar fortfarande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Min tiks Valpar blir leveransklara imorgon då dom är 8 veckor men saken är att dom fortf då och då tuttar på henne. Dom får ju egen mat nu men ändå har dom tuttat fast det knappt finns något kvar i hennes tuttar.

Vissa ska ju till  sina hem dom närmaste dagarna men bodde jag behålla dom tills dom har slutat helt?

Infogar en bild på valparna när dom tuttar. Denna bilden är tagen igår.

spikes
0

Fina dom är,det där kan säkert Anne N svara dig på,förstår att du blir lite oroligFlört

NinnaH
0

Jag tror att om man låter valparna dia länge så blir de trygga, glada och sociala Valpar som har ett gott immunförsvar och som är redo att ge sig ut i vida världen.

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

AnneN
0

Om de fortfarande snuttar på henne och hon tillåter det så kan det vara så att de fortfarande är i behov av sin mamma, jag skulle råda till att vänta med att skicka dem till sina nya hem tills dess att de är redo = inte längre snuttar på mamman. Snuttandet är ju inte bara för att få mjölk utan även en trygghetsgrej.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gonee
0

Tack för svaren.

#3 Jo jag tror dom tuttar mest för trygghetensskull inte för att få någon mat. Den killen vi ska behålla han brukar ju springa efter hennes tuttar när vi är ute. Han är efter dom hela tiden. Och jag tycker så synd om min tik. Det är knappt att hon vill vara i valphagen mer. Idag har hon spenderat hela dagen i soffan Och vill inte ens in i köket. Hon säger ifrån när dom tuttar, Men hon känner väl att hon inte kan gå därifrån när 10 Valpar håller i hennes tuttar.

[Forest]
0

0 Det kan vara så med väl att din tik är snäll och låter dom tutta? Att hon inte vant dom av med detta? Det är väl hennes första kull o hon är kanske lite mesig på fostra dom, lite så mena jag :) Jätte fina dom har blivit iaf :)

Gonee
0

#5 jo det är hennes första och sista kull :) Och visst är hon mesig. Hon säger till max en gång per dag.. Hon går hellre ifrån dom när dom är jobbiga.

Gonee
0

Valparna slutade att tutta i helgen. Fast inte alla. Han som vi ska behålla tuttar än idag. Och chihuahuatiken som vi har hemma på 14 veckor har oxå börjat. Nu känns det som om dom aldrig kommer sluta tutta.

Vet inte vad jag ska göra utan det är väl tiken som själv låter dom och hon kanske säger till en vacker dag.

[Forest]
0

7, I det läget hade jag sagt ifrån lite, du har en snäll tik jätte bra att hon tar hand om vavvatiken med men hon kan inte ha behov av tutta. Jag tror att valparna tuttar pga för snäll mamma.

spikes
0

7,Så länge tiken har någonstans att komma undan sina Valpar är det ju helt ok,då vill hon ju fortfarande det,hon känner säkert av när det får räcka.

AnneN
0

Ja har de inte slutat nu så kan du själv börja säga ifrån om inte tiken gör det. Då du kommer på dem med att snutta på tiken så plocka bort dem från henne och ge dem något annat, tex en leksak eller ett tuggben.

Har du någon plats där tiken får vara ifred från valparna så hon kan gå undan när hon själv vill?

_**/Mvh Anne

spikes
0

10,Jag är inne på samma spår som dig där Anne….så länge tiken har chans att komma undan,så har hon ju lättare att avvänja dem själv också,även om hon är snäll.

AnneN
0

#11 Jo men sedan så finns det även tikar som ibland är för snälla och aldrig säger ifrån till valparna utan skulle låta dem snutta även då de blir större (i vissa fall ända upp i vuxen ålder) och då måste man ju som ägare hjälpa henne att säga ifrån.

_**/Mvh Anne

spikes
0

12,Helt enig med dig därFlört

[Forest]
0

12, En vanlig tik hade inte tillåtit en helt ny valp komma o snutta oxå, 14 veckor gammal ser jag inte andledning till att få snutta heller där hade jag sagt ifrån.  Jag vet om flera hundar som snuttar gärna bara för snuttandets skull så det behöver allså inte änds vara mjölk i spenarna. Såg senast hos en bekant vars tik låter sonen snutta och han är 3 år :O hon har ingen mjölk alls han är större såg lite roligt ut.

Gonee
0

För en vecka sen började jag säga ifrån. Ingen fick tutta på henne. Men hur mycket jag än försökte så tuttade dom ändå. Tiken är inte i valphagen längre. Hon är överallt förutom där så hon har all plats att vara utan valparna. Men killen vi ska behålla i kullen är ju oxå untanför valphagen. Han tuttar så fort han får chansen. Jag säger till så fort han gör det. Hon går fram till dom själv och låter dom totta. Det är inte så att dom jagar henne heller. Chihuahuatiken är jag strängare mot. HOn får inte alls vara i närheten. För nu tror hon verkligen att Alexa är hennes mamma. Hon sover med henne. Leker med  henne och Alexa låter henne tutta. Hur mycket jag än gör så vill dom två inte sluta..

Jag vet att hon är för snäll men jag har inget mer att göra.. har verkligen gjort allt. Det ända som finns kvar är att separara dom helt i några dagar.. Att chihhuahuatiken och killen vi ska behålla inte alls träffar henne. Men är dte okej att separara dom då?

Gonee
0

Och så fort vi är inne hos valparna så vill hon in där. Ibland lyckas hon öppna dörren och då hoppar hon in i valphagen och låter dom tutta och efter en stund går hon och lägger sig i soffan igen.. Det är som om hon vill att dom tuttar.

AnneN
0

#15 Ja nu när de är så pass stora så är det helt okej att separera dem helt ett tag så att de kommer ifrån vanan av snuttandet, så har du möjlighet att sära på dem några dagar eller kanske upp emot ett par veckor (om det skulle bli nödvändigt) så är det jätte bra.

Då får valparna tid att vänja sig vid att inte snutta och tiken får tid till att återhämta sig lite.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

15, Om du har möjlighet skulle jag kanske be nån vara hundvakt ett tag för att få bukt på tuttandet? :)

Det är ju bra att hon är så snäll på sätt o vis endel är ju raka motsatsen o vill inte låta valparna tutta alls när de börjat äta fastföda.

Gonee
0

#17 då testar jag att ha dom separerade ett tag. Så får vi se hur dte blir sen.

#18 Jo möjlighet till hundvakt finns fast jag vill ju helst ha hennes här hemma.Då min sambo jobbar från 7-18 varje dag så ska jag prata med honom idag så kan han ta med sig tiken till jobbet. Hellre med min sambo än någon annan som jag inte litar 100% på.

Tack alla för hjälp jag har fått.. Det är skönt att man kan fråga och att man kan få så bra svar ifrån er..

[Forest]
0

19, Låter ju jätte bra lösning :)

SundblomMaria
0

Fast dessa är 10 veckor så suger dom fast så fort tillfälle ges, hon kan tillåta dom en stund eller inte alls, lite olika, men vi håller dom på snuttfritt avstånd till 98%