Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2279 ggr
[iurochskur]
0

Morrar och bits

Shanti är inte längre snäll mot valpen som bor under oss, hon morrar och biter så den lilla valpen tjuter till. Vad ska man göra? Hon är bara så mot yngre Valpar än henne själv.

[iurochskur]
0

Kan tillägga att jag är ordentlig med att markera när hon bits på oss genom att säga nej och ibland göra ett ljud som gör att hon bryter av beteendet. Bits hon på oss när hon är uppe i famnen får hon gå ner och vi ignorerar henne en stund. Hon bits sällan på oss när vi säger nej.

[Forest]
0

Detta med lek o andra Valpar visst har dom roligt men om nu grannens valp vart lite mer försiktig o hon som ett ånglok så tror jag de behöver uppleva lite tillrättavisning ibland. För allt är inte okej att göra, man kan inte ha sin kompis som gossedjur o köra dessa dötsryckningar. Enja är tuff brud med, men jag får ibland säga ifrån vissa saker är inte okej att göra. Piper den andre 1 gång helt okej men en gång till ne då är leken slut, för de kan bli lite för påsig med. Sen är det som helt "normalt" att hon är hårdare hon är större o leken blir då tuffare. Jag åker iband till min uppfödare för att få Enja att leka med likartade lekar som hon gillar och får ett par tillsägelser att si o så gör man inte av hennes vuxna hundar. Hon lär sig snabbt o vem som gillar busa mer :)  

Hoppas du får bra tips av andra jag har lite svårt o förklara.

[iurochskur]
0

Jag har varit hos en vän med en tollartik just för att lära henne hur lek ska gå till och när en vuxen hund säger till ska hon ge sig.

Hoppas det ger med sig då med lite övning.

[Forest]
0

3 Jag tror att det är bra att Valpar fostras på rätt sätt. Att de förstår vart gränsen går :) detta kan någ bara äldre hundar göra vad jag menar med äldre kan vara ducktig hund vid 1 år med. Jag har mycket stöd av uppfödaren som kan svara live på mycket, det är ju rätt att Valpar försvarar sig med. Sen kan det vara så att din grannes valp är lite försiktig av sig o alltid kommer vara en sån hund. Jag har 2 olika sorter här och jag ser fördel i varje. Chanel är förken polis och enja är fröken lek.

[iurochskur]
0

#4 Får nog kanske efterlysa lekkompisar som har envisa Valpar så hon får lära sig att dom med kan säga ifrån. Ja, valpen under oss är mycket snäll och försiktig i sin lek.

[Forest]
0

5, Sen tror jag din tjej säkert skulle vilja leka jagaleken men om då den andre inte leker det så väljer hon brottarleken kan vara ett sätt att få igång den andre med :) Men om han inte vill bli jagad så är det inte så lätt o för henne att springa o bli jagad. Tänker lite på hur vi haft det här vi har få vänner men så har vi mer hos uppfödaren som även har en del träffar. Jag håller på lära enja att man ska inte rusa fram utan nu ska hon lära sig vänta lite o hälsa fint. Hon är ju äldre än din lilla fluff :)