Lite tips önskas!
Jag har en liten kines hane på 11 månader, han är oplaceringshund och har haft det svårt. Exakt vad han har varit med om vet jag inte mer än att han har fått bo med ca 30 hundar till i ett utehus utan att få gå ut och utan att få så mycket att äta. Han var väldigt undernärd när han kom till jourhemmet som sedan skulle omplacera honom till ett nytt och bra hem viket blev jag. :) När han kom till mig vad han i mycket bra form och väger 5 kilo. Han är en helt underbar hund, otroligt snäll. Men han är väldigt osäker och hela hans värld just nu är jag, han följer mig som ett plåster var jag än går. Jag har ett hårt arbete framför mig för att få honom mer säker i sig själv. Han måste lära sig att kunna vara ensam en liten stund ibland då jag tex går till affären och inte kan ta med honom osv. I går när jag var tvungen att gå och fixa ett ärende som tog ca 30 min så hade han bajsat på golvet när jag kom hem igen. Jag skulle behöva lite tips på saker jag kan göra för att få honom starkare och mer självsäker. Tack på förhand!

hejsan!
När jag köpte min shiiro va han också vanvårdad och i början låg han bara för sig själv under soffa dyl,men efter ett tag va han runt mig hela tiden och höll stenkoll men de rättade till sig efter ca 1 år.
jag gav honom bara tid så de rättar till sig ska du se.
Lycka till.
mvh therese och shiiro
Hej!
Själv skulle jag fast jag har inte värst erfarenhet utav omplaceringshund, iaf, jag skulle berömma mycket när han gör rätt, nästan överdriva, då kommer han tycka att han är duktig och på så sätt få lite mer självkänsla.
Busa gärna med honom på ett bra sätt. Var inte allt för dominant men inte heller underlägsen, håll de på en bra nivå.
För att öka självförtroendet kan det kanske fungera med lite dragkamp o du låter honom vinna så skulle ja tro att han kunde få lite mer självkänsla o bli lite säker i sej själv
Hoppas det inte lät alltför knasigt
Skriv gärna hur det går
Mvh Hanna
När du berömmer så gör det med känsla och glad röst,det känner hunden tydligt om du menar gott med det du säger,att vara dominant under bus och inte har ingen betydelse,så lek så mycket det går,slår det över kan du lära in kommandot "räcker" och använda det varje gång du anser att det är bra,eller så vänder du dig bara bort och nonchar och går därifrån.
Dragkampen har inget med självförtroendet att göra utan det är bara lek för dem så det spelar ingen roll vem som vinner.
Däremot så skulle jag vilja tipsa dig om att gå in bland våra artiklar på denna sida och läsa om Ensamhetsträning,för du får ju nu börja om från början som om hunden vore valp.
Sen vill jag också berätta att det kan ta upp till ett år minst innan din hund aklimatiserat sig hos dig så det gäller att skynda långsamt….
Hej och tack snälla för era bra tips allihopa dom ska jag ta vara på och jag ska jobba hårt! :) Jag hoppas att min lille kille ska bli mer självsäker men jag få helt enkelt ge det mycket tid.
Tänk på ge han tid han är i spökåldern + inte landat. Men ensamträning tycker jag är ett måste :) Ta hellre myrsteg än få stort bakslag :) Har tagit myrsteg för oss här med våran omplaceringshund men för henne har det vart elefantkliv kräver lite men vissa saker ska funka. Bla ensamträning från grunden. Vissa öveningar som sitt,ligg,stanna,sidan mm det har jag tagit lite i taget. Nu tåls det säga att våran tjej var en hund som hmm var tillbakadragen osäker ickelekande hund. Så lek var våran kontaktträning o byggde upp massor på självförtråendet. Söka godis inne o ute är nogot som är hennes favoritgöra från början (då var det inne först för lära sig) .