Färskfoder eller inte, det är frågan =)
Hejsan!
Jag tänkte bara fråga lite om färskfoder. Jag har hört så bra om det men vill veta om det är något att satsa på. Visserligen funkar det fodret de äter nu alldeles utmärkt, men någon gång i framtiden kanske jag byter till färskfoder, just för att dem älskar det ! (de har tidigare fått pröva färskfoder som ett gott mellansnack) men då jag inte kan märka någon skillnad på lite hit o dit så vet jag ju inte hur det skulle funka på dem =)
Jag vill veta vilket foder som skulle passa mina hundar bäst.
Hanhunden har "järnmage" tål allt och det mesta, får typ aldrig dålig mage, fiser nästan aldrig någonsin förutom ibland när han ätit morötter och ben.
Tiken har inte en järnmage, men hon tål det mesta som sitt torrfoder, tuggben, morötter, och hundgodis. Får hon däremot något utöver detta går hennes mage i krasch. Hon får lätt diareer om hon t.ex. får äta vissa matrester och om hon får t.ex. vissa "burkmats" foder.
Annars är hennes mage rätt "tålig".
Hon fiser ofta och väldigt äckliga fisar, det luktar alltså lik blandat med ruttet ägg =P. Inte så fräscht kanske.
Men hon är väldigt bra i magen på detta foder precis som hanen och de bajsar kanske 2ggr om dagen på det foder de äter nu och bajset är av "normal konsistens".
Vilket färsfoder skulle passa för mina hundar?
Hur mycket skulle jag behöva köpa för att det ska räcka i alla fall en månad då mina hundar väger 38 och 11kg?
Vad skulle månadskostnaden bli för det färskfoder du rekommenderar baserat på mina hundars kroppsvikt?.
Vad är fördelar och nackdelar med färskfoder? Hur stor plats behöver man i frysen? Hur länge håller upptinat färskfoder?
Nyfiken som bara den =)
Godnatt! =)

Hej, jag har precis börjar med färskfoder. Mina tikar är inte känsliga för något med den äldsta har alltid haft mjäll och fiser som f*n . Började för två dagar sen. Mjällen har självklart inte försvinnit än men hoppas på det sånt. Men har inte känt av fisarna så mycket. Hon bajsar som vanligt med.
Vi kör ju med Nordic färskfoder då jag blev rekomenderat till de. Jag köpte två hela lådor som innehåller 16kgx2 alltså sammanlagt 32 kg och det skulle räcka gott och väl i över en månad till mina hundar. Man räknar med vuxenvikten så Alexa väger snart 30kg och Fiona är bara valp men hennes vuxna vikt kommer inte ligga på mer än 4kg. Färskfodret håller i ett år i frysen och 3-4 dagar i kylen. Tänk på att det är i korvförpackningar så det tar ju plats. Vi har ju bara en lite frys hemma men ska köpa till en frysbox.
Sen så finns dte redan en tråd om nack- och fördelar med färskfoder. Där finns all info du kan hitta :)
Tipsar dig om min artikel härinne om färskfoder…