Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 5425 ggr
mco92
0

När börjar dem skälla?

Hej!

Precis som frågan lyder så undrar jag när hundar börjar skälla. Har en 9 månaders valp schäfer/rottis. Han har alltid varit väldigt egensinnig och bryr sig inte om så mycket, men just vid denna åldern när han börjar bli könsmogen och så så har han ju blivit mer nyfiken på annat. Han har alltid varit tyst av sig, förutom när han leker och ibland får han ryck o morrar inne för att han tror att det är något ute..

I sommras hade jag med honom på praktiken varje dag där det fanns ca 8 st gapstarar till shelties som skällde så fort dem kom utanför dörren och jag har varit sååå himla rädd att det ska smitta av sig.

Så om skällandet kommer, vilken ålder ungefär??

Tacksam för svar :)

QLBA
0

Om han har tendens till att bli en skällande hund så kommer det nog tidigt, men alla hundar börjar ju inte skälla. Min förra schäfer och ännu mer mallen de skällde enbart på kommando de var helt ointresserade av att skälla.

Det var jätte svårt att få fram skallet på dem.

Medans min norska buhund blandning skäller HELA tiden. Då är han en skällande ras som har tendens till att fastna i skällande beteende.

Det är väl bra så länge din inte skäller =) eller ?

mco92
0

Ja jag vill verkligen inte att han ska börja skälla! Just därför undrar jag om just den "inärningstiden" kanske är förbi? :P
I så fall blir jag riktigt stolt över honom för han har nästintill varit omringad av skällande hundar.

Finns ju så många nackdelar med skällarhundar, speciellt i hans storlek. Folk blir rädda, klagande folk om man bor i lght osv..

spikes
0

Vissa raser skäller mera än andra och det är helt individuellt när dom börjar skälla,jag tar mina 2 som ex här nu,Spike är en chabrador/rottis och Snodden är en collie,Spike har jakten i sig och skäller därför mycket mindre än Snodden,Snodden har vall i sig och ska varna inte jaga,därför hörs han ljudligare och oftare än Spike.

mco92
0

Tack för era svar :)

Visst vet jag att vissa raser skäller mer än andra.. Men det finns ju också väldigt mycket undantag och dessutom så sägs det att små hundar får stora hundar att skälla vilket också kan stämma till en stor del :)

Så varför jag frågade är ju egentligen så att jag inte blir chockad den det kommer men då antar jag att jag inte har någon skällarhund eftersom han har varit väldigt tyst hittills! :)

QLBA
0

Du kan nog vara lugn, han kommer nog vara den tysta typen, men glöm inte att alltid belöna hans tysthet om det är den du vill ha fram .

mco92
0

de ska jag absolut inte glömma :) däremot efter att han är såpass lugn i typen ändå så behöver man ju heller inte belöna i onödan. Är ändå alltid glad och positiv mot honom och bara det är ju bra!

[Forest]
0

Enja skäller när folk knackar på hon börja med detta när hon var ca 5 mån nu är hon 7 mån och kommit in i lite spökåldern därmed kan hon skälla lite vid skymmning till papperskorgar och sockerbitar. Hon är en Dvärgpudel.  Hon skäller inte mycket men ibland.

Som 3 säger det är olika och jag tor som 5 att din hund inte kommer vara nån gläffsig hund det kan du vara glad för :)

spikes
0

Själv tycker jag att det är helt ok att dom varnar/skäller det känns tryggt på alla sätt och visFlört

[Forest]
0

8 Ja De får larma mig men det ska itne gå överstyr :) vill inte ha larmet igång när man står i dörren med någon som knackat på. Men nu slutar dom när jag säger bra det är okej. De får ofta gå ner o spana på vem det är. (har en trapp ner till hallen) Det är ofta nån kompis iaf till barnen Flört

mco92
0

absolut att jag är nöjd över att han inte skäller och det ska jag fortsätta vara och lita på att han inte blir någon skällarhund :)

Jo visst är det bra att dem varnar, men det har jag nästan räknat med att dem gör.
Tänkte bara så att han inte en dag helt plötsligt går med i sheltie-flocken och börjar gapa så mycket som dem gör, och dessutom i onödan!

Har jämfört endel med min systers hund som skäller så fort hon hör något.. Trots att de bor i ett område med mycket folk så skäller hunden så fort hon får syn på någon.

Men som sagt! jag är himla glad över min hund.

Tack för alla svar :)